  • 61. Data: 2009-04-24 22:20:10
    Temat: Re: Dźwięk migawki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Apr 2009, Sławek Drogosz wrote:

    To pooponuję :)

> [...]
    > można zrobić migawkę elektroniczną - bez mechaniki (w obecnej chwili nie ma
    > parcia na takie rozwiazania).
    > Widziałbym to tak: matryca do każdej grupy pixeli ma przyporządkowany
    > procesor realizujący aktywację komórek światłoczułych RGB (pixeli) i w
    > momencie czasowym odpowiadającym zamknięciu migawki zatrzaskującym w swojej
    > pamięci informację o natężeniu światła - po takim zatrzaśnięciu komórki RGB
    > mogą nadal "przyjmować światło", nawet prześwietlać się i "rozlewać" na
    > sąsiednie pixele - informacja jest już zapamiętana :-) .

    Problem jest z tą "grupą".
    Już robienie "grup" po *dwie* powoduje komplikacje, jak choćby sławne
    paski (przy równoległym zczytywaniu z matrycy dwoma lub czterema
    osobnymi kanałami).

    Ale odłóżmy tę sprawę. Jest ważniejsza.

    Założenie jest jak rozumiem takie: trzeba zapamiętać (gdzieś)
    treść "paczki" pikseli.
    Odpowiedz na pytanie: GDZIE!?
    I podpowiadam: na matrycy natężenia pól od naświetlonych pikseli są
    już *tak duże*, że ładunek "przelewa się" na sąsiednie elementy.
    Więc *gdzie* znajdziesz *miejsce* na matrycy, skoro potrzebujesz tego
    miejsca *więcej* (znacznie!) niż mają same piksele?
    Problem mamy w "wyprowadzeniu" tych ładunków z matrycy, "migiem" się
    tego zrobić nie da.
    Mimo że przy matrycy 4000x3000 pikseli ładunki są wyprowadzane 4000
    linii! (*teraz*, w istniejących konstrukcjach).
    Istniejące rozwiązania pozwalają na wyprowadzanie obrazu kilku
    Mpix z 60 fps (Casio). Szybciej widać się nie da (przynamniej
    w skali produkcji masowej).

    Propozycja ze "schowaniem" zdjęcia "gdzieś" wygląda dobrze, ale:
    - albo trzeba zrobić matrycę w ciapki ;) (i zdjęcie będzie wyglądało
    jak durszlak)
    - albo trzeba zrobić ZNACZNIE mniejsze piksele (i większą część
    obok poświęcić na pamięć), będziemy mieli GO jak z lustrzanki ale
    czułość 50 ISO i "dynamikę" jak w kompakcie (1/3,3" - były takie)
    - albo iść w trzeci wymiar.
    Wedle mojej wiedzy z tym ostatnim chwilowo jest krucho, nie ma tak
    dobrze aby scalić aż *tak* głęboko warstwy w aktualnie wykorzystywanych
    technologiach. Możemy sobie pogdybać, jak to by było miło te
    rozpychające się elektrony rozpuścić w tunelikach pod każdym
    pikselem (głębokim np. na ćwierć milimetra), ale chwilowo
    nie mamy "mocy" :D

    Pomysł z "wywaleniem" całego zdjęcia poza matrycę odpada - przecież
    już to się robi, i to wszystkimi liniami pikseli. Leżymy...

    > Przykładowo:
    >
    > Procesor główny zbiera informacje z procesorów "matrycowych" (np.200
    > procesorów) i analizuje cały kadr zdjęcia.

    Wyjaśnij nam, gdzie te 200 procesorów trzymało dane opisujące
    po 60 000 pikseli (każdy) :[

    pzdr, Gotfryd

  • 62. Data: 2009-04-24 23:18:38
    Od: Kyniu <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 24 Apr 2009 23:35:16 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Wszystkie? I czy "kompakty" obejmują także tzw. "hybrydy"?
    > Tak z ciekawości pytam :)

    Erystyka. Uogolnienie. Nie ze mna ten numer ;-)

    Kyniu

  • 63. Data: 2009-04-25 08:55:39
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news napisal:
    > Założenie jest jak rozumiem takie: trzeba zapamiętać (gdzieś)
    > treść "paczki" pikseli.
    > Odpowiedz na pytanie: GDZIE!?

    Hm, czy ktos probowal robic matryce dwuwarstwowe? Takie, ze pod kazda
    komorka swiatloczula siedzi druga, ktora robi za odcinany/przylaczany
    czytnik? I nie jest swiatloczula. I moze byc pozniej spokojnie sczytana.
    Robil ktos?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 64. Data: 2009-04-25 17:41:29
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Arczi wrote:
    > To jest przysłona...

    Nie jest - przyslona (zazwyczaj w postaci blaszki z otworem, choc...
    rzadko, ale bywaja tez listkowe) to odrebna kwestia. Jak juz zostalo
    napisane, firmowe kompakty maja mechaniczna migawke.

    k,

  • 65. Data: 2009-04-25 17:45:04
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Kyniu wrote:
    > To znaczy malo widziales

    Mam kilkanascie firmowych kompaktow, widzialem co najmniej kilkadziesiat.
    Chyba wszystkie (choc glowy nie dam), w ktorych siedzial przetwornik CCD
    mialy mechaniczna migawke, zamykana na krotka chwile po wcisnieciu spustu
    migawki. Wiele z nich mialo tez przyslone dzialajaca w czasie rzeczywistym
    (wsrod nich byly takie maluchy, jak Sony z serii U), tzn. przymykajaca sie
    w chwili skierowania aparatu na silne zrodlo swiatla.

    Migawki nie maja za to kompaktowe CMOS-owce. Moze dlatego, ze z reguly sa
    to prymitywne urzadzenia, pozbawione tez AF czy przyslony.

    k,

  • 66. Data: 2009-04-25 18:00:36
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Jerz wrote:
    > Prawdopodobnie to cyknięcie jest generowane przez przesłonę.

    W przecietnym kompakcie mechanizm obiektywu posiada 4 elementy sterujace
    (oraz pare czujnikow, a takze uklad stabilizacji, o ile aparat ja
    posiada): silnik zoomu (wysuwa obiektyw i zmienia ogniskowa), silnik
    krokowy odpowiedzialny za AF (porusza z reguly jedna soczewka) oraz dwa
    elektromagnesy - jeden steruje blaszka z otworem/otworami (pelni ona role
    przyslony), drugi zamyka migawke (zazwyczaj jest to zwykla blaszka).

    I teraz niespodzianka - jesli mechanizm migawki zostanie uszkodzony,
    aparat *bedzie* robic zdjecia, w dodatku beda one poprawnie naswietlone,
    ale moga pojawic sie przepalenia oraz poziome linie, szczegolnie widoczne
    w jasnych, kontrastowych miejscach.

    Tak wyglada zdjecie z Olympusa C-310 z zablokowana (stale otwarta)
    migawka:
    http://yfrog.com/0mp1010165ij

    k,

  • 67. Data: 2009-04-25 20:44:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Łukasz Bąk wrote:
    > Użytkownik "Grzegorz Góra" <g...@p...fr> napisał w
    > wiadomości news:h0pb7r48d4q7$.dlg@chelmno.fr.pl...

    > Aż zenita z szafy wydłubałem aby przypomieć sobie jakie to dźwięki
    > wydawało ;)

    a ja nie pamiętam gdzie moje f801s leży...

    ono ma kultowy odgłos nikona. :)

  • 68. Data: 2009-04-25 21:39:18
    Od: _rK_ <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl>

    In <gsrmc8$2se$1@inews.gazeta.pl> Jan_Rudziński wrote:

    > Ale to jednak komplikuje konstrukcję. Przede wszystkim między lustrem
    > a filmem była dodatkowa zasłona - pewnie, nie musiała mieć precyzji
    > migawki, ale jednak jeszcze jeden ruchomy element.

    W Mamiyi RB nie bylo.

    --
    [rK] http://robertkresa.com

  • 69. Data: 2009-04-25 21:49:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Apr 2009, Kyniu wrote:

    > Erystyka. Uogolnienie. Nie ze mna ten numer ;-)

    Ale, jako iż można przyjąć że 100% "małych kompaktów" filmuje
    bez użycia migawki, sprawdzenie czy mają mechaniczną migawkę
    (podczas robienia zdjęć) jest dość proste.
    Wniosek - umiesz rzucić przykładem kompaktu który takiej
    migawki nie ma :D (nawet jeśli pełni ona tylko rolę
    przesłony ;>, czyli klapki zamykającej dopływ światła na
    czas transportu)

    pzdr, Gotfryd

  • 70. Data: 2009-04-25 21:52:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Apr 2009, Jacek_P wrote:

> [...]
    > komorka swiatloczula siedzi druga, ktora robi za odcinany/przylaczany
    > czytnik? I nie jest swiatloczula. I moze byc pozniej spokojnie sczytana.

    1. sugerowałem że to jest trudne technologicznie :D
    2. skoro toto (owa warstwa głębiej) ma umieć "przyjąć" ładunek w warunkach
    w których z prześwietlonych pikseli się "przelewa" (i to sporo, tak
    w skali kilkuset pikseli obok czyli w promieniu kilkunastu pikseli)
    to mamy problem z jej izolacją. Nie wystarczy aby "tylko" przyjęła
    ładunek z góry :D

    pzdr, Gotfryd