  • 71. Data: 2009-04-25 21:53:14
    Temat: Re: Dźwięk migawki
    Od: _rK_ <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl>

    In <gsrufr$891$1@nemesis.news.neostrada.pl> Sławek Drogosz wrote:

    > 2.) Nadal uważam, że w dobie cyfrowego rozwoju matryc i
    > mikroprocesorów można zrobić migawkę elektroniczną - bez mechaniki (w
    > obecnej chwili nie ma parcia na takie rozwiazania).

    W starych czasach, kiedy jeszcze inzynierowie glowili sie nad rozwojem
    aparatow na film, powstal pomysl, zeby zamiast roletkowej migawki zrobic
    elektroniczna. Szybka przed filmem pod wplywem pradu mial robic sie
    przezroczysta (albo na odwrot). Fajne to byly czasy. Bardziej
    kombinowali.

    --
    [rK] http://robertkresa.com

  • 72. Data: 2009-04-25 22:19:35
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "_rK_" <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl> napisał:

    > W Mamiyi RB nie bylo.

    Zasłona jest potrzebna, aby film się nie zaświetlił podczas wymiany
    obiektywów. W pzrypadku, gdy lustro nie jest połprzepuszaczalne (a tak jest
    w aparatach bez AF) można je tak skonstruować, aby pełniło rolę tej zasłony.
    Przypuszczam, ze tak włąśnie było w Mamiyj RB.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 73. Data: 2009-04-26 04:36:29
    Od: "Łukasz Bąk" <m...@g...com>

    > a ja nie pamiętam gdzie moje f801s leży...
    >
    > ono ma kultowy odgłos nikona. :)

    Mhm, czyli odgłos zamykanej stodoły. ;D

    Łukasz Bąk

  • 74. Data: 2009-04-26 06:02:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Łukasz Bąk wrote:

    > Mhm, czyli odgłos zamykanej stodoły. ;D

    muszę go jednak znaleźć, moze to dobre porównanie :)

  • 75. Data: 2009-04-26 08:07:26
    Od: slownie <""ka3\"@2(slownie)oka.com">

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > w aparatach bez AF) można je tak skonstruować, aby pełniło rolę tej zasłony.
    > Przypuszczam, ze tak włąśnie było w Mamiyj RB.

    raczej bylo tak jak w lustrzanych bronkach - zeby wypiac szklo z bagnetu
    musze najpierw naciagnac migawke, co jest jednoczesnym podniesieniem lustra.

  • 76. Data: 2009-04-26 08:42:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "slownie" <""ka3\"@2(slownie)oka.com"> napisał:

    > raczej bylo tak jak w lustrzanych bronkach - zeby wypiac szklo z bagnetu
    > musze najpierw naciagnac migawke, co jest jednoczesnym podniesieniem
    lustra.

    ????? Przecież właśnie o tym piszę - że jeśli lustro nie jest
    półprzepuszczalne i w pozycji umożliwiajacej podgląd obrazu na matówce
    przylega dokładnie do brzegów komory lustra - może zastępować zasłonkę
    zabezpieczjacą pzred zaświetleniem filmu.

    Jeszcze jedna uwaga dla wychowanych na w miarę wspólczesnych lustrzankach
    małoobrazkowych - uniesienie lustra o którym w tym momencie piszemy to co
    innego niż stosowane w lustzrankach małoobrazkowych wstępne uneisienie
    lustra przed ekspozycją. W aparatach o których piszemy nie było
    samopowrotnego lustra - lustro przed ekspozycją opadało odsuwajać się z
    drogi promieni świetlnych i pozostawało w tym położeniu aż do momentu
    ponownego naciągniecia migawki (przy nienaciągniętej migawce nie było obrazu
    na matówce).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 77. Data: 2009-04-26 19:06:12
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski pisze:

    > Zasłona jest potrzebna, aby film się nie zaświetlił podczas wymiany
    > obiektywów.

    Nie tylko. Przecież w czasie kadrowania obiektyw musi być otwarty i
    światło padać na lustro.

    > W pzrypadku, gdy lustro nie jest połprzepuszaczalne (a tak jest
    > w aparatach bez AF) można je tak skonstruować, aby pełniło rolę tej zasłony.

    Ale tak jest chyba trudniej niż z dodatkową zasłoną?

    > Przypuszczam, ze tak włąśnie było w Mamiyj RB.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 78. Data: 2009-04-26 21:16:03
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jan Rudziński" <j...@a...net> napisał:

    > Nie tylko. Przecież w czasie kadrowania obiektyw musi być otwarty i
    > światło padać na lustro.

    Fakt - jeśłi roli tej nie spełni lustro - musi być zasłona.

    > Ale tak jest chyba trudniej niż z dodatkową zasłoną?
    >[...]

    To zależy - taka zasłona to dodatkowy element między lustrem a powierzchnią
    filmu. Jeśłi ma być odsuwana ręcznie - sprawa jest prosta, ale jest to
    dodatkowa czynność o której trzeba pamiętać przy obsłudze aparatu. Jeśli ma
    być robiona automatycznie w momencie naciśnięcia spustu - to robi się z tego
    mechanizm odpowiadajacy z grubsza dodatkowej migawce szczelinowej. Chyba
    jednak łatwiej uszczelnić lustro...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 79. Data: 2009-04-26 22:00:19
    Od: _rK_ <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl>

    In <gt2ivp$lst$1@inews.gazeta.pl> Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > z tego mechanizm odpowiadajacy z grubsza dodatkowej migawce
    > szczelinowej. Chyba jednak łatwiej uszczelnić lustro...

    W Hasselbladzie sa "drzwiczki".
    Swoja droga zawsze mnie fascynowalo dzialenie tego aparatu.
    Podczas naciskania spustu: zamyka sie migawka centralna, podnosi sie
    lustro i otwieraja sie wrota ("drzwiczki"), migawka otwiera sie i robi
    zdjecie. Wszystko synchronizowane mechanicznie, trwa ulamek sekundy - na
    tyle szybko, ze mozna robic reporterke na ulicy.
    --
    [rK] http://robertkresa.com