  • 43. Data: 2012-12-06 12:44:51
    Temat: Re: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe płyty główne
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 6 Dec 2012 10:06:35 +0100, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

    > RAID nie jest zabezpieczeniem. RAID (poza RAID) jest metodą na ciągłą
    > dostępność danych. Nic nie zrobisz jeśli padnie jednocześnie więcej niż
    > 2 dyski albo sam kontroler. Znam uczelnię prywatną która uwierzyła że
    > RAID5 zabezpieczy jej dane i w efekcie odtwarzali 7 miesięcy pracy
    > (dane studentów, pracowników, księgowe etc.) bo taki był najświeższy
    > backup.

    Maciek - serio serio - ja z tych osób, co już robią kopie zapasowe, a nie z
    tych, które zaraz zaczną. :)

    [ The Guv: There are inmates and there are convicts. [...] So, which are ]
    [ you gonna be? Richard B. Riddick: Me? I'm just passin' through. ]
    [ ("The Chronicles of Riddick") ]

  • 41. Data: 2012-12-06 12:44:51
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 6 Dec 2012 00:50:00 +0100, maX napisał(a):

    > Wobec ceniy 4 dysków 3TB cena "otoczenia" (NAS) maleje znacząco.

    Na razie będę miał jeden dysk. Pozostałych trzech nie mam, podobnie jak nie
    mam samego NAS.

    > Kontrolery USB 3.0 też już mają akceptowalne ceny.

    Kupisz mi na Mikołaja? Na PCI-Express x1 poproszę. :)

    > Nic nie stoi na przeszkodzie żeby wszystkie podłączone do NAS kompy
    > komunikowały się z nim za pośrednictwem USB.

    Jak patrzę na
    http://www.synology.com/products/photo.php?product_n
    ame=DS413&lang=plk#p_submenu
    to tak średnio widzę podłączenie komputer-NAS po USB. Raczej mi się wydaje,
    że porty w NAS to jednak są downstream, a nie upstream.

    > Jak wyżej.

    Co jak wyżej? Wszystko po USB 3.0?

    > "Bariera" jest właśnie na 2TB (tak jak swego czasu było nią 128 GB). Dopiero
    > powyżej 2TB może być problem (w szczególności jeśli dysk ma być startowy).

    Czytałeś pierwszy post w tym wątku?

    > Ale niemal napewno mają funkcję hot-plug (bo to miała nawet moja low-endowa
    > płyta AM2 Asrocka kupiona ponad 6 lat temu, która eSATA też nie miała), co w
    > tym konkretnym przypadku oznacza że ich kontrolery SATA są zdolne do
    > podłączenia dysku SATA bezpośrednio pod windowsem, bez wyłączania komputera
    > i bez pośrednictwa biosu (a więc i z pominięciem jego ograniczeń n/t
    > maksymalnej pojemności dysku).
    > I zapewne obsługują też hot-swap (jeśli w macierzy chcemy wymienić dysk bez
    > wyłączania komputera).

    Naprawdę - przeżyję (i osoby korzystające z tego magazynu również)
    wyłączenie komputera na 10 minut.

    > Kontroler kontrolerowi nierówny. Wszystko zależy od jego biosu.

    Jeżu kolczasty - jak Ci się wydaje - dlaczego zadaję te pytania na grupie?

    [ Jeśli uważasz, że wszyscy są przeciwko tobie, to jest to zdrowy ]
    [ rozsądek. Paranoja jest wtedy, gdy uważasz, że oni są w zmowie. ]
    [ (znalezione w necie) ]

  • 42. Data: 2012-12-06 12:44:51
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 6 Dec 2012 00:13:36 +0100, Michal Kawecki napisał(a):

    > Podepnij więc te dyski do posiadanego czteroportowego kontrolera

    Mam czteroportowy kontroler - o czym pisałem w pierwszym poście. Wolę jednak
    kontrolnie spytać, czy ktoś z takowego korzystał i wie, czy są problemy z
    obsługą dysków o pojemnościach 2TB i więcej.

    > i posadź na tej maszynce jakiegoś Linuksa, albo np. specjalizowaną
    > dystrybucję w rodzaju FreeNAS, którą można odpalać z flasha. Linux sobie
    > poradzi z ich obsługą, nawet jeśli BIOS ich nie zechce zobaczyć.

    Czytałeś mój post inicjujący wątek? :) Nie będzie tam Linuksa. Obsługą tego
    zajmie się Windows 7 postawiony na osobnym dysku. :)

    [ Everything is subjective. Choices, answers, good and evil. ]
    [ (Max Payne) ]

  • 44. Data: 2012-12-06 12:44:54
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 6 Dec 2012 11:53:54 +0100, Chris napisał(a):

    > Przemysław Ryk nabazgrał(a):

    > Spytałem się dalej, masz odp:
    >
    > Moga byc problemy
    > 11:48:48
    > na pewno z niego nie zabootujesz OSa

    To mnie nie interesuje.

    > 11:48:59
    > ale jako drugi ?
    > 11:49:11
    > Zobacz co zmienia najnowszy BIOS
    > 11:49:19
    > ale pewnie pójdzie

    Ze strony Gigabyte'a
    (http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-ep35-ds3
    _21/download/bios):
    Support Xpress BIOS Rescue function
    W paczce z BIOSem readme czy szerszego changeloga brak. :(

    [ Did not know who he was fuckin' with. ]
    [ (Richard B. Riddick, "Pitch Black") ]

  • 45. Data: 2012-12-06 13:38:14
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Michal Kawecki" <k...@o...px> napisał w wiadomości

    > Wolniej? A według Ciebie jaki transfer można osiągnąć pod USB 3.0? Bo w
    > zestawieniu poniżej nijak nie wychodzi więcej niż 124 MB/s

    W takim przypadku nie pozostaje nic innego jak samemu zrobić własnego NAS-a,
    a do komunikacji użyć bezpośredniego połączenia kablowego przez USB 3.0

    > i to przy
    > użyciu dysków SSD.
    >
    > http://www.everythingusb.com/speed.html

    A tu zupełnie inne porównanie USB 3.0
    http://twojepc.pl/news26453/Natywny-kontroler-USB-30
    -kontra-reszta-swiata.html
    .

  • 46. Data: 2012-12-06 14:58:07
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    _21/download/bios):
    > Support Xpress BIOS Rescue function
    > W paczce z BIOSem readme czy szerszego changeloga brak. :(

    Z tego co pisza eng wersji strony tej płyty widać że ma ona 2 oddzielne
    kontrolery SATA:
    http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?p
    id=2741#sp
    Jeden standardowy ICH obsługujacy do 4 napędów SATA2 i dodatkowo drugi
    (oddzielna kostka na płycie) obsługujący IDE (bo ICH nie mają już IDE) ale i
    dodatkowe 2 porty SATA. Niemal niemożliwe żeby obydwa kontrolery były
    niekompatybilne z dużymi dyskami.

  • 47. Data: 2012-12-29 03:49:09
    Temat: Re: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe p?yty g??wne
    Od: Waldek Hebisch <h...@m...uni.wroc.pl>

    Przemys?aw Ryk <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > okiem patrz? na nap?dy 3TB-owe. P?jd? one do sprz?tu, kt?ry b?dzie
    > postawiony na (albo albo):
    > - Gigabyte EP35-DS3 (mostek po?udniowy ICH9, BIOS F1 z 12/13/07 - tak
    > podaje HWiNFO, tak podaje CPU-Z, tak podaje AIDA64. Na stronie do v2.1 p?yty
    > widz? wersj? F4 - aktualizacja, to akurat nie problem). Czy mam wersj? 2.0
    > czy 2.1, to nie bardzo cholera wiem. Wymienione trzy programy zwracaj?
    > wielce tre?ciwe ?Mainboard Version: x.x?. :-/

    > Kto? z Was testowa? / u?ywa mo?e takich po??cze? dysk?w i p?yt g??wnych?

    Mam GA-P35-DS4 z ICH9R. Chodzi z dwoma dyskami Seagate 3G.
    Tabela partycji jest oszukana: partycja rozszerzona konczy sie
    przed 2T, na koncu jest zwykla partycja. Tzn. poczatek kazdej
    partycji musi byc ponizej 2T i rozmiar tez max 2T (nie jestem
    pewien czy ograniczenie na poczatek dotyczy tez partycji
    logicznych, ale moj program mial z takimi problem i nie
    walczylem). W kazdym razie, jesli wszystko powyzej 2T
    jest w jednej partycji to teoretycznie moza dojsc prawie
    do 4T. Inna sprawa jak sie z tym bedzie zachowywal system.
    Moj (stary Linux) dziala OK...

    --
    Waldek Hebisch
    h...@m...uni.wroc.pl

  • 48. Data: 2013-01-11 02:12:15
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 29 Dec 2012 02:49:09 +0000 (UTC), Waldek Hebisch napisał(a):

> [...]
    > jest w jednej partycji to teoretycznie moza dojsc prawie
    > do 4T. Inna sprawa jak sie z tym bedzie zachowywal system.

    Temat na razie upadł - jak zobaczyłem ile śpiewano przed świętami za 3TB
    napęd, to sobie usiadłem poczekać, aż mi przejdzie chęć zakupu. :)

    Docelowo płyta to jednak Asus P5QL Pro z ICH10. Jak do niej będę podpinać
    dysk 3TB, to nie jako systemowy (więc ewentualnie w BIOS wyłączę), ale
    kawałkować go na kilka partycji raczej nie planuję.

    No nic - dzięki za wszelkie wypowiedzi. Temat na razie odłożony na czas
    jakiś. :)

    [ W piwie są żeńskie hormony. Jak się za dużo wypije, to zaczyna się mówić ]
    [ bezładnie i nie umie się prowadzić samochodu. (Craig David) ]