    From: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Date: Thu, 8 Sep 2011 11:16:47 +0200

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:5a65.000003c7.4e5d489a@newsgate.onet.pl...
    > Kilka razy spotkałem się z opinią, że wbrew przekonaniu laików programiści
    > gier komputerowych nie tylko ciężko harują (w to akurat nie wątpię), ale
    > robota, jaką wykonują, należy do najsłabiej opłacanych w branży (to już
    > mnie
    > mocno zdziwiło). Zawsze uważałem, że gry komputerowe to żyła złota i
    > milionowe
    > (nie przesadzam z rzędem wielkości?) zyski z ich sprzedaży powinny
    > przekładać
    > się raczej na wyższe, a nie niższe od przeciętnej zarobki ludzi, bez
    > których
> [...]

    Nie jestem pewny, czy jest jak mówisz - czyli, że programiści gier są słabo
    opłacani.
    Nie mam możliwości tego zweryfikować.
    Ale mogę jedynie spekulować, że być może wynika to z innej odpowiedzialności
    i konsekwencji za wprowadzone błędy oraz z konieczności interakcji z innymi
    obszarami wiedzy (podejście interdyscyplinarne). Dla przykładu: programista
    współtworzący jakąś grę z elementami ekonomii może się natknąć na problemy
    identyczne, jak twórca oprogramowania na allegro, czy oprogramowania
    dla banków. Ale jeśli zajrzeć w to glębiej - ograniczenia (np. wynikajace z
    prawa
    i ustaw) oraz konsekwencje błędu tego pierwszego są prawie żadne.
    Pierwszy mże sobie tworzyć własne algorytmy - jak mu pasuje - byleby były
    wystarczająco dobre, by sprawiać wrażenie realności. Drugi musi się
    stosować do algorytmów, sposóbów księgowania, zaokrąglania,
    raportowania wymaganych przez ustawy.
    A jak użytkownikom gry na skutek błędu w nowej wersji zniknie trochę
    irtualnej kasy z kont (grudek złota, sianogroszy, srebrników, gliny, żelaza,
    słoneczek,
    złotych monet ...), to się zrobi oddtworzenie z backupu, cofnie grę o jeden
    dzień,
    wdroży wersje z poprawką a na otarcie łez da wszystkim dwa dni w wersji
    premium.
    Podobny błąd w systemie bankowym to jest masakra, jeśli chodzi o skutki.
    Np. dwukrotne wypuszczenie tych samych przelewów do KIR, albo
    zepsucie danych w jednym wsadzie wysyłanym do BIK... Koszmar ...
    Oprogramowanie bankowe to kilkadziesiąt interfejsów do systemów
    zewnętrznych, przez które płyną cyfry, które muszą się zgadzać co
    do grosza, a czasami co do ułamków grosza. Błedy np. we wsadach
    do BIK to nie tylko zamieszanie i koszty wewnęrzne zwiazane z naprawami
    baz danych i ekspresową organizacją analizy/implementacji/testowania
    poprawek - ale także konkretne kary nakładane przez BIK 'z automatu'
    - idące od razu w co najmniej dziesiątki tysięcy złotych.

    I to by było na tyle. Może tu tkwi jakaś przyczyna Twoich obserwacji ?
    Ale wcale nie jestem pewien, że są one prawidłowe :)