eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEch JapońceRe: Ech Japońce
  • Data: 2016-08-22 22:54:12
    Temat: Re: Ech Japońce
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu poniedziałek, 22 sierpnia 2016 21:01:37 UTC+2 użytkownik Luke napisał:
    > > Jak wiedzą to pytanie dobijające brzmi:
    > > Dlaczego organy kościelna maja tyle klawiatur?
    > (...)
    > > To prowadzi do paru ciekawych spostrzeżeń.
    > > 1. Utwory organowe np. kościelne są bardziej "soczyste brzmieniowo" niż rockowe
    "powerchordy".
    > > Powerchordy to dwudzwięki grane w interwałach 5 i 7. I w sumie tyle.
    > > Za to utwory organowe potrafią grać powerchordy w każdym interwale :)
    >
    > Czy jesteś w stanie to rozwinąć, dlaczego Twoim zdaniem organy kościelne
    > mają tyle klawiatur? Bo coś mi się nie bardzo klei do kupy jedno z drugim.
    >
    To dosyc proste.
    W artykule który podlinkowalem masz wyjasnione.
    Ale ujmę to tak:
    Budując skalę naturalną - ta która definiuje poszczególne jej stopnie przez uzycie
    ułamków zwykłych i zaczynając od dajmy na to dzwieku A - 440Hz wyjdą nam poszczególne
    częstotliwości tych stopni.
    Bedą one dosyć dobrze dobrane i w rezultacie ich fazy będą relatywnie często się
    zgadzać. Dlatego dzwieki grane na organach brzmia tak spokojnie, zgodnie.

    I teraz jak zbudujemy te sama skale ale zaczynając od drugiego stopnia skali A (czyli
    dajmy na to H (w nazewnictwie europejskim a B w amerykańskim) (w uproszczeniu nie
    rozpatrujemy czy to pentatoniczna, dorycka, durowa czy molowa) to wyliczone
    częstotliwości nie będą pokrywać się z tymi z skali A.
    Gdyby takie dwie skale zaimplementowac w klawiaturze lub w progach to progi dla H
    będą ciutke przesunięte względem A. Czyli progów sie nam narobi prawie 2x więcej.
    I jak to uczynimy dla pozostałych stopni skali A to progów sie narobi sporo choc
    zazwyczaj będą położone relatywnie gęsto.

    I dlatego organy koscielne maja tyle klawiatur. Po prostu na jednej dzwieki sa
    ułożone dla skali A a na kolejnej na innej.

    Czasem klawiatura jest jedna ale przełączniki pozwalają przełączyć do których
    piszczałek dany klawisz jest podpiety.

    Bo w sumie piszczałki muszą być dedykowane dla każdego dźwieku (odpowiednik progu w
    gitarze). I dlatego duże organy maja zazwyczaj więcej piszczałek niż małe. Aby mozna
    było grac w kilku skalach.

    Mam nadzieję że nie pomotałem nazewnictwa bo dawno z tematu muzycznego wyszedłem :)
    Ale idea jest generalnie wlasnie taka.

    Weź ten artykuł i w excelu sobie policz częstotliwości dla poszczególnych dzwieków w
    paru skalach i maźnij wykres, zobaczysz o ile sie one "rozjeżdzają".



    Kiedyś próbowałem znaleźć utwory grane w jednej i drugiej skali aby porównac
    brzmienie, niestety nie było tam powszechnie znanych kawałków. Nie znalazłem też
    MIDI-ków które mozna by puscic w jednej lub drugiej skali i móc sobie na ucho
    porównać.

    na youtube jest pare filmików z porównaniami tych dwu skal ale IMHO niezbyt dobrze
    prezentują różnice...

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: