  • 1. Data: 2009-04-23 12:04:16
    Temat: Dźwięk migawki
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Witam,
    Trochę moich dywagacji na temat migawki w aparatach : kompakty i lustrzanki.

    Użytkuję obecnie Nikon D50 i nie podzielam opini, że dźwięk lustra i migawki
    nadaje w fotografii prestiżu i jest miły dla ucha.
    Ideałem dla mnie byłby model lustrzanki pracujący "bezdźwiękowo".
    Sądziłem, że główny "hałas" wydaje podnoszone lustro - ale przy zdjęciach
    seryjnych (gdzie lustro jest podniesione na czas serii) - dźwięk jest
    podobny - hałasuje więc migawka i ona nadaje charakterystyczny dźwięk.

    Czy nie można skonstruować "cichej" migawki - jaką posiadają kompakty ?
    Wiem - nowe konstrukcje typu Nikon D5000 używają cichej mechaniki - ale to
    nadal słyszalny dźwięk.

    A może wogóle zrezygnować z migawki - i dopracować tak elektrycznie matrycę,
    że zakres np. 15s-1/5000s można by było uzyskiwać elektrycznie - komórki
    pixeli naświetlają się przez zadany czas - a póżniej zatrzaśnięta informacja
    o natężeniu światła dla pixela RGB przekazywana jest do procesora
    nadzorujacego grupę pixeli.
    Wiem - wymaga to modułów mikroprocesorowych pośredniczących w wymianie
    informacji między pixelami matrycy - a głównym procesorem. Ale coś takiego
    już funkcjonuje w lustrzankach Sony (dlatego mieli problem z trybem LifeView
    z AF metodą detekcji kontrastu i opatentowali według mnie rewelacyjny
    LifeView z dektekcją fazy).

    To moje dywagacje teoretyczne - pewnie taka komórka fotoczuła (pixel) ma
    swoja bezwładność i brak przesłony, która zamknie dopływ światła w zadanym
    czasie jest konieczna.

    P.S.
    Moim zdaniem brak z naszej strony - klinetów - domagania się coraz
    "cichszych" lustrzanek powoduje zastuj technologiczny w tej kwestii.
    W praktyce np. zdjęcia przyrodnicze płochliwej zwierzyny (lub w miejscach
    publicznych gdzie wymagana jest cisza) wymagają wyciszania lustrzanki
    różnymi "wynalazkami".
    Robiąc zdjęcia niemowlakom i małym dzieciom też wolałbym "bezgłośny" aparat.
    Ktoś powie - to kup sobie kompakt - i pewnie tak zrobię - jak w sensownej
    cenie pokaże się kompakt z matrycą APS-C (już zapowiedź Pentax'a).
    Słyszałem, że migawki w Panasonic G1 też są słyszalne - więc chyba jest
    tutaj bariera technologiczna aby wygłuszyć migawkę dla dużej matrycy.

    Pozdrawiam,
    Sławek

  • 2. Data: 2009-04-23 12:22:54
    Temat: Re: Dźwięk migawki
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Co do kompaktów - myliłem się - w większości mają migawki elektroniczne
    (dlatego nie słychać dźwięku mechanicznej migawki).
    Więc dlaczego nie można zastosować migawki elektronicznej w lustrzankach (i
    oczywiście wytłumić dźwięk lustra) ?

    Pzdr,
    Sławek

  • 3. Data: 2009-04-23 12:34:18
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Sławek Drogosz" napisał
    > Ktoś powie - to kup sobie kompakt - i pewnie tak zrobię - jak w sensownej
    > cenie pokaże się kompakt z matrycą APS-C (już zapowiedź Pentax'a).

    Nie zdziw się jak i ten Pentax będzie klapał.

    > Słyszałem, że migawki w Panasonic G1 też są słyszalne - więc chyba jest
    > tutaj bariera technologiczna aby wygłuszyć migawkę dla dużej matrycy.

    G1 klapie całkiem solidnie, jakby miał lustro w środku.
    W kompaktach to jest co najwyżej cichutkie cyknięcie.

    adam

  • 4. Data: 2009-04-23 12:36:50
    Od: j...@a...at

    On 23 Apr., 14:04, "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Słyszałem, że migawki w Panasonic G1 też są słyszalne - więc chyba jest
    > tutaj bariera technologiczna aby wygłuszyć migawkę dla dużej matrycy.

    ciche migawki stosowala zawsze leica , ale i tak nie byly
    bezszelestne , z tym ze ich dzwiek ( takze i lustra ) wprowadzal
    wlasciciela w blogi nastroj , na kilka godzin - to byl balsam dla
    uszu.
    dziewk lustra i migawki w tanich dslra ( kosztuja one polwe ceny
    migawki leici ) powoduje u mnie odruch warunkowy wymiotny .
    w tanich dslra jak np nikon d70 stosuje w zakresie czasow krotkich
    migawke elektroniczna tzn czasy dluzsze sa sterowane lamelkami ,
    krotsze elektronicznie. od jakiej granicy to teraz nie pamietam.

    praktycznie absolutnie cicha prace daja migawki centralne - jak w
    wielu kompaktach i hybrydach.

    XXX

  • 5. Data: 2009-04-23 12:50:22
    Od: "Łukasz Bąk" <m...@g...com>

    Użytkownik "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (dlatego nie słychać dźwięku mechanicznej migawki).
    > Więc dlaczego nie można zastosować migawki elektronicznej w lustrzankach

    Daj Pan spokój, przcież to dobre 20% klimatu lustrzanki. ;)

    To bardzo subiektywna opinia ale mi klapanie canona nie przeszkadza.
    Bawiłem się kilkoma alfami i ich klepanie mi się nie podobało.
    Podobne wrażenia z jakiegoś pentaxa (nie pamiętam modelu). Jakieś
    takie faktycznie głośne, "ciężkie"... Nikony też bardzo fajnie klapią.

    Dźwięk migawki/lustra jak pamiętam przeszkodził mi tylko raz. Pani na
    plaży podniosła się i poszła sobie. Mógłbym mieć więcej bardzo zjawiskowych
    fotek gdyby nie to kłapnięcie. Sezon się zaczął? ;)

    Łukasz Bąk

  • 6. Data: 2009-04-23 15:07:26
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik jansal napisał
    [...]
    w tanich dslra jak np nikon d70 stosuje w zakresie czasow krotkich
    migawke elektroniczna tzn czasy dluzsze sa sterowane lamelkami ,
    krotsze elektronicznie. od jakiej granicy to teraz nie pamietam.
    ---------------------------------------

    Co za różnica skoro główna migawka i tak zawsze brała udział w imprezie ?

    adam

    ps.: Jansal chłopie, weź Ty jakoś tnij cytaty.

  • 7. Data: 2009-04-23 15:14:23
    Temat: Re: D?wi?k migawki
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha S?awek Drogosz napisał tak:

    > Więc dlaczego nie można zastosować migawki elektronicznej w lustrzankach
    > (i oczywiście wytłumić dźwięk lustra) ?

    Bo wymaga to zastosowania dodatkowych ukladow elektronicznych w matrycy,
    ktore beda wplywaly na zwiekszenie ilosci szumow.

    --
    W tablicę kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 8. Data: 2009-04-23 15:27:59
    Od: j...@a...at

    On 23 Apr., 17:07, "adam"
    <j...@o...maile.com> wrote:
> [...]
    >
    > adam
    >
    > ps.: Jansal chłopie, weź Ty jakoś tnij cytaty.

    roznica w cenie.

    osiagniecie czasu 1/4000 sek wymaga juz dobrej migawki a tym samej
    drogiej . w tanich aparatach stosuje sie migawki mechaniczne dajace
    dluzsze czasy otwarcia a granicza sie czas szczytywania z matrycy do
    n.p 1/4000 sek. Czyli mamy migawke mechanoczno-elektroniczna.
    to rozwiazanie jest tansze.

    u mnie na monitorze jest bardzo o.k.
    ladnie , systematycznie , przejrzyscie ulozone texty wlasne i cudze.
    moze uzywasz jakiejs marnej przegladarki ?

  • 9. Data: 2009-04-23 15:44:45
    Od: John Smith <u...@e...net>

    j...@a...at napisał(a):
    > u mnie na monitorze jest bardzo o.k.
    > ladnie , systematycznie , przejrzyscie ulozone texty wlasne i cudze.
    > moze uzywasz jakiejs marnej przegladarki ?

    "Tnij cytaty" != "Odpowiadaj pod cytowanym tekstem"

    --
    Mirek

  • 10. Data: 2009-04-23 16:42:37
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Sławek Drogosz wrote:
    > Co do kompaktów - myliłem się - w większości mają migawki elektroniczne
    > (dlatego nie słychać dźwięku mechanicznej migawki).

    Kazdy firmowy kompakt, jaki widzialem ma ma migawke
    mechaniczno-elektroniczna. Rozpoczecie naswietlana inicjowane jest
    elektronicznie, konczone mechanicznym zamknieciem migawki... albo
    odwrotnie - ciezko mi stwierdzic, w kazdym razie przed matryca zawsze
    znajduje sie element odcinajacy dostep swiatla.

    > Więc dlaczego nie można zastosować migawki elektronicznej w
    > lustrzankach (i oczywiście wytłumić dźwięk lustra) ?

    Tlumienie to koszty. Zauwaz, ze czesto wyzszej klasy lustrzanki pracuja
    ciszej, bardziej "miekko". Zas migawka elektroniczna... jw. - skoro nie
    stosuje sie jej w kompaktach, to dlaczego mialaby byc w lustrze?
    Szczegolnie, ze i tak trzeba to lutro podniesc.

    k,