    From: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Date: Mon, 29 Jan 2018 09:59:32 +0100

    W dniu 2018-01-29 o 00:44, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > rolę jak hamuje się bardzo lekko)
    >
    > 2) większa (cięższa) tarcza hamulcowa ma większą pojemność cieplną, czyli
    > jest w stanie zakumulować więcej ciepła, mniej podnosząc swoją temperaturę
    >
    > 3) tarcza o większej powierzchni (a więc większa, oraz wentylowana) ma
    > lepszą zdolność oddawania ciepła do powietrza. Również im tarcza cieplejsza
    > tym lepiej oddaje ciepło.
    >
    > 4) charakterystyka klocka hamulcowego to wykres uzależniający współczynnik
    > tarcia od temperatury, np. tu dla gamy sportowych klocków Ferodo + dla
    AAAAABA4c/ZFH_pH1b5ic/s1600/DS2.11.png

> [...]
    > zeszkloną warstwę.
    > - powyżej pewnej temperatury, po puszczeniu hamulca (jak ciśnienie w
    > układzie spadnie), następuje wrzenie płynu hamulcowego w zacisku,
    > wypchające płyn do zbiorniczka wyrównawczego. Powstaje duża objętościowo
    > poduszka gazowej w zacisku, co uniemożliwia kolejne hamowanie (pedał wpada
    > w podłogę).
    >
    > No i te kolejne fazy zachodzą tym później im większe ma się tarcze
    > hamulcowe.
    >
    > Dlatego na pewno większa tarcza jest lepsza, tyle że wymaga większej felgi

    Podpisuję się "obiema rencyma"
    Tylko dla szarego kowalskiego nie ma to żadnego odzwierciedlenia w
    rzeczywistości i tak nacinana tarcza tylko szybciej zje mu klocki, no
    ale kozacko wygląda, płyn hamulcowy o ile nie ma 5lat też mu się nie
    zagotuje, więc w zasadzie jedynym sensownym zabiegiem jest stalowy oplot
    i porządny klocek. Wówczas faktycznie skuteczność dla tego jednego
    awaryjnego hamowania znacznie wzrośnie, do tego nie wygeneruje kosztów w
    postaci, większych felg, opon, zacisków, adapterów itd.

    Lewis