  • Data: 2013-09-06 09:14:48
    Temat: Re: Ekranowanie kabla audio przez zakłóceniami GSM
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:l0ajjk$b2k$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
> [...]
    > pracuję od jakiegoś czasu dobiega końca. Całość skręcona i uruchomiona.
    > Pozostały kosmetyczne poprawki do zrobienia (zainstalowanie w obudowie
    > kontrolki z LED-ami, debuging programu).
    >
    > Dopiero po uruchomieniu całości uświadomiłem sobie jedną rzecz -
    > oryginalny kabel od słuchawki nie jest ekranowany. Bo niby po co miałby
    > być? Straszliwie zbiera zakłócenia, więc będę musiał oczywiście kupić
    > inny, mam jednak kilka pytań:
    >
    > 1) Czy są jakieś szczególne wymagania stawiane przed kablem pracującym w
    > pobliżu nadajnika GSM? Jak to wygląda chociażby w przypadku typowych

    Jakieś słuchawki GSM miały akurat taką wtyczkę która pasowała mi do
    lustrzanki (zdalne wyzwalanie) więc odciąłem słuchawki.
    Zdziwiłem się. Kabelek dawał się łatwo rozdzielić na dwie okrągłe, izolowane
    sekcje, a w każdej było chyba po 14 drucików w emalii (7 w jednym kolorze i
    7 w drugim - na styk).
    Kolor emalii mówił które druciki należy razem łączyć. Żadnego ekranu nie
    stwierdziłem.

    > Zwykły, skręcony kabel do telefonu (byle z
    > ekranem) sobie poradzi?
    > 2) Czy kilkucentymetrowe, odsłonięte fragmenty kabla (przy połączeniach
    > wewnątrz obudowy telefonu i słuchawki) mogą wciąż zbierać zauważalne
    > zakłócenia?
    > 3) Czym wytłumaczyć zjawisko zauważalnego zmniejszania się poziomu
    > terkotu przy objęciu (izolowanego) kabla dłonią? Czyżby chodziło o
    > sprzężenie pojemnościowe przez pojemność dłoni? Przecież ta pojemność
    > będzie raczej niewielka.

    Dla GHz niewielka pojemność to prawie zwarcie.

    Poza tym dlaczego zauważalnie zmniejsza się
    > "terkot" (mała częstotliwość) a nie właściwy sygnał audio (wyższa
    > częstotliwość, dla której reaktancja pojemności powinna być znacznie
    > mniejsza)?

    Terkot jest obwiednią na nośnej w GHz.

    Nigdy nie wojowałem z tymi zakłóceniami, ale przypuszczam, że one głównie
    wnikają w kabel jako Common-Mode. Możliwe, ze zapięcie ferrytu na kablu da
    więcej od jego ekranowania.
    P.G.