  • 11. Data: 2009-04-23 16:56:29
    Temat: Re: Dźwięk migawki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, Sławek Drogosz wrote:

    > Czy nie można skonstruować "cichej" migawki - jaką posiadają kompakty ?

    Już "jansal" napisał - a cały problem sprowadza się do pytania
    "dlaczego nikt nie zrobił systemu z migawką w obiektywie".
    Bo w tym jest problem - w migawce szczelinowej.
    Przy okazji zmniejszył by się problem z synchronizacją.
    Za to (niestety) pewnie spadłby zakres samego czasu ekspozycji
    (bo 1/8000, to jakby rzec, przy migawce centralnej jest pewien
    problem), acz nie musiałoby być tragicznie - hybrydowe rozwiązanie
    (centralna+elektroniczna) jakoś tam działa.
    Uprzedzając tych co zaraz wyskoczą z Nikonem :) (bo był model
    z migawką hybrydową) - tam była właśnie SZCZELINOWA, więc było
    GORZEJ niż z centralną (mniejszy odstęp od czasu ekspozycji
    "odcinanego" mechanicznie).

    > A może wogóle zrezygnować z migawki - i dopracować tak elektrycznie matrycę,
    > że zakres np. 15s-1/5000s można by było uzyskiwać elektrycznie - komórki
    > pixeli naświetlają się przez zadany czas - a póżniej zatrzaśnięta informacja
    > o natężeniu światła dla pixela RGB przekazywana jest do procesora
    > nadzorujacego grupę pixeli.

    O czymś zapomniałeś :)
    Te dane trzeba ZEBRAĆ z matrycy.
    Czas zbierania jest niezerowy.
    I w tym czasie piksele "pracują"....
    Jak są w kadrze miejsca, w których ekspozycja przekracza 100 *razy*
    wartość maksymalną dla piksela (a jest tak na wszelkich odblaskach,
    lampach w nocy i podobnych "wynalazkach" w kadrze), to nic nie
    powstrzyma elektronów z naswietlonych pikseli od "rozłażenia"
    się po matrycy :]
    Trzeba zatrzymać naświetlanie matrycy i basta.

    Jakby co - obejrzyj *film* z kompaktu.
    Jak masz w nim takie błyszczące punkty, to od nich do jednej
    z krawędzi obrazu pojawiają się linie.
    To skutek ww. zjawiska.

    Chcesz żeby użyszkodnicy Twojej konstrukcji się zapłakali? ;)

    > Wiem - wymaga to modułów mikroprocesorowych pośredniczących w wymianie
    > informacji między pixelami matrycy - a głównym procesorem.

    Ale TEN problem o który chodzi przy migawce leży między pikselem
    a sąsiednim pikselem :D
    Jak poustawiasz sobie pole z 3000 x 4000 szklanek a następnie gdzieś
    na środek polejesz z węża strażackiego, to problem będzie jasny ;)
    "Przelewający" się ładunek rozlewa się po sąsiednich pikselach.
    A przy transporcie w okolicy "jadą" dane z całej kolumny.

    > To moje dywagacje teoretyczne

    No, powód do dyskusji musi być!

    > P.S.
    > Moim zdaniem brak z naszej strony - klinetów - domagania się coraz
    > "cichszych" lustrzanek powoduje zastuj technologiczny w tej kwestii.

    E, chyba nie.
    Pierwsza przeszkoda to "standard" - zakładając, że NIE piszemy
    o lustrzance kompaktowej (bo takie się też wcześniej czy później
    pojawią), problem właśnie w "systemie".
    Muszą być osobne, nowe obiektywy, z migawką w środku, z odpowiednim
    sterowaniem tej migawki, być może prądem dla niej...

    > Robiąc zdjęcia niemowlakom i małym dzieciom też wolałbym "bezgłośny" aparat.
    > Ktoś powie - to kup sobie kompakt - i pewnie tak zrobię - jak w sensownej
    > cenie pokaże się kompakt z matrycą APS-C (już zapowiedź Pentax'a).

    ...to *dotychczasowe* konstrukcje *również* miały migawkę szczelinową!

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2009-04-23 18:14:11
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

> [...]
    > "dlaczego nikt nie zrobił systemu z migawką w obiektywie".
    > Bo w tym jest problem - w migawce szczelinowej.

    Lustrzanki z wymiennymi oibiektywami i migawką centralną były produkowane -
    np. radzieckie Zenit-4, Zenit-5, Zenit-6, Zenit-11 (uwaga - Zenit 11 z lat
    60-tych - w latach 80-tych ubiegłego stulecia zakłady w Krasnogorsku
    produkowały pod ta samą nazwą zupełnie inny aparat). Vigdtlander Bessamatic
    też chyba miał centralną migawkę. Dla osób radzących sobie z rosyjskim
    polecam link http://www.zenit.istra.ru/archive/zenit-4/index.html - była
    to naprawdę bardzo ciekawa konstrukcja - pod wieloma względami znacznie
    bardziej zaawansowana technicznie od tego, co zwykle kojarzymy z nazwą
    'Zenit'.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 13. Data: 2009-04-23 19:13:20
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <gspm1g$nen$1@nemesis.news.neostrada.pl>,
    Sławek Drogosz nabazgrał:
    > Ktoś powie - to kup sobie kompakt - i pewnie tak zrobię - jak w sensownej
    > cenie pokaże się kompakt z matrycą APS-C (już zapowiedź Pentax'a).

    Możesz podać linka do takiej zapowiedzi? Bo ja czytałem tylko o zapowiedzi
    od Samsunga, bez współpracy z Pentaksem.

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 14. Data: 2009-04-23 20:48:01
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-04-23 18:42, KILu wrote:
    > Kazdy firmowy kompakt, jaki widzialem ma ma migawke
    > mechaniczno-elektroniczna. Rozpoczecie naswietlana inicjowane jest
    > elektronicznie, konczone mechanicznym zamknieciem migawki... albo
    > odwrotnie - ciezko mi stwierdzic, w kazdym razie przed matryca zawsze
    > znajduje sie element odcinajacy dostep swiatla.

    To jest przysłona...

    Arczi

  • 15. Data: 2009-04-23 20:56:59
    Od: arti <t...@p...onet.pl>

    On 23 Kwi, 14:04, "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Użytkuję obecnie Nikon D50 i nie podzielam opini, że dźwięk lustra i migawki
    > nadaje w fotografii prestiżu i jest miły dla ucha.

    Dzwiek w D80 to czysta poezja, tak zepsuli w D50??

    > Ideałem dla mnie byłby model lustrzanki pracujący "bezdźwiękowo".
    > Sądziłem, że główny "hałas" wydaje podnoszone lustro - ale przy zdjęciach
    > seryjnych (gdzie lustro jest podniesione na czas serii) - dźwięk jest
    > podobny - hałasuje więc migawka i ona nadaje charakterystyczny dźwięk.

    Jestes pewien? Podniesienie lustra na cala serie oznaczaloby, ze w
    czasie serii nie mozna kadrowac matowka ani ostrzyc fazowo - wiec
    troche malo sensownie.

    arti
    www.thearti.pl

  • 16. Data: 2009-04-23 21:02:10
    Od: Kyniu <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 23 Apr 2009 18:42:37 +0200, KILu napisał(a):

    > Kazdy firmowy kompakt, jaki widzialem ma ma migawke
    > mechaniczno-elektroniczna.

    To znaczy malo widziales, a "kompaktowanie" rozmarow kompaktow jest mozliwe
    miedzy innymi z powodu eliminacji mechanicznej migawki. Takie mieszane
    rozwiazanie mechaniczno-elektroniczne bylo stosowane w kilku modelach
    lustrzanek Nikona gdzie czasy do 1/500 w gore byly realizowane migawka
    mechaniczna, a krotsze od 1/500 elektronicznie.

    Kyniu

  • 17. Data: 2009-04-23 21:05:54
    Od: Kyniu <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 23 Apr 2009 05:36:50 -0700 (PDT), j...@a...at napisał(a):

    > praktycznie absolutnie cicha prace daja migawki centralne - jak w
    > wielu kompaktach i hybrydach.

    Ciekawe to co piszesz bo migawki centralne to rozwiazanie drogie i
    stosowane praktycznie tylko w duzym formacie i w nielicznych aparatach
    sredniego formatu - i taka informacje znajdziesz powszechnie w literaturze.
    Wraz z informacja ze powszechna wada migawki centralnej jest fakt iz ciezko
    w nich osiagnac krotkie czasy.

    Kyniu

  • 18. Data: 2009-04-23 21:13:04
    Od: Jerz <jerzybrzuch_malpa@gmail_kropka_._usun_smieci_.com>

    adam chwyciwszy klawiaturę napisał(a):

    > G1 klapie całkiem solidnie, jakby miał lustro w środku.
    > W kompaktach to jest co najwyżej cichutkie cyknięcie.

    Prawdopodobnie to cyknięcie jest generowane przez przesłonę.

    Jerzy

  • 19. Data: 2009-04-23 21:15:43
    Od: Kyniu <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 23 Apr 2009 14:04:16 +0200, Sławek Drogosz napisał(a):

    > Sądziłem, że główny "hałas" wydaje podnoszone lustro - ale przy zdjęciach
    > seryjnych (gdzie lustro jest podniesione na czas serii) - dźwięk jest
    > podobny - hałasuje więc migawka i ona nadaje charakterystyczny dźwięk.

    Halasuje i lustro i migawka, kazde po swojemu. A jak poczytasz o roznicy
    miedzy np. EOS'em 450D a 40D to dowiesz sie ze szybkosc zdjec w serii,
    chociaz w obu aparatach jest ten sam procesor, zalezy miedzy innymi od
    konstrukcji lustra. W 450D powrot lustra jest realizowany na sprezynie, w
    40D mechanizm zarowno podnosi jak i opuszcza lustro, wiec moze nim "klapac"
    szybciej, zarazem kosztem glosnosci. Niemniej mozna przelaczyc aparat w
    tryb cichy - LV z detekcja kontrastu gdzie lustro jest caly czas
    podniesione i pracuje tylko migawka.

    > Czy nie można skonstruować "cichej" migawki - jaką posiadają kompakty ?

    Nie, bo kompakty nie maja migawki sensu stricte tylko symuluja migawke
    elektronicznie.

    > Moim zdaniem brak z naszej strony - klinetów - domagania się coraz
    > "cichszych" lustrzanek powoduje zastuj technologiczny w tej kwestii.

    Moim zdaniem dobrze by bylo by klienci zabierali glos w tematach na ktorych
    maja jakiekolwiek pojecie.

    Kyniu

  • 20. Data: 2009-04-23 22:23:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, Kyniu wrote:

    > To znaczy malo widziales, a "kompaktowanie" rozmarow kompaktow jest mozliwe
    > miedzy innymi z powodu eliminacji mechanicznej migawki.

    Usunięcie migawki mechanicznej daje objaw który opisałem obok,
    weryfikowalny na (chyba wszystkich kompaktach) w trybie filmowania.
    Idzie o paski od prześwietlonych miejsc do brzegu ekranu, pochodzące
    od "przelewania" się ładunku podczas transportu - na to migawka
    elektroniczna nic nie poradzi, skoro "izolacje" między pikselami
    są "przebite" (ładunek przepłynie i basta).

    Firmowe kompakty mają mechaniczne migawki...

> [...]
    > lustrzanek Nikona gdzie czasy do 1/500 w gore byly realizowane migawka
    > mechaniczna, a krotsze od 1/500 elektronicznie.

    Hm... Raczej do 1/200s
    Tam była migawka szczelinowa, stosowanie hybrydy 1/500 swymagałoby
    synhronizacji włączania poszczególnych wierszy migawki elektronicznej,
    a to by mnie z lekka zdumiało :)
    (spodziewać się należy jednoczesnego sterowania migawki elektronicznej
    na całek powierzchni matrycy).
    Masz jakieś dane na te 1/500s?

    pzdr, Gotfryd