  • 1. Data: 2013-09-05 20:47:10
    Temat: Ekranowanie kabla audio przez zakłóceniami GSM
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Projekt telefonu retro GSM, nad którym (z kilkumiesięcznymi przerwami)
    pracuję od jakiegoś czasu dobiega końca. Całość skręcona i uruchomiona.
    Pozostały kosmetyczne poprawki do zrobienia (zainstalowanie w obudowie
    kontrolki z LED-ami, debuging programu).

    Dopiero po uruchomieniu całości uświadomiłem sobie jedną rzecz -
    oryginalny kabel od słuchawki nie jest ekranowany. Bo niby po co miałby
    być? Straszliwie zbiera zakłócenia, więc będę musiał oczywiście kupić
    inny, mam jednak kilka pytań:

    1) Czy są jakieś szczególne wymagania stawiane przed kablem pracującym w
    pobliżu nadajnika GSM? Jak to wygląda chociażby w przypadku typowych
    słuchawek do telefonów GSM? Zwykły, skręcony kabel do telefonu (byle z
    ekranem) sobie poradzi?
    2) Czy kilkucentymetrowe, odsłonięte fragmenty kabla (przy połączeniach
    wewnątrz obudowy telefonu i słuchawki) mogą wciąż zbierać zauważalne
    zakłócenia?
    3) Czym wytłumaczyć zjawisko zauważalnego zmniejszania się poziomu
    terkotu przy objęciu (izolowanego) kabla dłonią? Czyżby chodziło o
    sprzężenie pojemnościowe przez pojemność dłoni? Przecież ta pojemność
    będzie raczej niewielka. Poza tym dlaczego zauważalnie zmniejsza się
    "terkot" (mała częstotliwość) a nie właściwy sygnał audio (wyższa
    częstotliwość, dla której reaktancja pojemności powinna być znacznie
    mniejsza)?

  • 2. Data: 2013-09-06 09:14:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > 1) Czy są jakieś szczególne wymagania stawiane przed kablem pracującym w
    > pobliżu nadajnika GSM? Jak to wygląda chociażby w przypadku typowych

    Jakieś słuchawki GSM miały akurat taką wtyczkę która pasowała mi do
    lustrzanki (zdalne wyzwalanie) więc odciąłem słuchawki.
    Zdziwiłem się. Kabelek dawał się łatwo rozdzielić na dwie okrągłe, izolowane
    sekcje, a w każdej było chyba po 14 drucików w emalii (7 w jednym kolorze i
    7 w drugim - na styk).
    Kolor emalii mówił które druciki należy razem łączyć. Żadnego ekranu nie
    stwierdziłem.

> [...]
    > terkotu przy objęciu (izolowanego) kabla dłonią? Czyżby chodziło o
    > sprzężenie pojemnościowe przez pojemność dłoni? Przecież ta pojemność

    Dla GHz niewielka pojemność to prawie zwarcie.

    Poza tym dlaczego zauważalnie zmniejsza się
    > "terkot" (mała częstotliwość) a nie właściwy sygnał audio (wyższa
    > częstotliwość, dla której reaktancja pojemności powinna być znacznie
    > mniejsza)?

    Terkot jest obwiednią na nośnej w GHz.

    Nigdy nie wojowałem z tymi zakłóceniami, ale przypuszczam, że one głównie
    wnikają w kabel jako Common-Mode. Możliwe, ze zapięcie ferrytu na kablu da
    więcej od jego ekranowania.
    P.G.

  • 3. Data: 2013-09-06 11:39:47
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2013-09-05 20:47, Atlantis pisze:
> [...]
    > "terkot" (mała częstotliwość) a nie właściwy sygnał audio (wyższa
    > częstotliwość, dla której reaktancja pojemności powinna być znacznie

    Tu nie trzeba ekranować kabla tylko dać odpowiedni filtr.
    Jeżeli zakłócenia wchodzą od strony mikrofonu - daj ze 100p równolegle.
    Powinno być po kłopocie.

    Adam

  • 4. Data: 2013-09-06 18:40:11
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-09-06 11:39, Adam Górski pisze:
    > Tu nie trzeba ekranować kabla tylko dać odpowiedni filtr.
    > Jeżeli zakłócenia wchodzą od strony mikrofonu - daj ze 100p równolegle.
    > Powinno być po kłopocie.
    >
    > Adam

    Zgadzam się, że ekranowanie nie wiele daje. Przy tych częstotliwościach
    i tak w. cz. przełazi pojemnościowo pomiędzy ekranem a przewodami, sam
    ekran też jest indukcyjnością na którym występują spadki w. cz.
    Ja stosowałem 27p lub 33p, dołączane równolegle z mikrofonem (przy
    mikrofonie) i pomiędzy wejścia "+" i "-" wzmacniaczy operacyjnych w
    torach audio. Zazwyczaj pomagało. Koraliki ferrytowe na każdym
    przewodzie, jak najbliżej mikrofonu czy wzmacniacza. Czasami trzeba było
    stosować wzmacniacz różnicowy na wejściu, nawet jeśli sygnał był
    względem masy - wtedy na wejście "-" podawało się masę ciągniętą osobnym
    przewodem w tym samym kablu (punkt odniesienia do tego co się dzieje
    przy mikrofonie, a nie przy reszcie układu). W ogóle warto sygnał
    prowadzić różnicowo, zdaje się, że moduły GSM mają różnicowe we/wy
    analogowe? Warto z tego skorzystać.
    Przy długich kablach i kłopotach w torze mikrofonowym dobrze przy samym
    mikrofonie dać jakiś wzmacniacz, tylko trzeba uważać, żeby potem na
    takim wzmacniaczu detekcja nie wystąpiła.
    Swoją drogą sporo trików można podpatrzyć w serwisówkach telefonów GSM,
    gdzie często występuje schemat ideowy (np. jakieś starsze Nokie).

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2013-09-06 21:57:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-09-06 11:39, Adam Górski pisze:

    > Tu nie trzeba ekranować kabla tylko dać odpowiedni filtr.
    > Jeżeli zakłócenia wchodzą od strony mikrofonu - daj ze 100p równolegle.
    > Powinno być po kłopocie.

    Hmm... Po której stronie kabla? bezpośrednio przy mikrofonie, na wejściu
    wtórnika czy może obydwie te rzeczy jednocześnie?
    Może słuchawkę też warto byłoby zbocznikować w taki sam sposób, podobnie
    jak rezystory emiterowe we wtórnikach?

  • 6. Data: 2013-09-07 16:18:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze jedna rzecz rzuciła mi się w oczy.
    Antena telefonu jest przykręcona do bodajże mosiężnego elementu
    oryginalnej obudowy, który z kolei jest przykręcony do stalowej podstawy.

    Na próbę rozkręciłem telefon i podłączyłem inną antenę, położoną luzem
    na stole. Pojawiły się duże zakłócenia - zarówno we własnej słuchawce
    jak i po drugiej stronie linii. Potem zacząłem przesuwać antenę,
    trzymając ją kombinerkami za gniazdko. Gdy położyłem ją tak, że gniazdko
    stykało się ze stalową podstawą terkot GSM praktycznie zniknął - we
    własnej słuchawce był ledwie słyszany, po drugiej stronie linii zniknął
    właściwie kompletnie. Pozostały tylko niewielkie szumy. Czy ten
    eksperyment może zasugerować jakieś lekarstwo?

    Teraz zrobiłem kolejny eksperyment i okazuje się, że pęseta łącząca
    śrubę, któą antena jest przykręcona do elementu obudowy z metalową
    podstawą równie dobrze niweluje zakłócenia.

    Czyżby wystarczyło połączenie tych dwóch miejsc odpowiednio grubym
    kablem (dziwne, że ten dość spory mosiężny element nie zapewnia
    odpowiedniego połączenia) czy też to tylko objaw innego problemu i
    rozwiązania powinienem szukać gdzie indziej?

  • 7. Data: 2013-09-08 09:37:51
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-09-07 16:18, Atlantis pisze:

> [...]
    > odpowiedniego połączenia) czy też to tylko objaw innego problemu i
    > rozwiązania powinienem szukać gdzie indziej?

    Podejrzewam, że zmieniasz w ten sposób dopasowanie anteny (dołączasz
    dodatkową przeciwwagę) lub jej charakterystykę kierunkową. To co
    obserwujesz jako zmniejszenie zakłóceń może być efektem zmniejszenia
    mocy nadawania przez telefon (lepiej dopasowana antena - mniej mocy
    potrzeba na łączność) lub skierowaniem głównej wiązki w innym kierunku
    niż zakłócane elementy.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2013-09-08 09:41:13
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-09-06 21:57, Atlantis pisze:

> [...]
    > wtórnika czy może obydwie te rzeczy jednocześnie?
    > Może słuchawkę też warto byłoby zbocznikować w taki sam sposób, podobnie

    Wszędzie tam gdzie występują półprzewodniki (jak najbliżej) - przy
    wzmacniaczach i przy mikrofonie (jeśli to mikrofon elektretowy czy inny
    aktywny). Przy słuchawce raczej nie będzie potrzeby, ewentualnie można
    dołożyć gdyby nie pomógł ten przy wyjściu wzmacniacza słuchawkowego.

  • 9. Data: 2013-09-14 10:42:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-09-08 09:37, Paweł Hadam pisze:

    > Podejrzewam, że zmieniasz w ten sposób dopasowanie anteny (dołączasz
    > dodatkową przeciwwagę) lub jej charakterystykę kierunkową.

    Winnym okazał się być wtórnik emiterowy pomiędzy mikrofonem a wejściem
    modułu GSM. Po jego zdemontowaniu i bezpośrednim połączeniu tych punktów
    problem praktycznie przestał występować. Rozmówca w ogóle nie słyszy
    brumu GSM, po mojej stronie występuje w stopniu minimalnym, jako tło w
    słuchawce. Dokładnie tam samo było we wcześniejszym prototypie, gdzie
    także nie miałem tego wtórnika. Zauważalnego spadku poziomu sygnału nie
    dostrzegłem.

    Swoją drogą ktoś zasugerował, by sygnał prowadzić symetrycznie. Ten
    moduł ma asymetryczny interfejs audio (SPK, MIC i masa analogowa). W
    jaki najprostszy sposób mógłbym dokonać konwersji sygnałów na formę
    symetryczną (SPK+, SPK-, MIC+, MIC-)? Czy to faktycznie pomoże pozbyć
    się resztek zakłóceń?

  • 10. Data: 2013-09-15 20:54:06
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-09-14 10:42, Atlantis pisze:

> [...]
    > jaki najprostszy sposób mógłbym dokonać konwersji sygnałów na formę
    > symetryczną (SPK+, SPK-, MIC+, MIC-)? Czy to faktycznie pomoże pozbyć

    Jako SPK- poprowadzić osobną ścieżkę podłączoną bezpośrednio do masy
    analogowej modułu.

    Symetrię na MIC poza modułem w tej sytuacji chyba nie ma sensu (jak już
    nie słychać brumów). Ewentualnie jako masę mikrofonu wykorzystałbym
    również przewód podłączony bezpośrednio do pinu masy analogowej modułu.

    Pozdrawiam,
    Paweł