  • 1. Data: 2010-09-09 06:24:42
    Temat: Domowy NAS i przyległości
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Witam,

    Mam zamiar zbudować sobie komputerek służący za domowy NAS
    z RAID1 (serwer SMB i rsync) plus dodatki (np. mldonkey),
    obsługiwany via ssh.

    Priorytetem ma być cichość i energooszczędność, nie wydajność
    czy też rozmiary (choć wiadomo- lepsze mniejsze).

    Myślałem o czymś w rodzaju cienkiego klienta, np. HP 5520,
    choć tu wadą byłoby, że dyski trzeba by umieścić na zewnątrz
    przez USB (ewentualnie w środku jeden 2,5 cala, ale wtedy
    brak RAID).

    Czy dobrym wyborem byłoby poszukanie jakiegoś starszego firmowego
    sprzętu (z PIII czy podobnym)? A może jednak jakaś dedykowana
    płyta z Atomem? Myślałem też o jakimś starym laptopie z Pentium
    Mobile- ale znów co najmniej jeden dysk na zewnątrz, albo brak
    RAID.

    Płyty i obudowy MiniITX- nie dość, że za małe na dwa dyski,
    to drogie jak zbój...

    Co polecacie?

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 2. Data: 2010-09-09 06:43:31
    Temat: Re: Domowy NAS i przyległości
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <d...@c...invalid> napisał w
    wiadomości news:i69ujb$q6t$1@news.onet.pl...

    > Co polecacie?

    Kupić specjalnego NAS-a za kilkaset złotych. To co prawda jest rozwiązanie
    mniej intelektualnie absorbujące, ale za to przećwiczone w fabrycznych
    warunkach. Zastanowiłbym się poważne nad RAID-em. Według mnie to nie ma
    sensu.

  • 3. Data: 2010-09-09 06:59:50
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 09-09-2010 08:43, MC rzecze:

> [...]
    Zastanowiłbym
    > się poważne nad RAID-em. Według mnie to nie ma sensu.

    A na czym ta "specjalność" NASa ma polegać (i przy okazji jaki model polecasz?)
    Da radę na nim odpalić np. mldonkey?

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 4. Data: 2010-09-09 07:45:56
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-09, o godz. 08:24:42
    Dominik & Co <d...@c...invalid> napisał(a):

> [...]
    > RAID.
    >
    > Płyty i obudowy MiniITX- nie dość, że za małe na dwa dyski,

    Albo dedykowany NAS albo coś na małej płycie z jakimś Atomem jak mam
    być energooszczędne. I czemu przy think client dopuszczasz dyski a USB a
    na miniITX już nie? Jesli mam być energooszczędne to zapomnij o PIII.

    Ja mam - jako serwer a nie NAS ale to kwestia konfiguracji softu -
    płytę Intel BLKD201GLY z Celereonem 220 bo jak ją kupowałem to Atomy
    były rzadkie. Wiatrak na chipsecie zastąpiłem takim radiatorem:
    http://www.pentagram.pl/produkty/tuning_pc/chlodzeni
    e_akcesoria/pentagram_freezone_np_40_cu_p_7306
    Wsadzone to jest w taką obudowę w demobilu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/IPAQ_%28desktop_compute
    r%29
    Obudowa ma odciety wiatrak w zasilaczu bo całość w szczycie bierze
    28W a przy zwykłej poracy 16-18W. W "uszach" obudowy mieści się zwykły
    dsyk SATA 3,5 cala i napęd CD/DVD slim. Ja mam tam wsadzony dysk 2,5
    cala z laptoka - musiałem porzeźbić z mocowaniem ale zmieszczą się tam
    spokojnie 2 sztuki a na siłę to i 4 ale będzie problem z chłodzeniem.
    Jak wyrzucisz napęd CD/DVD i stelaż pod niego ze środka masz miejsce na
    kolejne 2/4 dyski tylko musisz jakieś mocowania do nich wykonać. Cąłośc
    mi spoko śmiga pod Debianem jako domowy serwer WWW/poczta/itp dla około
    15 userów z rodziny. X-y też ładnie na tym chodzą. Całość
    energooszczędna i cicha bo jedynie dysk czasami sobie poskrobie. Stoi
    na antresoli w sypialni i nie przeszkadza.

    Teraz wsadziłbym tam jakąś płytę z Atomem ale w sumie nie mam potrezby
    bo wydajność jest OK a prądu dużo mniej to nie zeżre. Jedyny plus
    mógłby być taki że niektóre nowe płyty mają zasilacze "laptopowe" i
    odpada wtedy potrzeba chłodzenia zasilacza w obudowie.

    Zdrówko

  • 5. Data: 2010-09-09 07:55:03
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 09-09-2010 09:45, Maciek Babcia Dobosz rzecze:

    > Albo dedykowany NAS albo coś na małej płycie z jakimś Atomem jak mam

    A jakiś dedykowany NAS załatwi mi choćby mldonkey?

    > być energooszczędne. I czemu przy think client dopuszczasz dyski a USB a
    > na miniITX już nie? Jesli mam być energooszczędne to zapomnij o PIII.

    Dopuszczam, tylko wolałbym jeden kawałek sprzętu, a nie stado luźno
    powiązane kabelkami :-)

    > Ja mam - jako serwer a nie NAS ale to kwestia konfiguracji softu -

    W zasadzie kwestia nazwy ;-) Gdyby interesował mnie wyłącznie serwer
    plików pewnie wziąłbym dedykowanego NASa. Ale chcę mieć jeszcze
    rsynca i mldonkeya. Najchętniej na Lennym :-)

    > Wsadzone to jest w taką obudowę w demobilu:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/IPAQ_%28desktop_compute
    r%29

    Ergo: szukać oszczędnej płyty ITX i porzeźbić z obudową?

    > cala z laptoka - musiałem porzeźbić z mocowaniem ale zmieszczą się tam
    > spokojnie 2 sztuki a na siłę to i 4 ale będzie problem z chłodzeniem.

    Potrzebuję wyłącznie dwóch- na RAID. CD/DVD całkowicie zbędny, to nie
    ma być jakieś mediacenter ;-)

    Dzięki za pomoc, pozdrawiam

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 6. Data: 2010-09-09 08:58:15
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <d...@c...invalid> napisał w
    wiadomości news:i6a0l6$ush$1@news.onet.pl...
    >W dniu 09-09-2010 08:43, MC rzecze:

    > A na czym ta "specjalność" NASa ma polegać

    Użyłem tego słowa żeby urządzenia nie pomylić z komputerem przystosowanym do
    funkcji NAS-a. .

    > (i przy okazji jaki model polecasz?)
    > Da radę na nim odpalić np. mldonkey?

    Widziałem w kilku w specyfikacjach taką możliwość, torrenty, donkeye i parę
    innych możliwości samodzielnej pracy. Ale niestety nie pamiętam modeli. Nie
    za bardzo mnie to wtedy interesowało.

  • 7. Data: 2010-09-09 09:06:26
    Od: Szarlih <s...@w...pl>

    Dominik & Co jest autorem poniższej notatki:

    > Witam,
    >
    > Mam zamiar zbudować sobie komputerek służący za domowy NAS
    > z RAID1 (serwer SMB i rsync) plus dodatki (np. mldonkey),
    > obsługiwany via ssh.

    no to nie lepiej kupić obudowę na dysk z funkcją NAS, FTP, Samba,
    torrenty, bajery itd? koszt poniżej 300 zł, prawie bezgłośne (tyle co
    hałas dysku, jak dobierzesz cichy będzie cicho), miejsca zajmuje tyle co
    nic i wygląda estetycznie. co prawda obsługiwane to raczej via http
    jest, ale to nie problem chyba?

    np pierwsza z brzegu WELLAND ME-747AN-S

    --
    _____
    _______________/ \_______________ |GG: 2822174

  • 8. Data: 2010-09-09 09:16:48
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-09, o godz. 09:55:03
    Dominik & Co <d...@c...invalid> napisał(a):

    > W dniu 09-09-2010 09:45, Maciek Babcia Dobosz rzecze:

    > A jakiś dedykowany NAS załatwi mi choćby mldonkey?

    ZTCP to np. niektóre QNAP mają taką możliwość. A rózne klienty
    Torrenta ma wiele innych.

    > Dopuszczam, tylko wolałbym jeden kawałek sprzętu, a nie stado luźno
    > powiązane kabelkami :-)

    Zwykle dysk 2,5 cal ama jeden kabel USB. Ale np. mirror

    > W zasadzie kwestia nazwy ;-) Gdyby interesował mnie wyłącznie serwer
    > plików pewnie wziąłbym dedykowanego NASa. Ale chcę mieć jeszcze
    > rsynca i mldonkeya. Najchętniej na Lennym :-)

    To zerknij na bardziej zaaawansowane NAS-y które mają otwarty system.
    Np. QNAP TS110 (na 1 dysk) czy TS210 (na 2). Tylko że tanie to nie
    bedzie a o cichości się nie wypowiem ale jak ma wiatrak to on potrafi
    szumieć bo zwykle są to małe i szybkie pierdziawki.

    > Ergo: szukać oszczędnej płyty ITX i porzeźbić z obudową?

    Ja tak zrobiłem. Czy Ty tak zrobisz? To już Twój wybór. Ja znalazłem za
    40PLN używaną obudowę z zasilaczem do płyty miniITX a z mocowaniem
    dysku rzeźbiłem bo w miejsce dysku 3,5 cala dąłem 2,5. Ale to nic
    trudnego - jakbym nie chciał dłubać to bym po prostu kupił uchwyt do
    mocowania dysków 2,5 w gnieździe 3,5 cala za kilka złotych.

    Zerknij na Alledrogo. To są te modele:
    http://allegro.pl/listing.php/search?string=ipaq&fro
    m_showcat=1&category=486&description=1&buy=1&order=b
    d&change_view=1
    W tych aukcjach masz komp z jakiego obudowę jakiego uzyłem. Przy czym
    polecam raczej ten z prostokątnym włącznikiem bo tam więcej miejsca
    jest w środku. Zapytaj sprzedawców - to sa kompy poleasingowe więc mogą
    miec np. egzemplarze ze zwalona elektronika. Grunt żeby obudowa i
    zasilacz były OK. Licz się z wymianą wiatraka w zasilaczu lub jego
    odłączeniem jeśli bez niego nie będzie się zasilacz zanadto grzał.

    Do tego jakąś płytę miniITX (płyta bez wiatraków z Atimem) za
    ~250-300PLN. Do tego kość pamięci i dyski. I oprogramowujesz to jak
    chcesz i dodajesz to co potrzebujesz. Gotowy NAS nei będzie tak
    elastyczny cpoć jego przewaga jest taka że ma gwarancje i nie wymaga
    rzeźbienia.

    Jak masz więcej kasy to możesz np. zainwestować w płytę typu Intel
    D945GSEJT i zewnętrzny zasilacz. Wtedy problem wiatraka odpada
    całkowicie. Do tego płytka ma miniPCI a czyli mozna wsadzić np. kartę
    WiFi i dodatkowo zbudować sieć bezprzewodową.

    > Potrzebuję wyłącznie dwóch- na RAID. CD/DVD całkowicie zbędny, to nie
    > ma być jakieś mediacenter ;-)

    Ja odpalałem z pendrive-a bo zamiast napędu miałem w obudowie zaślepkę.
    Jakoś CD nie był mi tam specjalnie potrzebny. ;-)

    > Dzięki za pomoc, pozdrawiam

    Nie ma za co.

    Zdrówko

  • 9. Data: 2010-09-09 09:18:33
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 09-09-2010 11:06, Szarlih rzecze:

    > no to nie lepiej kupić obudowę na dysk z funkcją NAS, FTP, Samba,
    > torrenty, bajery itd? koszt poniżej 300 zł, prawie bezgłośne (tyle co

    Tylko torrent- brak choćby ed2k. Chyba, żeby bawić się w hackowanie
    tego Linuksa co tam jest. Ale ogólnie ciekawa propozycja, zwłaszcza
    że można usieciowić drukarkę. Pomyślę i nad tym, dzięki.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 10. Data: 2010-09-09 11:10:15
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-09-09 10:58, MC pisze:

> [...]
    > parę innych możliwości samodzielnej pracy. Ale niestety nie pamiętam
    > modeli. Nie za bardzo mnie to wtedy interesowało.

    A czym sie rozni komputer przystosowany do funkcji nas od naklejki
    nagownie madein china NAS specjalisto z koziej wolki?