  • 31. Data: 2012-12-05 22:41:15
    Temat: Re: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe płyty główne
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    news:1ruae2qcd00d9.dlg@maverick.przemekryk.no-ip.inf
    o...

    > Średnio satysfakcjonujące rozwiązanie. Szczególnie, że docelowo (jak
    > zleceniodawcy pozwolą ;D) się to ma skończyć czterema dyskami w RAID5.

    Teoretycznie można 4 takie dyski połączyć w RAID5 w NAS, a ten NAS podłączyć
    przez USB 3.0 do kompa (takie rozwiązanie ma ta zaletę że z tego RAID może
    korzystać większa ilość kompów; tymczasem połączenie sieciowe 1Gbit to tylko
    125 MB/s, znacznie wolniej niz USB 3.0). Ewentualnie do RAID kupić większą
    ilość dysków ale 2TB. No i biorąc pod uwagę cenę czterech dysków 3TB to
    można przy ich kupnie odrazu wymienić płytę główną na taką obsługującą dyski
    powyżej 2TB.
    Można też użyć eSATA (prędkość ta sama co SATA, ale zalety USB, w
    szczególności możliwość podłączenia hot-plug przy działającym windowsie, z
    pominięciem biosu). Ale w praktyce jeśli to nie jest dysk startowy to tak
    jak pisałem - nawet po wyłączeniu detekcji tego dysku w biosie windows sam
    powinien go sobie wykryć.
    Albo dokupić kontroler eSATA / SATA obsługujący duże dyski. Kontrolery eSATA
    zaczynają się od 30 zł, SATA również ale trzebaby sprawdzić które obsługują
    duże dyski.

  • 32. Data: 2012-12-05 22:44:50
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 5 Dec 2012 22:10:59 +0100, Michal Kawecki napisał(a):

    > Nie sądzę. Ale RAID10 - czemu nie...

    Mnie raczej chodzi o zadowalającą wydajność przy stosunkowo niezłym poziomie
    bezpieczeństwa i akceptowalnymi ,,stratami" pojemności. :D

    [ Jeśli uważasz, że wszyscy są przeciwko tobie, to jest to zdrowy ]
    [ rozsądek. Paranoja jest wtedy, gdy uważasz, że oni są w zmowie. ]
    [ (znalezione w necie) ]

  • 33. Data: 2012-12-05 23:34:50
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 5 Dec 2012 22:41:15 +0100, maX napisał(a):

> [...]
    > korzystać większa ilość kompów; tymczasem połączenie sieciowe 1Gbit to tylko
    > 125 MB/s, znacznie wolniej niz USB 3.0).

    Czekaj. Proponujesz mi NAS z dyskami w RAID5. Taki NAS podpięty do kompa po
    USB3.0 (którego nie mam - to już pomińmy) i? I dodatkowo po 1 Gbit dla
    reszty sieci, tak? Czy NAS -> komputer (USB3.0) -> 1Gbit do sieci?
    1. Sprawdzałeś, jak wygląda możliwość jednoczesnego dostępu do danych w NAS
    po USB3.0 i Ethernecie?
    2. Proponowane rozwiązanie ma pewną ,,drobną" wadę: nie mam NAS, nie mam
    kontrolera USB3.0. I szczerze mówiąc, to wolałbym raczej kasę (której na
    tyle nie mam) władować w dyski, niż w NAS.

    > Ewentualnie do RAID kupić większą ilość dysków ale 2TB. No i biorąc pod
    > uwagę cenę czterech dysków 3TB to można przy ich kupnie odrazu wymienić
    > płytę główną na taką obsługującą dyski powyżej 2TB.

    Masz może informacje, które płyty pod socket 775 obsługują bez najmniejszego
    zająknięcia dyski 2TB i większe?

    Bo wiesz - równie dobrze mogę sobie szafę rackową do domu wstawić, ze trzy
    półki na - nie szalejmy - 12 dysków każda, wszystko spiąć po FiberChannel, a
    do domu dodatkowo światłowód pociągnąć. :)

    > Można też użyć eSATA (prędkość ta sama co SATA, ale zalety USB, w
    > szczególności możliwość podłączenia hot-plug przy działającym windowsie, z
    > pominięciem biosu).

    Docelowo myśląc o RAID5 to możesz mi tak szczerze powiedzieć, na plaster mi
    ten hot-plug w eSATA? Już pomijając ten drobny fakt, że w płytach, które mam
    pod ręką eSATA nie mam...

    > Ale w praktyce jeśli to nie jest dysk startowy to tak jak pisałem - nawet
    > po wyłączeniu detekcji tego dysku w biosie windows sam powinien go sobie
    > wykryć.

    I to jest jakaś informacja.

    > Albo dokupić kontroler eSATA / SATA obsługujący duże dyski. Kontrolery eSATA
    > zaczynają się od 30 zł, SATA również ale trzebaby sprawdzić które obsługują
    > duże dyski.

    Mam kontroler SATA. W pierwszym poście podałem jego model pytając m.in. o
    to, czy ktoś nie ćwiczył podłączania do niego dysku o pojemności 2 lub 3TB.

    Podsumowując: proszę Cię - Ty mi nie pisz, że gdyby w tym miejscu stało
    przedszkole w przyszłości, to paaaanie jak byłoby piknie. Zadałem konkretne
    pytanie o współpracę danych modeli dysków z danymi modelami płyt głównych
    oraz dodatkowego kontrolera, pod kontrolą danego systemu operacyjnego, który
    to system na innym kompletnie dysku jest. :D

    To mam. Jeżeli zajdzie konieczność wymiany tego Gigabyte z ICH9 na Asusa z
    ICH10 - to mam taką możliwość za niewielkie pieniądze zrobić (nawet bez
    stawiania systemu na czysto się obejdzie). Nie interesuje mnie kupowanie
    NASa, kolejnego kontrolera eSATA / SATA, czy USB 3.0, jeżeli posiadane i
    wymienione w pierwszym poście rzeczy spokojnie sobie z obsługą docelowo 4
    dysków po 3TB poradzą.

    [ Ashby: It's as though, uh, Janis and Alanis had a baby. Moody: Yeah, ]
    [ and they put it a dumpster to howl away it's pathetic little existence. ]
    [ ("Californication 2x08 Going Down and Out in Beverly Hills") ]

  • 34. Data: 2012-12-06 00:13:36
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 5 Dec 2012 22:44:50 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Mnie raczej chodzi o zadowalającą wydajność przy stosunkowo niezłym poziomie
    > bezpieczeństwa i akceptowalnymi ,,stratami" pojemności. :D

    Podepnij więc te dyski do posiadanego czteroportowego kontrolera i
    posadź na tej maszynce jakiegoś Linuksa, albo np. specjalizowaną
    dystrybucję w rodzaju FreeNAS, którą można odpalać z flasha. Linux sobie
    poradzi z ich obsługą, nawet jeśli BIOS ich nie zechce zobaczyć.
    --
    M.
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 35. Data: 2012-12-06 00:13:38
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

> [...]

    > 125 MB/s, znacznie wolniej niz USB 3.0). Ewentualnie do RAID kupić większą

    Wolniej? A według Ciebie jaki transfer można osiągnąć pod USB 3.0? Bo w
    zestawieniu poniżej nijak nie wychodzi więcej niż 124 MB/s, i to przy
    użyciu dysków SSD.

    http://www.everythingusb.com/speed.html

  • 36. Data: 2012-12-06 00:50:00
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    o...

    > Czekaj. Proponujesz mi NAS z dyskami w RAID5.

    Wobec ceniy 4 dysków 3TB cena "otoczenia" (NAS) maleje znacząco.

    > Taki NAS podpięty do kompa po
    > USB3.0 (którego nie mam - to już pomińmy)

    Kontrolery USB 3.0 też już mają akceptowalne ceny.

    > i? I dodatkowo po 1 Gbit dla
    > reszty sieci, tak? Czy NAS -> komputer (USB3.0) -> 1Gbit do sieci?

    Nic nie stoi na przeszkodzie żeby wszystkie podłączone do NAS kompy
    komunikowały się z nim za pośrednictwem USB.

    > 1. Sprawdzałeś, jak wygląda możliwość jednoczesnego dostępu do danych w
    > NAS
    > po USB3.0 i Ethernecie?

    Jak wyżej.

> [...]
    > tyle nie mam) władować w dyski, niż w NAS.

    > Masz może informacje, które płyty pod socket 775 obsługują bez

    "Bariera" jest właśnie na 2TB (tak jak swego czasu było nią 128 GB). Dopiero
    powyżej 2TB może być problem (w szczególności jeśli dysk ma być startowy).

> [...]
    > mi
    > ten hot-plug w eSATA? Już pomijając ten drobny fakt, że w płytach, które

    Ale niemal napewno mają funkcję hot-plug (bo to miała nawet moja low-endowa
    płyta AM2 Asrocka kupiona ponad 6 lat temu, która eSATA też nie miała), co w
    tym konkretnym przypadku oznacza że ich kontrolery SATA są zdolne do
    podłączenia dysku SATA bezpośrednio pod windowsem, bez wyłączania komputera
    i bez pośrednictwa biosu (a więc i z pominięciem jego ograniczeń n/t
    maksymalnej pojemności dysku).
    I zapewne obsługują też hot-swap (jeśli w macierzy chcemy wymienić dysk bez
    wyłączania komputera).

    > I to jest jakaś informacja.

    Choć dawno tego nie robiłem i trzebaby się upewnić jak to jest na danej
    konkretnej płycie (ale biorąc pod uwagę w/w funkcję hot-plug nie powinno być
    problemów, oczywiscie w tym przypadku dysk juz starcie byłby podłączony do
    komputera).

    > Mam kontroler SATA. W pierwszym poście podałem jego model pytając m.in. o
    > to, czy ktoś nie ćwiczył podłączania do niego dysku o pojemności 2 lub
    > 3TB.

    Kontroler kontrolerowi nierówny. Wszystko zależy od jego biosu.

  • 37. Data: 2012-12-06 01:35:22
    Od: Saiko Kila <f...@b...cy>

    Proces Michal Kawecki <k...@o...px> zwrócił błąd:

    > Nie sądzę. Ale RAID10 - czemu nie...

    No, od RAID5 może niekoniecznie, choć trzeba by testu. Zapis ucierpi.
    Natomiast mam RAID0 ze zwykłych Basiek 7200.11 na ICH9R i on jest
    szybszy niż SSD 830 Samsunga (na tym i na ICH8). W odczycie i zapisie
    sekwencyjnym oczywiście, a nie w losowym dostępie. RAID 10 powinien mieć
    nawet lepszą wydajność, patrząc na swoje stare porównania na tych
    chipsetach.

    --
    Saiko Kila
    My dog's name is Muhammad.

  • 38. Data: 2012-12-06 10:06:35
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-12-05, o godz. 22:44:50
    Przemysław Ryk <p...@g...com> napisał(a):

    > Mnie raczej chodzi o zadowalającą wydajność przy stosunkowo niezłym
    > poziomie bezpieczeństwa i akceptowalnymi ,,stratami" pojemności. :D

    RAID nie jest zabezpieczeniem. RAID (poza RAID) jest metodą na ciągłą
    dostępność danych. Nic nie zrobisz jeśli padnie jednocześnie więcej niż
    2 dyski albo sam kontroler. Znam uczelnię prywatną która uwierzyła że
    RAID5 zabezpieczy jej dane i w efekcie odtwarzali 7 miesięcy pracy
    (dane studentów, pracowników, księgowe etc.) bo taki był najświeższy
    backup.

    Zdrówko

  • 39. Data: 2012-12-06 10:21:12
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-12-06, o godz. 00:50:00
    "maX" <a...@i...pl> napisał(a):

    > Nic nie stoi na przeszkodzie żeby wszystkie podłączone do NAS kompy
    > komunikowały się z nim za pośrednictwem USB.

    No to jestem ciekaw w jaki sposób podłączysz równocześnie więcej niż
    jeden komputer do NAS-a po USB.

    Tak dla wprowadzenia to zastanów się a potem sprawdź czemu nie można
    jednocześnie mieć dostępu do NAS-a po USB i sieci. Hint - "dostęp
    blokowy".

    Zdrówko

  • 40. Data: 2012-12-06 11:53:54
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Przemysław Ryk nabazgrał(a):

    > - Gigabyte EP35-DS3 (mostek południowy ICH9, BIOS F1 z 12/13/07 - tak

    Spytałem się dalej, masz odp:

    Moga byc problemy
    11:48:48
    na pewno z niego nie zabootujesz OSa