    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 23 Aug 2018 23:08:42 -0700 (PDT)
    <0...@g...com>
    <xBIfD.65758$Ly.23733@fx19.ams1>
    Subject: Re: Dlaczego w polskich fabrykach jest brudno?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 24 sierpnia 2018 09:48:30 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Dwie koleżanki to trochę jakby mało na uogólnianie. Spotkałem sie z
    > takimi co faktycznie otwarcie przyznają, że nie potrafią po chińsku
    > (dowolny dialekt) ale to MZ bardziej wyjatki niz stan powszechny.

    Oczywiście że nie, ale ilustruje to w ewien sposób tezę którą postawiłem. I miałem
    nadzieję że będziesz w stanie się do niej odnieść.

    > Wrzuciłeś dodatkowy czynnik, którym jest laicyzacja, ale to nie jest to
    > co MZ zachodzi w Malezji w obrębie chińskiej diaspory. W każdym razie,
    > nie widze aby to się rozsypywało. Jakie miały by być tego objawy?

    Moja teza była prosta: w warunkach opresyjnego reżymu państwowej religii, cała ta
    chińska diaspora to tylko forma samoobrony. Ty możesz fascynować się rządową
    propagandą o fantastycznej autonomii którą wspaniałomyślny rząd Malezji dał
    Chińczykom. Tak czy siak, spodziewam się od nowego rządu rozluźnienia islamskiej
    opresyjności (laicyzaji jeśli wolisz to słowo), a to w konsekwencji spowoduje rozpad
    więzów diaspory chińskiej.

    > I jak to konkretnie osiągnieto?

    Skanalizowano ich wrodzony nacjonalizm. 'Nasza dumna Litwa nie może być taka brudna
    jak słowiańska Rosja, Białoruś czy nawet Polska'.