    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 29 Aug 2021 10:55:25 -0700 (PDT)
    <f...@g...com>
    <6126bc6c$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <1kftg6elgxer4$.bw8u0hqix0sz$.dlg@40tude.net>
    <5...@g...com>
    <30p02i53weoe.8bmexgizltkf$.dlg@40tude.net>
    <5...@g...com>
    <jpn5xkgro8k6$.1powwmpnf72cc.dlg@40tude.net>
    <612904d5$0$4958$65785112@news.neostrada.pl>
    <smqomngm0n80.xvoo4ovmoht4$.dlg@40tude.net>
    <612a00c3$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 28 sierpnia 2021 o 11:24:20 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > WIem, ze wywłaszczyli, ale spotkałem się z pisanymi w 1942 roku przez
    > wysyłanych z Getta oświadczeniami, ze upoważniają do zarządzania ich
    > nieruchomością określoną osobę. To mnie troche dziwiło.
    >
    > Teraz przyszło mi do głowy, że skoro Niemcy wywłaszczyli Żydów, to Żydzi
    > powinni do Niemiec kierować pretensje o pozbawienie ich majątku, a nie
    > do Polaków, którzy po wojnie posprzątali gruzy. Mieli puste place w
    > miastach trzymać 100 lat w oczekiwaniu, że ktoś kiedyć? Niemieckie
    > przepisy oczywiście naruszały prawo, ale cop my na to możemy poradzić?

> [...]
    Jeśli Żydzi nie wiedzieli i nie wierzyli w to co zrobią Niemcy to dlaczego do od 1934
    roku masowo wyjeżdżali na stałe z Niemiec. Większość wyjechała pomiędzy 1938-41. W
    jaki sposób wytłumaczysz, bo jestem pewny że wytłumaczysz, fenomen statku MS St
    Louis. Prawie tysiąc żydowskich migrantów z Niemiec miało dołączyć na Kubie do swoich
    rodzin które wyjechały wcześniej. Znajdź sposób żeby wytłumaczyć że oni na wakacje na
    Kubę popłynęli. Tylko dlaczego Amerykanie strzelali do statku pasażerskiego jak
    chciał w USA do portu zawinąć? Większość Żydów z tego statku jak wrócił do niemiec
    została zamordowana. Oni uciekali czy na wakacje płynęli? Jeśli uciekali to znać,y że
    się czegoś bali. Tak przy okazji z niemiec wyjechali prawie wszyscy Żydzi jacy tam
    żyli. Nic im to nie dało bo prawie wszyscy wyjechali do kontynentalnych państw
    europejskich które później podbili niemcy.