  • Data: 2017-03-28 01:24:23
    Temat: Re: Druk dwustronny - jak? (długi wątek)
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-03-28 o 00:50, sundayman pisze:

    > Z wierceniem ręcznie nie ma wielkiego problemu. Jeżeli trawisz pady z
    > otworami (nie jako pełne) to wiertło praktycznie samo "trzyma się"
    > centrycznie.

    Mi to nie chciało zadziałać jak należy. Wiercenie na statywie odpada bo
    trzeba celować raz z jednej strony, potem z drugiej by w płaszczyźnie XY
    wcelować. Otwory wychodziły krzywo.

    Dużo lepszy efekt uzyskałem posługując się wałkiem giętkim i ręcznie
    wiercąc otwory. Ale co ileś tam otworów zaliczałem skuchę. Gdy była to
    przelotka, to w zasadzie płytka do wywalenia albo cieniutkim drucikiem
    trzeba było radować sytuację by zwarć nie było z sąsiednimi ścieżkami. W
    dodatku rzadko mi się udawało tak wywiercić otwory by np. scalak DIP-16
    dał się wsadzić bez wyginania nóg.

    > Jak jest w CNC nie wiem - pytanie, czy możesz "ucelować" czymś ?

    Właśnie jeden z kolegów przed chwilą uświadomił mnie, że jednak mogę :-)
    No i właśnie testuję jak to działa. A działa rewelacyjnie.

    Jest to bardziej skomplikowane niż w laserze ale w znacznym stopniu
    zautomatyzowane. Oprogramowanie CNC obsługuje kamerę. Jest ona
    oczywiście w innym miejscu niż wrzeciono ale nie ma żadnego problemu by
    w procesie kalibracji zapisać offset XYZ kamery (oś Z też jest
    obsługiwana). Obraz z kamery widzisz z celownikiem na ekranie. Ustawiasz
    ją na 3 znane punkty na PCB. PCB może być gdziekolwiek na stole, pod
    dowolnym kątem. Nie martwisz się żadną precyzją :-)
    Oprogramowanie zapamiętuje lokalizację tych punktów minus offset kamery
    i koryguje pozycje wiercenia pozostałych punktów z uwzględnieniem
    offsetu kamery. Mało tego, może okazać się, że te punkty mają nieco inne
    współrzędne niż było w projekcie bo np. drukarka sama z siebie
    przeskalowała odrobinę wydruk i ścieżki wyszły inaczej niż planowałeś.
    CNC bierze na to poprawkę i wierci otwory w miejscach padów a nie ściśle
    w/g projektu. Oczywiście te same korekty są brane pod uwagę podczas
    frezowania lub wycinania kształtów płytki. Jak dla mnie kosmos.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek