    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <611d22b2$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...net>
    <611d6198$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    <v5svlttnzp39.1byan53pks39l$.dlg@40tude.net>
    <611e4db8$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <letku9pnd1xh$.10ltbyuxwx9oc$.dlg@40tude.net>
    <611e9cd1$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <1lax4naprg1rv$.l692aekvescf$.dlg@40tude.net>
    <f...@g...com>
    <611ff40b$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 20 Aug 2021 22:28:25 +0200

    On Fri, 20 Aug 2021 20:27:22 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W 1939 roku Niemcy generalnie prowadzili różne operacje. nie tylko
    > strzelali do Żydów, a do wszystkich Polaków. O tym, ze maja na punkcie
    > Żydów "fioła" wiadomo było już od kilku lat, i kilkuset zastrzelonych
    > akurat nie było szczególnie szokujące.

    No, wczesniej to tak setkami do nich nie strzelali.

    > Zauważ, że gdy wpadł ina pomysł budowy gett, to większość Żydów uznała,
    > ze należy się podporządkować. Niektórzy Żydzi nawet postrzegali to jako
    > przejaw jakiejś tam autonomii. W gettach Niemcy nie czepiali sie już tak
    > bardzo praktykom religijnym. Getta miały swój "samorząd", a nawet służby
    > porządkowe. I generalnie trwało to ze dwa lata.

    Ba - getta to znacznie starszy wynalazek, i Zydom sie podobal przez
    wieki - bo ich chronil.

    > Tylko w drugiej połowie 1941 roku Niemcy zwiększyli nacisk na
    > przesiedlanie się do gett. Wcześniej zachęcali, przekonywali, napominali.

    No nie wiem - raczej nakaz wydali.
    Jeszcze nie pod grozba smierci - choc dorazne egzekucje mogly sie
    zdarzac.

    > Chamstwem próbujesz nadrabiać braki w wiedzy. Pierwszy większy transport
    > do Oświęcimia przybył w połowie 1940 roku. Oświęcim wcześniej był
    > pomyślany, jak powiększenie Zakładu Karnego, bo nie wyrabiały wiezienia.

    Nie wiem czy tak nie wyrabialy, czy wzieli przyklad od siebie.
    Tam obozy znacznie starsze ... i jesli mialy prowadzic do smierci, to
    powolnej.

    Pierwszym wiezniom zapowiedziano ponoc 3 miesiace zycia,
    wielu przezylo 5 lat
    https://www.it.tarnow.pl/atrakcje/tarnow/ciekawostki
    /taka-jest-historia/pierwszy-transport-do-kl-auschwi
    tz/

    J.