-
Data: 2023-01-23 12:33:21
Temat: Re: Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Mon, 23 Jan 2023 12:18:06 +0100, T. wrote:
> Z Blogu Mateusza Ducha (generalnie polecam - mądrze pisze zwłaszcza o
> sprawach międzynarodowych i wojnie na Ukrainie):
>
> https://www.facebook.com/M.Duch.Blog/posts/pfbid02ir
cLhK8jKttpyLDg6mAsWuAUG4drL1LnreD5pMCobjM9NgoTwjGH7F
PoPef4rQodl
>
> Dlaczego? Bo jeden z przewoźników boi się pożaru aut elektrycznych na
> pokładzie promu. Problem pożarów aut elektrycznych staje się coraz
> bardziej palącym problemem nie tylko w Norwegii ale również w innych
> krajach.
> Norweski przewoźnik ogłosił, że nie wpuści na pokład swoich promów ani
> elektryków, ani hybryd, bo... się boi.
Oprocz przewoznikow bywają jeszcze ubezpieczyciele.
Ci mogą sie bac bardziej.
> To się narobiło a przecież
> Norwegia elektrykami stoi... Zakaz będzie dość dużym problemem dla
> właścicieli aut elektrycznych bo żegluga promowa jest ważnym elementem w
> norweskim systemie transportu.
Sa jeszcze tunele. Ciekawe, kiedy tam wejdzie zakaz.
A moze nie wejdzie?
> Można dodać, że ostatnio strażacy z Morris Township w USA musieli zużyć
> aż 45 tysięcy litrów wody (12 tys. galonów) do ugaszenia jednego auta
> elektrycznego. Amerykańscy strażacy, by pokazać skalę akcji,
> poinformowali, że do ugaszenia "zwykłego" samochodu potrzebne jest
> średnio 500 galonów (1893 litrów).
Wody akurat na promie nie brakuje.
Ale odpompowanie jest pewnym problemem, a za duzo do statku wlac nie
mozna :-)
> Życie pokazuje, że wraz z rosnącą liczbą aut elektrycznych i hybrydowych
> zwiększa się również ryzyko wypadków lub awarii tych pojazdów, które
> mogą prowadzić do pożaru, który będzie trudno ugasić zwłaszcza w
> podziemnym garażu. Obecnie służby ratunkowe mają też niewielkie
> doświadczenie w gaszeniu aut z bateriami litowo-jonowymi i często nie
> mają odpowiedniego sprzętu.
sluzby sie przeszkoli, ale ... do tego czasu zakaz wjazdow do garazy
wiekszych?
> Problem z pożarami samochodów elektrycznych polega na tym, że są one
> zwykle nieprzewidywane i wieloetapowe, a do tego mogą następować bardzo
> gwałtownie. Wszystko z powodu ogniw w akumulatorach, które są od siebie
> odizolowane, a ich zapłon może postępować w dość długich odstępach.
> Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
> potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje
> się, że doszło do ponownego zapłonu.
Ale to raczej nie problem. Bedzie ktos z sikawką czuwal.
Problemem jest pozar tak intensywny, ze zapali wiele aut dookola,
albo, ze elektryki zaczną sie zapalac od pobliskiego pozaru.
Co prawda i spalinowe samochody są na taki ogien wrazliwe ..
> O sprawnym ugaszeniu pożaru auta elektrycznego decydują pierwsze minuty.
No nie wiem ... a w spalinowym to nie decyduja pierwsze minuty?
Tylko ze w spalinowym zgrubsza wiadomo co gasic, a w elektrycznym
baterie ukryte ...
> Producenci zaczynają w nowych autach elektrycznych montować specjalne
> systemy pomagające w ugaszeniu pożaru. Pożar pojazdu elektrycznego
> spowodowany uszkodzeniem baterii jest o tyle specyficzny i trudny do
> ugaszenia, że proces spalania zachodzi wewnątrz akumulatorów, które są
> szczelnie zamknięte i trudno dostępne, przez co dotarcie do źródła ognia
> jest bardziej skomplikowane, niż w przypadku samochodów
> konwencjonalnych. W trakcie pożaru baterii zachodzą również specyficzne
> reakcje chemiczne, powodujące gwałtowny wzrost ich temperatur, przez co
> proces spalania sam się napędza dlatego zaczęto myśleć jak ułatwić
> strażakom ugaszenie aut elektrycznych, które jak się zapalą to mogą
> płonąć godzinami.
> Ostatnio sprawa gaszenia aut elektrycznych trafiła do Sejmu RP. Posłowie
> pytali wiceministra MSWiA o gaszenie tych pojazdów. Ciekawe, czy pojawią
> się w Polsce ograniczenia dla aut elektrycznych? Będą ograniczenia dla
> aut elektrycznych na promach obsługujących połączenia Polski ze Szwecją?
> Rzecznik prasowy PSP bryg. Karol Kierzkowski w rozmowie z PAP przekazał,
> że najdłuższy pożar auta elektrycznego w Polsce trwał 9 godzin i 16
> minut, było to we wrześniu 2021 roku. Państwowa Straż Pożarna zaznacza,
> że częstą przyczyną pożarów aut elektrycznych jest tzw. samozapłon, gdy
> auto zapala się podczas postoju.
Wow. Juz u nas, czy na podstawie czasopism zagranicznych? :-)
> Istnieją już rekomendacje dla
> wielogodzinnego obserwowania pojazdu elektrycznego po jego ugaszeniu -
> nawet do 70 godzin, by upewnić się, że nie dojdzie do jego wznowienia.
Nie jest to dziwne, tylko ... gdzie.
Na parkingu, w garazu podziemnym, ognioodporny kontener postawic,
odholowac na najblizszy trawnik ?
> ----------------
> Reasumując - robi się ciężko dla właścicieli elektryków.
W Norwegii :-)
Ale jak ktos ma domek z ogrodkiem i garazem ... przemyslec sprawe? :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 23.01.23 12:39 cyklista
- 23.01.23 12:47 Cavallino
- 23.01.23 12:50 J.F
- 23.01.23 14:17 J.F
- 23.01.23 19:00 PiteR
- 24.01.23 13:03 K
- 25.01.23 10:21 ąćęłńóśźż
- 27.01.23 15:54 K
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
Najnowsze wątki
- 2025-03-01 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-01 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-03-01 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-03-01 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-02-28 Chrzanów => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-28 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+ experience) <=
- 2025-02-28 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-28 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-28 Warszawa => Starszy Konsultant AWS <=
- 2025-02-28 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-28 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2025-02-28 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-02-28 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-28 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-28 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=