    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Dźwięk migawki
    Date: Thu, 23 Apr 2009 18:56:29 +0200

    On Thu, 23 Apr 2009, Sławek Drogosz wrote:

    > Czy nie można skonstruować "cichej" migawki - jaką posiadają kompakty ?

    Już "jansal" napisał - a cały problem sprowadza się do pytania
    "dlaczego nikt nie zrobił systemu z migawką w obiektywie".
    Bo w tym jest problem - w migawce szczelinowej.
    Przy okazji zmniejszył by się problem z synchronizacją.
    Za to (niestety) pewnie spadłby zakres samego czasu ekspozycji
    (bo 1/8000, to jakby rzec, przy migawce centralnej jest pewien
    problem), acz nie musiałoby być tragicznie - hybrydowe rozwiązanie
    (centralna+elektroniczna) jakoś tam działa.
    Uprzedzając tych co zaraz wyskoczą z Nikonem :) (bo był model
    z migawką hybrydową) - tam była właśnie SZCZELINOWA, więc było
    GORZEJ niż z centralną (mniejszy odstęp od czasu ekspozycji
    "odcinanego" mechanicznie).

    > A może wogóle zrezygnować z migawki - i dopracować tak elektrycznie matrycę,
    > że zakres np. 15s-1/5000s można by było uzyskiwać elektrycznie - komórki
    > pixeli naświetlają się przez zadany czas - a póżniej zatrzaśnięta informacja
    > o natężeniu światła dla pixela RGB przekazywana jest do procesora
    > nadzorujacego grupę pixeli.

    O czymś zapomniałeś :)
    Te dane trzeba ZEBRAĆ z matrycy.
    Czas zbierania jest niezerowy.
    I w tym czasie piksele "pracują"....
    Jak są w kadrze miejsca, w których ekspozycja przekracza 100 *razy*
    wartość maksymalną dla piksela (a jest tak na wszelkich odblaskach,
    lampach w nocy i podobnych "wynalazkach" w kadrze), to nic nie
    powstrzyma elektronów z naswietlonych pikseli od "rozłażenia"
    się po matrycy :]
    Trzeba zatrzymać naświetlanie matrycy i basta.

    Jakby co - obejrzyj *film* z kompaktu.
    Jak masz w nim takie błyszczące punkty, to od nich do jednej
    z krawędzi obrazu pojawiają się linie.
    To skutek ww. zjawiska.

    Chcesz żeby użyszkodnicy Twojej konstrukcji się zapłakali? ;)

    > Wiem - wymaga to modułów mikroprocesorowych pośredniczących w wymianie
    > informacji między pixelami matrycy - a głównym procesorem.

    Ale TEN problem o który chodzi przy migawce leży między pikselem
    a sąsiednim pikselem :D
    Jak poustawiasz sobie pole z 3000 x 4000 szklanek a następnie gdzieś
    na środek polejesz z węża strażackiego, to problem będzie jasny ;)
    "Przelewający" się ładunek rozlewa się po sąsiednich pikselach.
    A przy transporcie w okolicy "jadą" dane z całej kolumny.

    > To moje dywagacje teoretyczne

    No, powód do dyskusji musi być!

    > P.S.
    > Moim zdaniem brak z naszej strony - klinetów - domagania się coraz
    > "cichszych" lustrzanek powoduje zastuj technologiczny w tej kwestii.

    E, chyba nie.
    Pierwsza przeszkoda to "standard" - zakładając, że NIE piszemy
    o lustrzance kompaktowej (bo takie się też wcześniej czy później
    pojawią), problem właśnie w "systemie".
    Muszą być osobne, nowe obiektywy, z migawką w środku, z odpowiednim
    sterowaniem tej migawki, być może prądem dla niej...

    > Robiąc zdjęcia niemowlakom i małym dzieciom też wolałbym "bezgłośny" aparat.
    > Ktoś powie - to kup sobie kompakt - i pewnie tak zrobię - jak w sensownej
    > cenie pokaże się kompakt z matrycą APS-C (już zapowiedź Pentax'a).

    ...to *dotychczasowe* konstrukcje *również* miały migawkę szczelinową!

    pzdr, Gotfryd