  • 1. Data: 2012-12-04 18:56:06
    Temat: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe płyty główne
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Cześć

    Noszę się z zamiarem zrobienia sobie prezentu na święta w postaci twardego
    dysku tak minimum 2TB pojemności, a nie powiem - coraz bardziej łapczywym
    okiem patrzę na napędy 3TB-owe. Pójdą one do sprzętu, który będzie
    postawiony na (albo albo):
    - Gigabyte EP35-DS3 (mostek południowy ICH9, BIOS F1 z 12/13/07 - tak
    podaje HWiNFO, tak podaje CPU-Z, tak podaje AIDA64. Na stronie do v2.1 płyty
    widzę wersję F4 - aktualizacja, to akurat nie problem). Czy mam wersję 2.0
    czy 2.1, to nie bardzo cholera wiem. Wymienione trzy programy zwracają
    wielce treściwe ,,Mainboard Version: x.x". :-/
    - Asus P5QL Pro (mostek południowy ICH10, BIOS 1001 z 03/12/09 - na stronie
    Asusa widzę aktualizację do 1004 - sflashować to nie problem)

    Mam też pod ręką 4-portowy kontroler na bazie Silicon Image SiI 3114, który
    być może zostanie wykorzystany, ale to dopiero w przyszłości. Możliwość
    zrobienia RAID5 (mimo, że software'owy) na moje potrzeby akurat jest całkiem
    chętnie widziana.

    Noszę się z zamiarem zakupu - na razie - jednego z czterech napędów:
    - Seagate ST3000VX000
    - WD Red WD30EFRX
    - Seagate Barracuda ST2000DM001
    - WD Red WD20EFRX

    Dylematy mam dwa. Po pierwsze: czy ICH9 / ICH10 lub ten SiI 3114 poradzą
    sobie z obsługą 3TB napędu? Oczywiście tak, żeby dostępna była cała
    pojemność. :) 2TB to raczej powinny pójść, szczególnie na ICH10 (swego czasu
    przy ICH10R wstawiony 2TB Samsung ruszył bez żadnych czarów czy innych
    cudów).

    Pracować to będzie pod kontrolą 64-bitowego Windows 7. Dysk na partycję z
    systemem jest już wygrzebany i będzie to całkowicie osobny napęd. Komp ma
    działać 24/7/365, obudowa jest dobrze wentylowana, więc osiągania wysokich
    temperatur raczej się nie obawiam.

    Dylemat drugi: Seagate czy WD? Za Seagate przemawia mi 7200 rpm (dane będą
    udostępniane po 1 Gbit sieci dla dwóch, czasami trzech komputerów, plus
    wystawianie na zewnątrz, przewalane mogą być i będą raczej spore pliki), ale
    renoma jako producenta jednak siadła. WD raczej cieszy się lepszą opinią,
    ale znowu - seria Red to chyba stosunkowo świeży wynalazek, poza tym - AFAIK
    raczej 5900 rpm.

    Ktoś z Was testował / używa może takich połączeń dysków i płyt głównych?

    [ Gentleman broni kobiety tak długo, dopóki z nią nie zostanie sam na sam. ]
    [ (Benicio Del Toro) ]

  • 2. Data: 2012-12-04 19:12:37
    Temat: Re: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe płyty główne
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > działać 24/7/365, obudowa jest dobrze wentylowana, więc osiągania wysokich

    Z tego co wiem, to dysk >2TB będzie musiał być obowiązkowo zainicjowany jako
    GPT, co Win7 zrobi bez problemu i jeżeli nie ma to być dysk systemowy, to chyba
    będzie wszystko OK. Podkreślam "chyba" i ciekawy jestem, co odpiszą znawcy, bo
    ciekawy jestem rozwiązania tego dylematu.

    latet

  • 3. Data: 2012-12-04 19:45:10
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 04.12.2012 18:56, Przemysław Ryk pisze:
> [...]
    > zrobienia RAID5 (mimo, że software'owy) na moje potrzeby akurat jest całkiem

    Z jakimiś dwiema kartami na SiI miałem problemy -- ich BIOS
    nie rozpoznawał dysków ponad 1 TB i się zawieszał przy wy-
    krywaniu urządzeń. Testowane z dwoma różnymi dyskami (Sea-
    gate sektory 4096 B oraz Samsung sektory 512 B).

    Nowy BIOS powinien rozwiązywać problem, ale nie udało mi się
    w żaden sposób zrealizować aktualizacji.

    PS. Wersja płyty powinna być nadrukowana na samej płycie.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 4. Data: 2012-12-04 19:56:06
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 4 Dec 2012 19:12:37 +0100, Latet napisał(a):

> [...]
    > będzie wszystko OK. Podkreślam "chyba" i ciekawy jestem, co odpiszą znawcy, bo
    > ciekawy jestem rozwiązania tego dylematu.

    To jest nas dwóch. :D

    [ The Guv: There are inmates and there are convicts. [...] So, which are ]
    [ you gonna be? Richard B. Riddick: Me? I'm just passin' through. ]
    [ ("The Chronicles of Riddick") ]

  • 5. Data: 2012-12-04 19:56:06
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 04 Dec 2012 19:45:10 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

    > Z jakimiś dwiema kartami na SiI miałem problemy -- ich BIOS
    > nie rozpoznawał dysków ponad 1 TB i się zawieszał przy wy-
    > krywaniu urządzeń.

    U mnie w tej chwili ma podpiętego m.in. WDC WD1001FALS-00E8B0. No ale to
    1TB, a nie więcej niż 1TB. A pojemniejszego na razie pod ręką nie mam. :-/

    (ciach...)
    > Nowy BIOS powinien rozwiązywać problem, ale nie udało mi się
    > w żaden sposób zrealizować aktualizacji.

    Masz na myśli kontroler na chipie Silicon Image?

    > PS. Wersja płyty powinna być nadrukowana na samej płycie.

    No to trzeba będzie zanurkować do szafki w takim razie. :D

    [ Nie dyskutuj z nikim, kto ma nad Tobą pół litra przewagi. ]
    [ (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

  • 6. Data: 2012-12-04 20:03:28
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 4 Dec 2012 18:56:06 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Noszę się z zamiarem zakupu - na razie - jednego z czterech napędów:
    > - Seagate ST3000VX000
    > - WD Red WD30EFRX
    > - Seagate Barracuda ST2000DM001
    > - WD Red WD20EFRX

    Ktos tu chyba pisal niedawno, ze Redy padaja jak muchy. Ale sprawdz to, bo
    moglem pomylic model ;-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 7. Data: 2012-12-04 21:06:06
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 4 Dec 2012 20:03:28 +0100, R.e.m.e.K napisał(a):

    > Ktos tu chyba pisal niedawno, ze Redy padaja jak muchy. Ale sprawdz to, bo
    > moglem pomylic model ;-)

    Weź mnie nie stresuj... :(

    [ Cameron: I took an oath to "do no harm." House: Yeah, but it's not like ]
    [ they make you sign it or anything. ]
    [ ("House M.D. 2x01 Acceptance") ]

  • 8. Data: 2012-12-04 21:23:29
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemysław Ryk" napisał:

    > To jest nas dwóch. :D

    Podłączę się na tak zwany krzywy ryj. Prywatnie obstawiam, że będzie tak,
    jak z XP i dyskami > 128 GiB - BIOS może sobie wykrywać co chce, ważne aby
    system to obsłużył.

    JoteR

  • 9. Data: 2012-12-04 21:35:31
    Od: "Robin" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <R...@g...one.pl> napisał w
    wiadomości news:k9lgbj$jr6$1@node2.news.atman.pl...

> [...]
    > krywaniu urządzeń. Testowane z dwoma różnymi dyskami (Sea-
    > gate sektory 4096 B oraz Samsung sektory 512 B).

    Potwierdzam, tez mialme problem z Silicon Image wmontowanym do plty glownej,
    pomogla isntalacja kontrolera na PCI.

    Robin

  • 10. Data: 2012-12-04 21:46:07
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 4 Dec 2012 21:35:31 +0100, Robin napisał(a):

    (ciach...)
    > Potwierdzam, tez mialme problem z Silicon Image wmontowanym do plty glownej,
    > pomogla isntalacja kontrolera na PCI.

    No ten Silicon Image to właśnie na PCI jest. :)

    [ Emigrantom pod rozwagę: jeśli coś was ciągnie do Ojczyzny, to ]
    [ niewykluczone, że to prokurator. ]
    [ (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]