    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Do ktorego systemu sa dostepne DOBRE stalki...
    Date: Thu, 17 Dec 2009 11:29:41 +0100

    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał:

    >O ogniskowych dajacych w efekcie okolo 24, 35, 50 mm?
    >
    > Aparat musi miec wyjscie AV (obraz na zywo z matrycy),
    > nie musi miec stabilizacji. Cel - fotografia lotnicza...
    >
    > Tylko jakosc obiektywu musi byc tip-top - zadnego mydla etc.
    > Oczywiscie obiektyw nie musi miec AF.

    Kat widzenia odpowiadajacy ogniskowej 24 i 35mm dla formatu małoobrazkowego
    to już dość szeroki kąt, zatem ograniczyłbym się w tym przypadku do
    dedykowanych obiektywów do matryc APSC - inaczej możesz się nadziac na
    telecentryczność. W przypadku Pentaxa przyjrzyj się następującym obiektywom:
    SMC-DA14f2.8 -
    http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/ultra-wide
    /DA14f2.8.html
    SMC-DA15f4 Limited -
    http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/ultra-wide
    /DA15f4.html -
    ciemniejszy od poprzedniego, ale znacznie mniejszy i lżejszy - jako że z
    serii limited - można się spodziewać świetnego wykonania zarówno
    mechanicznego jak i optycznego.
    Z odpowiednikiem 35mm będzie trochę gorzej - jest DA21f3.2 Limited -
    http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/ultra-wide
    /DA21f3.2.html, ale
    trochę za krótki i ma on opinię najsłabszego z Limitedów. Świetny optycznie
    powinien być SMC-FA*25f2AL -
    http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/ultra-wide
    /FA24f2.html, ale znów
    jest to szkło pełnoklatkowe i z dostępnością mogą być problemy (produkcja
    zakończona w 2004r).
    Są jeszcze różne manualne starocie - ale - jak już pisałem - obawaiałbym się
    telecentryczności.
    Z odpowiednikiem 50mm jest znów lepiej - tu mogę z czystym sumieniem polecić
    SMC-DA35f2.8 macro -
    http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/wide-angle
    /DA35f2.8-Macro.html -
    sam mam i piękne szkło - zarówno mechanicznie jak i optycznie. Jedyne do
    czego można się czepiać to dość wolny (jak to w obiektywach Makro) AF - ale
    w Twoim zastosowaniu nie będzie to miało znaczenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)