    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 29 Jan 2018 00:44:45 +0100

    Dnia Sun, 28 Jan 2018 22:00:22 +0100, Marek S napisał(a):

    > Ja rozumiem. Zdaję sobie sprawę z tego, że są różne konstrukcje
    > zasilania hamulców jak i same klocki. Być może odnoszę zafałszowane
    > wrażenia ale przy tarczach jakie mam obecnie: 33cm i klockach za przód
    > rzędu 600zł (nie wiem jaka to półka cenowa), obserwuję z jednej strony,
    > że siła hamowania pojawia się natychmiast i jest potężna a z drugiej
    > strony, że nie jest prawdą, że przy nie sportowej jeździe układ
    > hamulcowy nie przegrzewa się. W swoim zwykłym osobowym aucie z
    > końcówkami przewodów z oplotem, zauważyłem diametralną różnicę przy
> [...]

    Tu jest kilka spraw:

    Najpierw teoria:
    1) ilość energii którą trzeba zamienić w ciepło żeby zmniejszyć prędkość
    samochodu jest taka sama niezależnie od wielkości tarcz, rodzaju klocków,
    rozwiązań zacisku, siły wspomagania, a nawet niezależna od tego jak mocno
    się hamuje (to ostatnie z dokładnością do oporu aerodynamicznego który gra
    rolę jak hamuje się bardzo lekko)

    2) większa (cięższa) tarcza hamulcowa ma większą pojemność cieplną, czyli
    jest w stanie zakumulować więcej ciepła, mniej podnosząc swoją temperaturę

    3) tarcza o większej powierzchni (a więc większa, oraz wentylowana) ma
    lepszą zdolność oddawania ciepła do powietrza. Również im tarcza cieplejsza
    tym lepiej oddaje ciepło.

    4) charakterystyka klocka hamulcowego to wykres uzależniający współczynnik
    tarcia od temperatury, np. tu dla gamy sportowych klocków Ferodo + dla
    porównania tuningowe DS2500:
    http://1.bp.blogspot.com/-cYqfguX7zjc/T0VyWj7QVBI/AA
    AAAAABA4c/ZFH_pH1b5ic/s1600/DS2.11.png

    5) Siła hamowania zależy od: nacisku na pedał hamulca, siły wspomagania
    hamulców, wielkości pompy hamulcowej, powierzchni tłoczków hamulcowych,
    współczynnika tarca klocka i rozmiaru tarczy (im większy, tym większe ramię
    siły), oraz rozmiaru koła (im większe koło tym dalej odsunięte ramię)

    I praktyka:
    Większe tarcze po prostu mniej się nagrzewają - są chłodniejsze po tym
    samym hamowaniu, w porównaniu z tarczami mniejszymi.

    Jeśli mowa o wymianie tarcz na większe, przy pozostawieniu tych samych
    parametrów zacisku, to zwiększa to siłę hamowania (na tej osi), na skutek
    zwiększenia ramienia siły działania klocka hamulcowego.
    Ale ta siła jakaś większa niekoniecznie cokolwiek daje (poza wrażeniem że
    "hamulce żyleta"), bo siła hamowania potrzebna jest taka żeby móc
    zablokować koła (+ jakiś tam zapas), większa nia ma sensu.

    Cywilne klocki tracą współczynnik tarcia wraz ze wzrostem temperatury
    (sportowe też, ale później), dlatego mając większe tarcze, ma się
    chłodniejsze hamulce, dzięki czemu dłużej klocek trzyma swoje parametry.
    Seryjny układ hamulcowy, w typowych samochodach ma parametry tak dobrane,
    że jest w stanie z dobrą skutecznością zatrzymać samochód jeden raz z
    maksymalnej prędkości. Z czymkolwiek więcej to już jest ciężko.

    W praktyce jazda rajdowa, czyli pełen gaz i przed zakrętem pełen hamulec w
    zakresie prędkości powiedzmy 140->80km/h i seryjne hamulce słabną po 3-4
    zakrętach, a po 6-8 takich hamowaniach już można hamulce zagotować.
    Sama wymiana kolcka na sportowy (przy pozostawieniu seryjnej całej reszty
    hamulca w grupie-N) pozwala już przejechać nawet 30km odcinkiem specjalnym
    i nie zginąć.

    O ile przez pewien (całkiem długi) czas klocek nadal daje radę (po prostu
    wymaga silniejszego nacisku na pedał), to wraz z dalszym wzrostem
    temperatury dochodzą do głosu inne zjawiska:
    - przegrzewający się klocek generuje gazy które odpychają go od tarczy (do
    ich odprowadzenia służą rowki i otwory tarczy sportowej)
    - jeszcze bardziej przegrzany zaczyna zmieniać swoją strukturę (szkli się),
    tracąc trwale współczynnik tarcia, a więc trzeba cisnąć hamulec jeszcze
    mocniej. Rowki i otwory w tarczy również pomagają usunąć na bieżącą tą
    zeszkloną warstwę.
    - powyżej pewnej temperatury, po puszczeniu hamulca (jak ciśnienie w
    układzie spadnie), następuje wrzenie płynu hamulcowego w zacisku,
    wypchające płyn do zbiorniczka wyrównawczego. Powstaje duża objętościowo
    poduszka gazowej w zacisku, co uniemożliwia kolejne hamowanie (pedał wpada
    w podłogę).

    No i te kolejne fazy zachodzą tym później im większe ma się tarcze
    hamulcowe.

    Dlatego na pewno większa tarcza jest lepsza, tyle że wymaga większej felgi
    i też sporo waży.