-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Date: Mon, 29 Jan 2018 09:59:32 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 110
Message-ID: <p4mnpo$srm$1@node2.news.atman.pl>
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4ekp4$f3s$1@node2.news.atman.pl>
<p4f6du$r37$1@node1.news.atman.pl> <p4hu5h$hh7$1@node1.news.atman.pl>
<p4ij4l$2se$1@node2.news.atman.pl> <p4irse$b03$1@node2.news.atman.pl>
<p4j1od$k49$1@node1.news.atman.pl> <p4jseo$cis$1@node1.news.atman.pl>
<p4ldle$n33$1@node2.news.atman.pl>
<189d3rgcdrprb.pnz1yz3h280k$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: user-94-254-233-65.play-internet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1517216376 29558 94.254.233.65 (29 Jan 2018 08:59:36
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 29 Jan 2018 08:59:36 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:52.0) Gecko/20100101 Thunderbird/52.5.2
In-Reply-To: <189d3rgcdrprb.pnz1yz3h280k$.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623641
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-01-29 o 00:44, Tomasz Pyra pisze:
> Dnia Sun, 28 Jan 2018 22:00:22 +0100, Marek S napisał(a):
>
>> W dniu 28-01-2018 o 08:00, Cavallino pisze:
>>
>>> Bo nie ma podczas normalnej jazdy, gdy hamujesz rzadko i tarcze się nie
>>> przegrzewają.
>>> Ale jazda sportowa jest po prostu inna.
>>
>> Ja rozumiem. Zdaję sobie sprawę z tego, że są różne konstrukcje
>> zasilania hamulców jak i same klocki. Być może odnoszę zafałszowane
>> wrażenia ale przy tarczach jakie mam obecnie: 33cm i klockach za przód
>> rzędu 600zł (nie wiem jaka to półka cenowa), obserwuję z jednej strony,
>> że siła hamowania pojawia się natychmiast i jest potężna a z drugiej
>> strony, że nie jest prawdą, że przy nie sportowej jeździe układ
>> hamulcowy nie przegrzewa się. W swoim zwykłym osobowym aucie z
>> końcówkami przewodów z oplotem, zauważyłem diametralną różnicę przy
>> hamowaniu powiedzmy 50->0 gdy jeździłem po mieście cały czas powiedzmy
>> 80km/h vs to samo gdy najpierw na autostradzie zwalniałem ze 180->80
>> przy jakimś zjeździe a potem przerwa z 10s i z 50->0. Czuć, ze auto
>> słabiej hamuje.
>
> Tu jest kilka spraw:
>
> Najpierw teoria:
> 1) ilość energii którą trzeba zamienić w ciepło żeby zmniejszyć prędkość
> samochodu jest taka sama niezależnie od wielkości tarcz, rodzaju klocków,
> rozwiązań zacisku, siły wspomagania, a nawet niezależna od tego jak mocno
> się hamuje (to ostatnie z dokładnością do oporu aerodynamicznego który gra
> rolę jak hamuje się bardzo lekko)
>
> 2) większa (cięższa) tarcza hamulcowa ma większą pojemność cieplną, czyli
> jest w stanie zakumulować więcej ciepła, mniej podnosząc swoją temperaturę
>
> 3) tarcza o większej powierzchni (a więc większa, oraz wentylowana) ma
> lepszą zdolność oddawania ciepła do powietrza. Również im tarcza cieplejsza
> tym lepiej oddaje ciepło.
>
> 4) charakterystyka klocka hamulcowego to wykres uzależniający współczynnik
> tarcia od temperatury, np. tu dla gamy sportowych klocków Ferodo + dla
> porównania tuningowe DS2500:
> http://1.bp.blogspot.com/-cYqfguX7zjc/T0VyWj7QVBI/AA
AAAAABA4c/ZFH_pH1b5ic/s1600/DS2.11.png
>
> 5) Siła hamowania zależy od: nacisku na pedał hamulca, siły wspomagania
> hamulców, wielkości pompy hamulcowej, powierzchni tłoczków hamulcowych,
> współczynnika tarca klocka i rozmiaru tarczy (im większy, tym większe ramię
> siły), oraz rozmiaru koła (im większe koło tym dalej odsunięte ramię)
>
>
> I praktyka:
> Większe tarcze po prostu mniej się nagrzewają - są chłodniejsze po tym
> samym hamowaniu, w porównaniu z tarczami mniejszymi.
>
>
> Jeśli mowa o wymianie tarcz na większe, przy pozostawieniu tych samych
> parametrów zacisku, to zwiększa to siłę hamowania (na tej osi), na skutek
> zwiększenia ramienia siły działania klocka hamulcowego.
> Ale ta siła jakaś większa niekoniecznie cokolwiek daje (poza wrażeniem że
> "hamulce żyleta"), bo siła hamowania potrzebna jest taka żeby móc
> zablokować koła (+ jakiś tam zapas), większa nia ma sensu.
>
>
> Cywilne klocki tracą współczynnik tarcia wraz ze wzrostem temperatury
> (sportowe też, ale później), dlatego mając większe tarcze, ma się
> chłodniejsze hamulce, dzięki czemu dłużej klocek trzyma swoje parametry.
> Seryjny układ hamulcowy, w typowych samochodach ma parametry tak dobrane,
> że jest w stanie z dobrą skutecznością zatrzymać samochód jeden raz z
> maksymalnej prędkości. Z czymkolwiek więcej to już jest ciężko.
>
> W praktyce jazda rajdowa, czyli pełen gaz i przed zakrętem pełen hamulec w
> zakresie prędkości powiedzmy 140->80km/h i seryjne hamulce słabną po 3-4
> zakrętach, a po 6-8 takich hamowaniach już można hamulce zagotować.
> Sama wymiana kolcka na sportowy (przy pozostawieniu seryjnej całej reszty
> hamulca w grupie-N) pozwala już przejechać nawet 30km odcinkiem specjalnym
> i nie zginąć.
>
>
> O ile przez pewien (całkiem długi) czas klocek nadal daje radę (po prostu
> wymaga silniejszego nacisku na pedał), to wraz z dalszym wzrostem
> temperatury dochodzą do głosu inne zjawiska:
> - przegrzewający się klocek generuje gazy które odpychają go od tarczy (do
> ich odprowadzenia służą rowki i otwory tarczy sportowej)
> - jeszcze bardziej przegrzany zaczyna zmieniać swoją strukturę (szkli się),
> tracąc trwale współczynnik tarcia, a więc trzeba cisnąć hamulec jeszcze
> mocniej. Rowki i otwory w tarczy również pomagają usunąć na bieżącą tą
> zeszkloną warstwę.
> - powyżej pewnej temperatury, po puszczeniu hamulca (jak ciśnienie w
> układzie spadnie), następuje wrzenie płynu hamulcowego w zacisku,
> wypchające płyn do zbiorniczka wyrównawczego. Powstaje duża objętościowo
> poduszka gazowej w zacisku, co uniemożliwia kolejne hamowanie (pedał wpada
> w podłogę).
>
> No i te kolejne fazy zachodzą tym później im większe ma się tarcze
> hamulcowe.
>
> Dlatego na pewno większa tarcza jest lepsza, tyle że wymaga większej felgi
> i też sporo waży.
>
Podpisuję się "obiema rencyma"
Tylko dla szarego kowalskiego nie ma to żadnego odzwierciedlenia w
rzeczywistości i tak nacinana tarcza tylko szybciej zje mu klocki, no
ale kozacko wygląda, płyn hamulcowy o ile nie ma 5lat też mu się nie
zagotuje, więc w zasadzie jedynym sensownym zabiegiem jest stalowy oplot
i porządny klocek. Wówczas faktycznie skuteczność dla tego jednego
awaryjnego hamowania znacznie wzrośnie, do tego nie wygeneruje kosztów w
postaci, większych felg, opon, zacisków, adapterów itd.
--
Pozdrawiam
Lewis
Następne wpisy z tego wątku
- 29.01.18 15:36 T.
- 29.01.18 17:51 Marek S
- 29.01.18 18:00 Marek S
- 29.01.18 18:05 Marek S
- 29.01.18 20:40 Yeti Siedzinski
- 29.01.18 20:41 Yeti Siedzinski
- 31.01.18 20:43 Lewis
- 01.02.18 20:42 Marek S
- 03.02.18 09:23 Lewis
- 03.02.18 14:01 Marek S
- 03.02.18 14:43 Lewis
- 03.02.18 18:27 Cavallino
- 03.02.18 19:47 Marek S
- 04.02.18 12:11 Lewis
- 04.02.18 12:12 Lewis
Najnowsze wątki z tej grupy
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
Najnowsze wątki
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-04 ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- 2025-02-05 Warszawa => IT Recruiter <=
- 2025-02-05 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-05 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-02-05 Warszawa => IT Business Analyst <=
- 2025-02-05 Warszawa => Specjalista DevOps <=
- 2025-02-05 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-05 Warszawa => QA Engineer (Quality Assurance) <=
- 2025-02-05 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-02-05 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-02-05 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-04 podpisywanie umów z datą wsteczną
- 2025-02-04 Radio internetowe do starego Androida