-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagv251.neoplu
s.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
Date: Mon, 23 Jan 2023 12:33:21 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <wzmwtufnohs6$.vavtsfh27osh.dlg@40tude.net>
References: <tqlqdh$1vbv$1@gioia.aioe.org>
NNTP-Posting-Host: aagv251.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aagv251.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.177.251";
logging-data="27625";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2710503
[ ukryj nagłówki ]On Mon, 23 Jan 2023 12:18:06 +0100, T. wrote:
> Z Blogu Mateusza Ducha (generalnie polecam - mądrze pisze zwłaszcza o
> sprawach międzynarodowych i wojnie na Ukrainie):
>
> https://www.facebook.com/M.Duch.Blog/posts/pfbid02ir
cLhK8jKttpyLDg6mAsWuAUG4drL1LnreD5pMCobjM9NgoTwjGH7F
PoPef4rQodl
>
> Dlaczego? Bo jeden z przewoźników boi się pożaru aut elektrycznych na
> pokładzie promu. Problem pożarów aut elektrycznych staje się coraz
> bardziej palącym problemem nie tylko w Norwegii ale również w innych
> krajach.
> Norweski przewoźnik ogłosił, że nie wpuści na pokład swoich promów ani
> elektryków, ani hybryd, bo... się boi.
Oprocz przewoznikow bywają jeszcze ubezpieczyciele.
Ci mogą sie bac bardziej.
> To się narobiło a przecież
> Norwegia elektrykami stoi... Zakaz będzie dość dużym problemem dla
> właścicieli aut elektrycznych bo żegluga promowa jest ważnym elementem w
> norweskim systemie transportu.
Sa jeszcze tunele. Ciekawe, kiedy tam wejdzie zakaz.
A moze nie wejdzie?
> Można dodać, że ostatnio strażacy z Morris Township w USA musieli zużyć
> aż 45 tysięcy litrów wody (12 tys. galonów) do ugaszenia jednego auta
> elektrycznego. Amerykańscy strażacy, by pokazać skalę akcji,
> poinformowali, że do ugaszenia "zwykłego" samochodu potrzebne jest
> średnio 500 galonów (1893 litrów).
Wody akurat na promie nie brakuje.
Ale odpompowanie jest pewnym problemem, a za duzo do statku wlac nie
mozna :-)
> Życie pokazuje, że wraz z rosnącą liczbą aut elektrycznych i hybrydowych
> zwiększa się również ryzyko wypadków lub awarii tych pojazdów, które
> mogą prowadzić do pożaru, który będzie trudno ugasić zwłaszcza w
> podziemnym garażu. Obecnie służby ratunkowe mają też niewielkie
> doświadczenie w gaszeniu aut z bateriami litowo-jonowymi i często nie
> mają odpowiedniego sprzętu.
sluzby sie przeszkoli, ale ... do tego czasu zakaz wjazdow do garazy
wiekszych?
> Problem z pożarami samochodów elektrycznych polega na tym, że są one
> zwykle nieprzewidywane i wieloetapowe, a do tego mogą następować bardzo
> gwałtownie. Wszystko z powodu ogniw w akumulatorach, które są od siebie
> odizolowane, a ich zapłon może postępować w dość długich odstępach.
> Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
> potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje
> się, że doszło do ponownego zapłonu.
Ale to raczej nie problem. Bedzie ktos z sikawką czuwal.
Problemem jest pozar tak intensywny, ze zapali wiele aut dookola,
albo, ze elektryki zaczną sie zapalac od pobliskiego pozaru.
Co prawda i spalinowe samochody są na taki ogien wrazliwe ..
> O sprawnym ugaszeniu pożaru auta elektrycznego decydują pierwsze minuty.
No nie wiem ... a w spalinowym to nie decyduja pierwsze minuty?
Tylko ze w spalinowym zgrubsza wiadomo co gasic, a w elektrycznym
baterie ukryte ...
> Producenci zaczynają w nowych autach elektrycznych montować specjalne
> systemy pomagające w ugaszeniu pożaru. Pożar pojazdu elektrycznego
> spowodowany uszkodzeniem baterii jest o tyle specyficzny i trudny do
> ugaszenia, że proces spalania zachodzi wewnątrz akumulatorów, które są
> szczelnie zamknięte i trudno dostępne, przez co dotarcie do źródła ognia
> jest bardziej skomplikowane, niż w przypadku samochodów
> konwencjonalnych. W trakcie pożaru baterii zachodzą również specyficzne
> reakcje chemiczne, powodujące gwałtowny wzrost ich temperatur, przez co
> proces spalania sam się napędza dlatego zaczęto myśleć jak ułatwić
> strażakom ugaszenie aut elektrycznych, które jak się zapalą to mogą
> płonąć godzinami.
> Ostatnio sprawa gaszenia aut elektrycznych trafiła do Sejmu RP. Posłowie
> pytali wiceministra MSWiA o gaszenie tych pojazdów. Ciekawe, czy pojawią
> się w Polsce ograniczenia dla aut elektrycznych? Będą ograniczenia dla
> aut elektrycznych na promach obsługujących połączenia Polski ze Szwecją?
> Rzecznik prasowy PSP bryg. Karol Kierzkowski w rozmowie z PAP przekazał,
> że najdłuższy pożar auta elektrycznego w Polsce trwał 9 godzin i 16
> minut, było to we wrześniu 2021 roku. Państwowa Straż Pożarna zaznacza,
> że częstą przyczyną pożarów aut elektrycznych jest tzw. samozapłon, gdy
> auto zapala się podczas postoju.
Wow. Juz u nas, czy na podstawie czasopism zagranicznych? :-)
> Istnieją już rekomendacje dla
> wielogodzinnego obserwowania pojazdu elektrycznego po jego ugaszeniu -
> nawet do 70 godzin, by upewnić się, że nie dojdzie do jego wznowienia.
Nie jest to dziwne, tylko ... gdzie.
Na parkingu, w garazu podziemnym, ognioodporny kontener postawic,
odholowac na najblizszy trawnik ?
> ----------------
> Reasumując - robi się ciężko dla właścicieli elektryków.
W Norwegii :-)
Ale jak ktos ma domek z ogrodkiem i garazem ... przemyslec sprawe? :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 23.01.23 12:39 cyklista
- 23.01.23 12:47 Cavallino
- 23.01.23 12:50 J.F
- 23.01.23 14:17 J.F
- 23.01.23 19:00 PiteR
- 24.01.23 13:03 K
- 25.01.23 10:21 ąćęłńóśźż
- 27.01.23 15:54 K
Najnowsze wątki z tej grupy
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
Najnowsze wątki
- 2024-12-12 Warszawa => Administrator Bezpieczeństwa IT <=
- 2024-12-12 Ostrów Wielkopolski => Trener zespołu sprzedaży Call Center <=
- 2024-12-12 Kraków => Key Account Manager <=
- 2024-12-11 SEP 1 kV E
- 2024-12-11 DNS restrictions are on
- 2024-12-11 wielkie bu
- 2024-12-11 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-11 Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- 2024-12-11 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-11 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-11 Warszawa => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-11 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-11 Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- 2024-12-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-11 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=