eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaDo użytkowników Olympusa XZ2
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 71

  • 51. Data: 2014-01-27 18:46:50
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: XX YY <f...@g...com>


    >
    > > monochromatyczne - w pewnym momencie zacząłem po prostu robić zdjęcia
    >
    > >
    >
    > > asfaltu i cału czas miałem co jakiś czas "przeskakiwanie" WB.
    >
    >

    ja w samoistne przeskakiwanie WB bez powodu nie wierze.
    w polu celownika znalazlo sie cos , z czego nie zdawales sobie sprawy.
    Chocby np biale linie na asfalcie - one mogla byc powodem.
    Ne wiem czy tak bylo w tym przypadku , ale na ogol ten blaszany idiota , czyli
    komputer ma racje. Bledy najczesciej sa po stronie uzytkownika.

    swietlowki , czy zrodla swiatla o nieciaglym widmie , lub widmie znacznie
    odbiegajacym od dziennego , dla ktorego matryca jest kalibrowana :
    tego sie nie da idealnie zbalansowac kolorystycznie. w takim przypadku pomocne jest
    wprowadzenie do aparatu profilu barwnego dla okreslonego , konkretnego zrodla swiatla
    . W takim przypadku zaburzenia kolorystyczne zostaja skompensowane , zas barwy moga
    byc oddane poprawnie pod warunkiem rownoczesnego , prawidlowego przeprowadzenia WB.
    Sam odpowiedni profil kolorystyczny sprawy balansu nie zalatwi.
    matryca zapisuje czarno-bialo. cmosy zapisuja tylko luminancje . WB sluzy do
    okreslenia proporcji z jakimi ma ten cz-b zapis poszczegolnych pixeli zostac
    zastosowany do wyliczenia koloru. W kazdych warunkach WB jest potrzebny, jesli
    zdjecie ma byc kolorowe.


  • 52. Data: 2014-01-28 00:33:10
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>


    "Uncle Pete" <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com> wrote:

    [...]
    > Co więcej, ma 2 tryby dla światła żarówkowego - ustawienie dokładne i
    > ustawienie "ocieplone", które wygląda naturalniej, ponieważ mimo całej
    > adaptacji oka światło żarówkowe postrzegamy jako nieco bardziej żółte,
    > niż światło dzienne.


    O! A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić pod wołarką RAW jaką
    temperaturę (i korektę tinty!) uważa za "zerową" dla żarówek, a jaką tę
    "słusznie ocieploną"?




    Jeśli ktoś skądinąd zna przykłady takich korekt, to proszę śmiało! :)
    "Psychofizjologicznie" nie zachowujemy stałego odstępu w niskich/wysokich
    temperaturach, a warto by wreszcie było ustalić jakieś zależności...


    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]


  • 53. Data: 2014-01-28 00:53:44
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>


    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:
    [...]

    Od razu autokorekta, bo właśnie zauważyłem w innym poście, że ten
    typ chyba tak ma, iż zaproponowano nastawy temperatur "zerowe" i "po
    ludzku skorygowane" (chociaż faktycznie wcale nie muszą być "po ludzku",
    a mogą być "na ślicznie", a to nie to samo. :)




    "Piotrne" <p...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
    > Kolejno:
    [...]
    > WB: Pochmurno, Natural (biała kartka)
    > WB: Pochmurno, Muted (biała kartka)



    Czyli ponawiam prośbę, ale już rozszerzoną:

    - A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić pod wołarką RAW, jakie
    temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł
    światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?



    A jeśli ktoś zna inne propozycje korekt tego typu, to też jestem
    ciekaw.


    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]


  • 54. Data: 2014-01-28 01:00:02
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>


    "Piotrne" <p...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > Zrobiłem 6 testowych zdjęć, do ściągnięcia stąd:
    > http://www16.zippyshare.com/v/87329171/file.html
    >
    > Kolejno:
    [...]
    > WB: Pochmurno, Natural (biała kartka)
    > WB: Pochmurno, Muted (biała kartka)


    A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić np. pod wołarką RAW, jakie
    temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł
    światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?




    Jeśli ktoś skądinąd zna przykłady takich korekt, to proszę śmiało -
    też jestem ciekaw! :) "Psychofizjologicznie" nie zachowujemy stałego
    odstępu w niskich/wysokich temperaturach, a warto by wreszcie było
    ustalić jakieś zależności...



    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]


  • 55. Data: 2014-01-28 01:07:49
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > - A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić pod wołarką RAW, jakie
    > temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł
    > światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?

    OK, sprawdzę, nie obiecuję, że natychmiast, ale postaram się nie
    zapomnieć :)

    Piotr


  • 56. Data: 2014-01-29 16:29:40
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić np. pod wołarką RAW, jakie
    > temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych źródeł
    > światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?

    Za mało jeszcze poznałem ten aparat i nieuważnie czytałem instrukcję :)
    Więc jest tak: jedyna różnica to AWB przy niskiej temperaturze barwowej
    źródła świtła (w moim przypadku biała kartka oświetlona żarówką halogenową):

    Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
    Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.

    Ustawienia manualne wszystkie mają tint 0 i jednakowe temperatury
    barwowe w obu trybach:

    Sunny: 5300 K
    Shadow: 7500 K
    Cloudy: 6000 K
    Incandescent: 2800 K

    Spróbowałem na kartce oświetloną pochmurnym niebem (trochę już się
    ściemnia), ustawienie AWB:

    Keep Warm Color Off: 6471 K, tint 1,
    Keep Warm Color On: 6140 K, tint 1.

    Tak, obraz z włączonym "ocieplaczem" jest nieco bardziej niebieski,
    widać to nawet na ekraniku aparatu. Sprawdziłem kilka razy na widoku za
    oknem, to nie jest niestabilność pomiaru.

    Pozdrawiam,

    Piotr


  • 57. Data: 2014-01-30 02:10:13
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>


    "Uncle Pete" <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com> wrote:

    >> A nie byłoby nadmiarem fatygi sprawdzić np. pod wołarką RAW,
    >> jakie temperatury (i korekty tinty!) uważa za "zerowe" dla kolejnych
    >> źródeł światła, a jakie te "po ludzku skorygowane"?
    >
    > Za mało jeszcze poznałem ten aparat i nieuważnie czytałem instrukcję :)
    > Więc jest tak: jedyna różnica to AWB przy niskiej temperaturze
    > barwowej źródła świtła (w moim przypadku biała kartka oświetlona
    > żarówką halogenową):


    O'kay, dzięki za fatygę, ale przyznaję, że zaczynam coś się gubić (a
    jeszcze nie próbowałem ściągać instrukcji, ale pewnie to ostatecznie
    wyjaśni sprawę. :)

    Myślałem cały czas, że wszyscy mówią o ustawieniach "na zicher"
    wbudowanych w aparat, a nie o korekcie ręcznego pomiaru WB na białą
    kartkę (choć to w sumie mogłoby być jeszcze ciekawsze, gdyby miał
    wbudowane nie stałe korekty, ale wbudowaną "psychofizyczną" funkcję
    ludzkiej korekty WB i na niskich temperaturach, w sposób bazujący na
    zgromadzonej olbrzymiej wiedzy na ten temat ;) ocieplałby
    ustawiania, na wysokich temperaturach je oziębiał, a wszystko w tak
    bardzo przemyślany sposób, że teraz trzebaby przynajmniej ze 20
    rozstrzelonych pomiarów, żeby spróbować wykreślić tę funkcję. :))




    I jeszcze jedna przeszkadzajka przyszła mi do głowy - na pewno nie
    mówimy o aparatowych symulatorach filtrów ocieplających/ochładzających,
    które zamiast zakładać na szkło próbują robić to cyfrowo?




    > Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
    > Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.
    >
    > Ustawienia manualne wszystkie mają tint 0 i jednakowe temperatury
    > barwowe w obu trybach:


    Czyli to działa tylko z ręcznym pomiarem WB?

    Chyba nie pozostaje mi nic innego jak zajrzeć do instrukcji. Może
    jakiś "autorski" zwrot z początku instrukcji dla nakarmienia
    wyszukiwarki?




    [...]
    > Spróbowałem na kartce oświetloną pochmurnym niebem (trochę już się
    > ściemnia), ustawienie AWB:
    >
    > Keep Warm Color Off: 6471 K, tint 1,
    > Keep Warm Color On: 6140 K, tint 1.
    >
    > Tak, obraz z włączonym "ocieplaczem" jest nieco bardziej niebieski,
    > widać to nawet na ekraniku aparatu. Sprawdziłem kilka razy na widoku
    > za oknem, to nie jest niestabilność pomiaru.


    Czyli funkcja, mimo że oficjalnie nazywająca się "ocieplaniem", w
    przypadku temperatury powyżej "słońca ~5300K" jednak zdjęcie ochłodziła?

    No, to by nawet zaczynało potwierdzać mój trop z początku posta... :))
    Że nie jest to jakieś głupie ocieplanie, tylko mix próbujący
    symulować ludzkie widzenie kolorów - niskotemperaturowe oświetlenie
    odbieramy jako ciepłe, zimowe cienie na śniegu - jednak jako chłodne -
    nie ma w głowie 100% korekty jak aparatu na białą kartę.

    Problem z chałupniczym wykreśleniem funkcji polega na tym, że 100
    kelwinów różnicy w niskich temperaturach odbieramy zupełnie inaczej niż
    100K w wysokich. I dlatego warto zrozumieć, jak zrobili to bardziej
    doświadczeni...




    BTW: Sztuczną biel do ręcznych pomiarów WB mamy na... monitorze! :)
    Można biały ekran zaniebieszczać i poczerwieniać w kontrolowany sposób i
    kazać aparatowi traktować to jako prawdziwą biel (robiłem to nawet dla
    pełnych debilizmów, typu czysty fiolet... :)



    Dzięki i pozdrawiam

    Mariusz [mr.]


  • 58. Data: 2014-01-30 10:35:35
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Sprawdziłem kilka razy na widoku za
    >
    > oknem, to nie jest niestabilność pomiaru.
    >
    >

    nawet cienia watpliwosci nie mozna bylo miec , ze to nie jest niestabilnosc pomiaru.

    jesi recznie wprowadzasz jakies poprawaki , zmieniasz nastawy i aparat pokazuje obraz
    kolorystycznie inaczej zbalansowany , to nie tylko, ze nie jest to przejawem
    niestabilnosci , ale przeciwnie - przejawem prawidlowosci.
    jesli cos zmienisz w aparacie to aparat powinien pokazac inaczej, w przeciwnym razie
    taka nastawa bylyby niepotrzebna.

    Ciekawa jest ta funkcja balansu bieli po wpropwadzeniu w pole widzenia bialej kartki
    papieru przed zrobieniem zdjecia. Na jak dlugo zostanie taki balans utrzymany , czy
    to kwestia czasu ( np przez 20 sek) , czy tez do momentu wyzwolenia migawki , a moze
    do momentu zmiany kadru?

    to jest b. ciekawa i przydatna funkcja , wypada przeczytac jak producent ja
    zastosowal konkretnie w tym aparacie - mogl jak chcial , trudno zgadywac.


  • 59. Data: 2014-01-30 15:20:06
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > Myślałem cały czas, że wszyscy mówią o ustawieniach "na zicher"
    > wbudowanych w aparat, a nie o korekcie ręcznego pomiaru WB na białą
    > kartkę

    Może źle to sformułowałem - chodziło właśnie o te ustawienia
    predefiniowane i o AWB (w trybie AWB korzystałem z białej kartki, aby
    nie utrudniać pracy olkowej znerwicowanej automatyce).

    (choć to w sumie mogłoby być jeszcze ciekawsze, gdyby miał
    > wbudowane nie stałe korekty, ale wbudowaną "psychofizyczną" funkcję
    > ludzkiej korekty WB i na niskich temperaturach, w sposób bazujący na
    > zgromadzonej olbrzymiej wiedzy na ten temat ;) ocieplałby
    > ustawiania, na wysokich temperaturach je oziębiał, a wszystko w tak
    > bardzo przemyślany sposób, że teraz trzebaby przynajmniej ze 20
    > rozstrzelonych pomiarów, żeby spróbować wykreślić tę funkcję. :))

    No właśnie tak jest w tym Olku, kiedy masz ustawione AWB i włączony tryb
    Keep Warm Color: ociepla sceny z niską temperaturą i nieco oziębia z wysoką.

    > I jeszcze jedna przeszkadzajka przyszła mi do głowy - na pewno nie
    > mówimy o aparatowych symulatorach filtrów ocieplających/ochładzających,
    > które zamiast zakładać na szkło próbują robić to cyfrowo?

    Nie, to nie to.

    >> Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
    >> Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.
    >>
    >> Ustawienia manualne wszystkie mają tint 0 i jednakowe temperatury
    >> barwowe w obu trybach:

    > Czyli to działa tylko z ręcznym pomiarem WB?

    Manualne w sensie fabrycznie predefiniowane. Tryb Keep Warm Color działa
    tylko z AWB. Ręcznego "na białą/szara kartkę" nie sprawdzałem.

    > Chyba nie pozostaje mi nic innego jak zajrzeć do instrukcji. Może
    > jakiś "autorski" zwrot z początku instrukcji dla nakarmienia
    > wyszukiwarki?

    Instrukcja jest do ściągnięcia ze strony Olympusa.


    > Czyli funkcja, mimo że oficjalnie nazywająca się "ocieplaniem", w
    > przypadku temperatury powyżej "słońca ~5300K" jednak zdjęcie ochłodziła?

    Właśnie.

    >
    > BTW: Sztuczną biel do ręcznych pomiarów WB mamy na... monitorze! :)
    > Można biały ekran zaniebieszczać i poczerwieniać w kontrolowany sposób i
    > kazać aparatowi traktować to jako prawdziwą biel (robiłem to nawet dla
    > pełnych debilizmów, typu czysty fiolet... :)

    Tak jest, akurat mam skalibrowany monitor i kalibrator. Przy pomocy
    tablicy kolorów na monitorze sprawdzałem przesunięcie czerwieni w tybie
    Muted. Przy okazji okazało się, że Olek ma bardzo słaby filtr AA, więc
    mora wychodzi nieziemska i trzeba kombinować z nieostrością.

    > Dzięki i pozdrawiam

    Też pozdrawiam,

    Piotr


  • 60. Data: 2014-01-30 15:24:48
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > nawet cienia watpliwosci nie mozna bylo miec , ze to nie jest niestabilnosc
    pomiaru.
    >
    > jesi recznie wprowadzasz jakies poprawaki , zmieniasz nastawy i aparat pokazuje
    obraz kolorystycznie inaczej zbalansowany , to nie tylko, ze nie jest to przejawem
    niestabilnosci , ale przeciwnie - przejawem prawidlowosci.
    > jesli cos zmienisz w aparacie to aparat powinien pokazac inaczej, w przeciwnym
    razie taka nastawa bylyby niepotrzebna.

    Ale w instrukcji jest napisane, że ta korekta dotyczy scen z niską
    temperaturą barwową. Więc spodziewałem się, że nie będzie działać przy
    wysokiej temperaturze. Okazało się, że nadal działa, tylko w odwrotną
    stronę (przy niskiej temperaturze jeszcze bardziej obniża, przy wysokiej
    - nieco podwyższa). Przy tak nieoczywistym dla mnie wyniku musiałem
    upewnić się, że to nie był przypadek.

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: