  • 1. Data: 2012-09-13 14:31:47
    Temat: Ekspres do kawy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Zaczalem sie przygladac podstawowemu narzedziu pracy.

    W zasadzie ... czemu kawa z ekspresu cisnieniowego jest lepsza ?

    Kawa jest na sitku, z drugiej strony mamy normalne cisnienie
    atmosferyczne, wiec wieksze jest po pierwszej stronie i w miare
    przeplywu sie zmniejsza.

    To cisnienie jakos wplywa na ekstrakcje skladnikow ? Watpie
    Czy moze chodzi o temperature - to woda nie ma 100st C, tylko ... nie
    wiem - 120 ?

    J.

  • 2. Data: 2012-09-13 15:01:57
    Temat: Re: Ekspres do kawy
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 13 September 2012 13:32:34 UTC+1, J.F wrote:
    > Czy moze chodzi o temperature - to woda nie ma 100st C, tylko ... nie
    > wiem - 120 ?

    Temperatura między 91 a 95C
    http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_preparation#Pres
    sure

  • 3. Data: 2012-09-14 01:27:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Sep 2012 06:01:57 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Temperatura między 91 a 95C
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_preparation#Pres
    sure

    Czytam czytam i coraz mniej rozumiem.
    Jak zaleje kawe w szklance wrzatkiem, to temperatura jest nizsza ?
    To dlaczego kawa z ekspresu wychodzi lepsza ?

    Pisza o olejkach wyekstrahowanych z kawy ... a goraca woda w szklance to
    nie ekstrahuje ?

    J.

  • 4. Data: 2012-09-14 01:59:48
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Pisza o olejkach wyekstrahowanych z kawy ... a goraca woda w szklance to
    > nie ekstrahuje ?

    Czy nawet na zwykłej herbacie w saszetkach nie doszedłeś w czym rzecz?
    Składniki ekstrahują do roztworu w różnej temperaturze ale przede
    wszystkim w różnym czasie, o smaku herbaty decyduje czas parzenia, i
    myślę tu o smaku nie mocy. Ekspres ciśnieniowy parzy kawę kilkanaście
    sekund, przelewowy - kilka minut a bracia muzułmanie zwykli gotować kawę
    na ogniu tak długo aż wylezie z niej wszystko do cna. Profani zalewają
    wrzątkiem saszetkę Yerba-mate w szklance a pijący ją w Południowej
    Ameryce zalewają wodą o temperaturze 80C i pierwszy napar wylewają bo
    wiedzą jakie składniki chcą z rzeczonego ostrokrzewu wyekstrahować a
    jakich się nie pije bo są niesmaczne.

  • 5. Data: 2012-09-14 19:02:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Padre" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >kilkanaście sekund, przelewowy - kilka minut a bracia muzułmanie
    >zwykli gotować kawę na ogniu tak długo aż wylezie z niej wszystko do

    Znaczy sie co - dlugie parzenie kawy psuje jej smak ?
    Bo smiem twierdzic ze ta z ekspresu cisnieniowego lepsza :-)

    J.

  • 6. Data: 2012-09-14 21:39:06
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Znaczy sie co - dlugie parzenie kawy psuje jej smak ?
    > Bo smiem twierdzic ze ta z ekspresu cisnieniowego lepsza :-)

    No chyba nie psuje tylko zmienia ja też najbardziej lubię z
    ciśnieniowego i najmniej mam po niej dolegliwości serca i żołądka, ma
    najwyraźniejszy smak a najmniej kofeiny. Tyle ze ja piję dwie kawy na
    tydzień, nałogowcy muszą zalać dwie łyżeczki wrzątkiem albo korzystają z
    kawiarki stawianej na gazie żeby uraczyć się w efekcie kofeiną a smakuje
    im pewnie tak jak palaczom papierosy, mózg daje pozytywne odczucie smaku
    bo czeka na porcję narkotyku.

  • 7. Data: 2012-10-04 22:33:10
    Od: Bruno <b...@i...pl>

    Dnia Fri, 14 Sep 2012 21:39:06 +0200, Padre napisał(a):

> [...]
    > kawiarki stawianej na gazie żeby uraczyć się w efekcie kofeiną a smakuje
    > im pewnie tak jak palaczom papierosy, mózg daje pozytywne odczucie smaku
    Espresso na jednostkę objętości zawiera więcej kofeiny niż inne kawy (z
    wyłączeniem wersji turecko-arabskiej, ale to już prawdziwy hardcore) .
    Typowa filiżanka (ok 30ml) zawiera od 40 do 70 mg kofeiny, czyli 1,3÷1,8
    mg/ml. Kubek kawy (średnio 250ml)z ekspresu przelewowego to 90÷200 mg,
    czyli 0,4÷0,8 mg/ml. Po prostu zamiast pić lurę, delektujesz się
    kondensatem;)

    --
    Pozdrawiam!
    Bruno

  • 8. Data: 2012-10-07 13:05:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 4 Oct 2012 22:33:10 +0200, Bruno napisał(a):
> [...]

    Kawiarka to w sumie to samo co ekspres cisnieniowy - styk wody z kawa jest
    krotki.

    Hm, a moze sie myle ? Wszak zagotowanie wody chwile trwa, cisnienie rosnie
    powoli i poczatkowo mamy pare minut ekstrakcji zimna woda.

> [...]
    > mg/ml. Kubek kawy (średnio 250ml)z ekspresu przelewowego to 90÷200 mg,
    > czyli 0,4÷0,8 mg/ml. Po prostu zamiast pić lurę, delektujesz się

    Tylko ja nadal nie rozumiem.
    To w koncu ekspres cisnieniowy ekstrahuje _wiecej_ kofeiny z powodu
    _krotszego_ czasu procesu ?
    Czy jednak ekstrahuje mniej - na cala porcje napoju, a pierwsze krople z
    przelewowego tez sa bogate w kofeine ?

    Czy tak jak wiki podpowiada - do espresso potrzebna jest kawa bardzo drobno
    zmielona, wtedy ekstrakcja jest szybsza, ale przesaczanie trwa dlugo, wiec
    trzeba cisnienia.

    J.

  • 9. Data: 2012-10-08 18:41:56
    Od: Bruno <b...@i...pl>

    Dnia Sun, 7 Oct 2012 13:05:36 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    > zmielona, wtedy ekstrakcja jest szybsza, ale przesaczanie trwa dlugo, wiec

    O szczegóły to by się trzeba wypytać Włochów. Tam mją nawet odpowiedni
    instytut;) http://espressoitaliano.org/eic_en.asp?lang=en
    Jak zrobić perfekcyjne espresso:
    http://caffeprego.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=2827
    W ekspresach przelewowych czy kawiarkach cały proces zachodzi W
    temperaturze zbliżonej do 100°C i przy ciśnieniu zbliżonym do
    atmosferycznego.
    Dla espresso masz warunki: 88°C, 9 barów. Co to zmienia? Ano przebieg
    ekstrakcji. Składniki lotne, które pod normalnym ciśnieniem natychmiast by
    wyparowały zostają uwięzione w wywarze i cremie. Zapewne stąd ten
    niepowtarzalny smak i aromat;)
    Kolejna strona o espresso, tym razem bardziej naukowym podejście do tematu:
    http://www.home-barista.com/espresso-guide.html

    --
    Pozdrawiam!
    Bruno