eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEch JapońceRe: Ech Japońce
  • X-Received: by 10.36.227.207 with SMTP id d198mr734179ith.4.1471899253590; Mon, 22
    Aug 2016 13:54:13 -0700 (PDT)
    X-Received: by 10.36.227.207 with SMTP id d198mr734179ith.4.1471899253590; Mon, 22
    Aug 2016 13:54:13 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
    !2.us.feeder.erje.net!newspeer1.nac.net!border2.nntp.dca1.giganews.com!nntp.gig
    anews.com!j37no10042276qta.0!news-out.google.com!d130ni43676ith.0!nntp.google.c
    om!f6no12128077ith.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not
    -for-mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 22 Aug 2016 13:54:12 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <57bb4c10$0$12548$65785112@news.neostrada.pl>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=94.254.225.229;
    posting-account=jnRHMAoAAACB5EawItMhNTZMy_yOF2XE
    NNTP-Posting-Host: 94.254.225.229
    References: <57b384b7$0$15209$65785112@news.neostrada.pl>
    <57b385c6$0$640$65785112@news.neostrada.pl>
    <np026k$d33$1@node2.news.atman.pl> <np9pie$oj$2@dont-email.me>
    <4...@g...com>
    <57bb4c10$0$12548$65785112@news.neostrada.pl>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <a...@g...com>
    Subject: Re: Ech Japońce
    From: s...@g...com
    Injection-Date: Mon, 22 Aug 2016 20:54:13 +0000
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Lines: 70
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:704584
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu poniedziałek, 22 sierpnia 2016 21:01:37 UTC+2 użytkownik Luke napisał:
    > > Jak wiedzą to pytanie dobijające brzmi:
    > > Dlaczego organy kościelna maja tyle klawiatur?
    > (...)
    > > To prowadzi do paru ciekawych spostrzeżeń.
    > > 1. Utwory organowe np. kościelne są bardziej "soczyste brzmieniowo" niż rockowe
    "powerchordy".
    > > Powerchordy to dwudzwięki grane w interwałach 5 i 7. I w sumie tyle.
    > > Za to utwory organowe potrafią grać powerchordy w każdym interwale :)
    >
    > Czy jesteś w stanie to rozwinąć, dlaczego Twoim zdaniem organy kościelne
    > mają tyle klawiatur? Bo coś mi się nie bardzo klei do kupy jedno z drugim.
    >
    To dosyc proste.
    W artykule który podlinkowalem masz wyjasnione.
    Ale ujmę to tak:
    Budując skalę naturalną - ta która definiuje poszczególne jej stopnie przez uzycie
    ułamków zwykłych i zaczynając od dajmy na to dzwieku A - 440Hz wyjdą nam poszczególne
    częstotliwości tych stopni.
    Bedą one dosyć dobrze dobrane i w rezultacie ich fazy będą relatywnie często się
    zgadzać. Dlatego dzwieki grane na organach brzmia tak spokojnie, zgodnie.

    I teraz jak zbudujemy te sama skale ale zaczynając od drugiego stopnia skali A (czyli
    dajmy na to H (w nazewnictwie europejskim a B w amerykańskim) (w uproszczeniu nie
    rozpatrujemy czy to pentatoniczna, dorycka, durowa czy molowa) to wyliczone
    częstotliwości nie będą pokrywać się z tymi z skali A.
    Gdyby takie dwie skale zaimplementowac w klawiaturze lub w progach to progi dla H
    będą ciutke przesunięte względem A. Czyli progów sie nam narobi prawie 2x więcej.
    I jak to uczynimy dla pozostałych stopni skali A to progów sie narobi sporo choc
    zazwyczaj będą położone relatywnie gęsto.

    I dlatego organy koscielne maja tyle klawiatur. Po prostu na jednej dzwieki sa
    ułożone dla skali A a na kolejnej na innej.

    Czasem klawiatura jest jedna ale przełączniki pozwalają przełączyć do których
    piszczałek dany klawisz jest podpiety.

    Bo w sumie piszczałki muszą być dedykowane dla każdego dźwieku (odpowiednik progu w
    gitarze). I dlatego duże organy maja zazwyczaj więcej piszczałek niż małe. Aby mozna
    było grac w kilku skalach.

    Mam nadzieję że nie pomotałem nazewnictwa bo dawno z tematu muzycznego wyszedłem :)
    Ale idea jest generalnie wlasnie taka.

    Weź ten artykuł i w excelu sobie policz częstotliwości dla poszczególnych dzwieków w
    paru skalach i maźnij wykres, zobaczysz o ile sie one "rozjeżdzają".



    Kiedyś próbowałem znaleźć utwory grane w jednej i drugiej skali aby porównac
    brzmienie, niestety nie było tam powszechnie znanych kawałków. Nie znalazłem też
    MIDI-ków które mozna by puscic w jednej lub drugiej skali i móc sobie na ucho
    porównać.

    na youtube jest pare filmików z porównaniami tych dwu skal ale IMHO niezbyt dobrze
    prezentują różnice...

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: