  • 1. Data: 2009-04-24 15:24:55
    Temat: Ekonomiczne obroty silnika
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Patrzę na charakterystykę zewnętrzną silnika benzynowego
    i widzę, że minimalne jednostkowe zużycie paliwa jest
    przy określonych obrotach np przy: 3000obr/min.
    Czy to oznacza, że przy dowolnej prędkości jazdy,
    trzeba tak dobrać bieg, aby mieć te obroty (3000obr/min)?

    Ekonomiczna prędkość jazdy, jak piszą fachowcy, wynosi około 90km/godz.
    Są tacy, którzy nie redukują biegu przy prędkości jazdy 50km/godz,
    nadal jadąc na najwyższym.
    Czy słusznie?

    WM

  • 2. Data: 2009-04-24 16:17:15
    Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
    Od: "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>

> [...]
    > Czy to oznacza, że przy dowolnej prędkości jazdy,
    > trzeba tak dobrać bieg, aby mieć te obroty (3000obr/min)?

    W salonach Toyoty wiszą takie tablice "proekologiczne" informujące o
    wpływie różnych czynników na zużycie paliwa (otwarte okno, bagażnik dachowy,
    klima itp).
    Jest tam też informacja, że - jeśli dobrze pamiętam - najekonomiczniejsze
    obroty w benzyniakach to 3000 a w dizlu 2000.
    A wogóle to NTG > pl.misc.samochody. Ale tam usłyszysz tyle teorii, że
    lepiej nie pytać ;-)
    --
    __________________________________________MAT_______

  • 3. Data: 2009-04-24 20:04:03
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    WM wrote:

> [...]
    > Czy to oznacza, że przy dowolnej prędkości jazdy,
    > trzeba tak dobrać bieg, aby mieć te obroty (3000obr/min)?

    Zauwaz, ze zuzycie paliwa jest nie tylko funkcja obrotow,
    ale i otwarcia przepustnicy. Na przymknietym gazie
    masz efektywnie mniejszy stopien sprezenia i co prawda
    mniejsza moc, ale i mniejsza sprawnosc silnika - a jedziesz
    dluzej i dluzej zuzywasz paliwo.

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 4. Data: 2009-04-25 00:51:06
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    myszek <k...@l...tpsa.pl> napisał(a):

> [...]
    > masz efektywnie mniejszy stopien sprezenia i co prawda
    > mniejsza moc, ale i mniejsza sprawnosc silnika - a jedziesz

    Znalazłem ciekawy wykres zużycia paliwa.
    http://autospeed.com/cms/gallery/article.html?slides
    how=0&a=110216&i=9
    Dla każdego obciążenia silnika istnieje minimum, przy określonych obrotach.
    Ponadto widać, że przy większym dociążeniu silnika mamy mniejsze zuż. paliwa.
    Jest tak aż do osągnięcia pewnej wartości, potem zużycie paliwa rośnie.

    Opłaca się czasem dociążyć silnik, co można zrobić łatwo np. w hybrydzie.

    Wykres pochodzi z tego artykułu:
    http://autospeed.com/cms/A_110216/article.html

    Pozdrawiam WM

  • 5. Data: 2009-04-25 01:03:15
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Patrzę na charakterystykę zewnętrzną silnika benzynowego
    > i widzę, że minimalne jednostkowe zużycie paliwa jest
    > przy określonych obrotach np przy: 3000obr/min.

    Zależy od silnika.

    > Czy to oznacza, że przy dowolnej prędkości jazdy,
    > trzeba tak dobrać bieg, aby mieć te obroty (3000obr/min)?

    Nie zawsze, bo przy 90km/h z silnikiem benzynowym turbo 2l można mieć
    2000obr/min i jechać na 6 biegu albo na 5 biegu i 2300 obr/min a
    spalanie będzie zbliżone.

    > Ekonomiczna prędkość jazdy, jak piszą fachowcy, wynosi około 90km/godz.

    Zależy od nadwozia.

    > Są tacy, którzy nie redukują biegu przy prędkości jazdy 50km/godz,
    > nadal jadąc na najwyższym.
    > Czy słusznie?

    Przy 50km/h na piątce?
    Taaa, a później dodają mocno gazu i koła dwumasowe idą w pi.

    Ekonomiczne obroty silnika to takie, przy których jest dostępne 70-90%
    maksymalnego momentu, patrząc od dołu.
    Wtedy silnik jest na tyle silny by utrzymać prędkość samochodu i na tyle
    się wolno kręci, by mało palić.

    zyga

  • 6. Data: 2009-04-25 06:43:35
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    WM pisze:
> [...]
    >
    > Ekonomiczna prędkość jazdy, jak piszą fachowcy, wynosi około 90km/godz.
    > Są tacy, którzy nie redukują biegu przy prędkości jazdy 50km/godz,

    Długo jeździłem autem trzymając się owych 3000 1/min, a potem założyłem
    komputerek pokazujący spalanie na bieżąco i liczącym średnią. 3000 1/min
    jest wielkim uproszczeniem "akademickim" - w rzeczywistym ruchu
    oszczędności są gdzie indziej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2009-04-25 09:10:52
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    PeJot ( home) <P...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > komputerek pokazujący spalanie na bieżąco i liczącym średnią. 3000 1/min
    > jest wielkim uproszczeniem "akademickim" - w rzeczywistym ruchu

    Mnie interesują tylko ekonomiczne obroty silnika
    podczas jazdy ze stałą prędkością po równej nawierzchni.

    Opory ruchu są tym większe im większa jest prędkość samochodu.
    Jak to się ma do zalecanej prędkości ekonomicznej 90km/h?
    Jeżeli chcę jechać wolniej od tej prędkości to spalę więcej?

    Sprawdzałeś jakie jest zużycie paliwa/km np. przy 50km/h
    i różnych włączonych biegach?
    Czy minimum jest właśnie przy tych 'magicznych' 3000obr/min?

    WM

  • 8. Data: 2009-04-25 09:38:48
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Sat, 25 Apr 2009 09:10:52 +0000 (UTC)
    "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > Jak to się ma do zalecanej prędkości ekonomicznej 90km/h?
    > Jeżeli chcę jechać wolniej od tej prędkości to spalę więcej?

    Jadąc wolniej zmniejszają się opory ośrodka, czyli potrzeba
    mniejszej siły do utrzymania tej samej prędkości, czyli
    mniej spali. Ale, jeżeli chcesz na tym samym biegu jechać
    90km/h przy 3krpm i 50km/h przy 1200krpm to jest to
    co najmniej nieekonomiczne z punktu widzenia przeciążeń
    w silniku(przyspieszania jego zużycia). A silnik teoretycznie
    powinien palić mniej przy mniejszych obrotach. To można
    bardzo łatwo sprawdzić (czy nie kłamię, ale wydaje mi się, że nie).
    Jak ktoś ma wskaźnik spalania, to na postoju na biegu jałowym
    wciskać powoli pedał w podłogę i gapić się we wskaźnik.

    > Sprawdzałeś jakie jest zużycie paliwa/km np. przy 50km/h
    > i różnych włączonych biegach?
    > Czy minimum jest właśnie przy tych 'magicznych' 3000obr/min?

    Przy różnych prędkościach do utrzymania tej konkretnej prędkości
    potrzeba różnej siły. Jechałeś kiedyś w trakcie burzy z silnym
    wiatrem? Jedziesz po trasie na 5-tce 120km/h, wjeżdząsz w obszar
    burzowy, zaczyna Ci wiać prosto na maskę i prędkość spada...
    Wrzucasz 4-ke i jedziesz 120km/h.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 9. Data: 2009-04-25 13:34:40
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Sqeeb <s...@i...community> napisał(a):
    > .... A silnik teoretycznie
    > powinien palić mniej przy mniejszych obrotach.

    Jak to jest ze zuzyciem paliwa na różnych biegach już wiem,
    bo znalazłem wykres nr5 i tabelę 1, str.53 tutaj:
    http://www.ptnss.pl/images/ss2004-02/Numer-2004-02-a
    ll-low-res.pdf

    Przy prędkości 90km/godz mamy takie zużycie paliwa:
    5-ty bieg 0,009 g/s
    4-ty bieg 0,15 g/s
    3-ci bieg 0,22 g/s

    Przy prędkości 70km/godz mamy zużycie paliwa:
    5-ty bieg 0,08 g/s
    4-ty bieg 0,05 g/s
    3-ci bieg 0,082 g/s

    Czyli warto zredukować na czwórkę przy 70km/h :-)

    Jak powstaje charakterystyka uniwersalna silnika podano tutaj (rys.5):
    http://www.biomech.pwr.wroc.pl/download/13.pdf

    Pojazd jadąc w ustabilizowanych warunkach ze stałą prędkością
    potrzebuje stałej mocy, a ta charakterystyka zawiera krzywe stałej mocy
    w funkcji obrotow (z naniesionymi liniami zużycia paliwa).

    Pozdrawiam WM

  • 10. Data: 2009-04-25 17:38:19
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    WM pisze:

    > Mnie interesują tylko ekonomiczne obroty silnika
    > podczas jazdy ze stałą prędkością po równej nawierzchni.

    Czyli czyste podejście akademickie :>

    > Sprawdzałeś jakie jest zużycie paliwa/km np. przy 50km/h
    > i różnych włączonych biegach?
    > Czy minimum jest właśnie przy tych 'magicznych' 3000obr/min?

    Ano sprawdziłem dzisiaj. Płasko, bez wiatru, auto obciążone 4
    osoby+bagaż. 60 km/h mogę jechać na III, IV i V biegu, na V obrotomierz
    pokazuje jakieś 1400 1/min, a spalanie ok. 4 l/100 km. Na III
    obrotomierz pokazuje niecałe 3 k, spalanie coś koło 7 l/100 km. Nie znam
    krzywej spalania, ale charakterystyka M(n) ma maksimum gdzieś koło 3500
    1/min.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem