  • 81. Data: 2018-04-01 22:57:52
    Temat: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 22:01:10 +0200, Marek S napisał(a):

    > Chwila, ale my nie rozmawiamy ilu pilotów zmieści się w kokpicie, ile
    > jest w nim foteli dla nich lecz o tym jakie są wymogi bezpieczeństwa w
    > lotnictwie pasażerskim. Z ilości zaprojektowanych miejsc w kokpicie nie
    > wynika, że wszystkie one mają być zawsze obsadzone.

    No to jednak dwoch pilotow w lotnictwie pasazerskim (a takze np
    bombowym) bylo od bardzo dawna.
    I nie dlatego, ze jeden moze zwariowac.

    > Napisałem, że od niedawna (2015) istnieje wymóg obecności 2 pilotów
    > (ściślej członków załogi - niekoniecznie stricte pilotów) w kabinie i
    > nie można dopuścić do sytuacji kiedy jeden z pilotów wyjdzie "na siusiu"
    > a drugi sam tam zostanie. Powiedziałeś, że od dawna tak jest - co jest
    > nieprawdą.

    Od dawna jest jednak dwoch pilotow.
    Czasem jeden wychodzi na siusiu, czy zrobic dobre wrazenie wsrod
    pasazerow.

    A dwoch bylo pewnie najpierw z uwagi na dlugosc tras, a potem dla
    bezpieczenstwa - jak jeden zejdzie na zawal, czy sie zatruje, czy np
    biegunki dostanie.

    > Nawet przekręcając sens tego, o czym dyskutujemy to też nie jest prawdą.
    > Autopilot działa tak, jak pilot go zaprogramuje. Jeśli uczyni to źle, to
    > samolot również zachowa się źle. Gdy pilota w kabinie nie będzie, to
    > nikt nie odkryje zawczasu, że samolot zmierza prosto w zbocze góry.
    > Bezwzględnie autopilot musi być kontrolowany przez pilotów.

    Jak poleca w nocy czy w chmurze, to gory nie zauwaza.
    Wiec ryzyko jest IMO niewielkie.

    Wywalili mechanika i nawigatora - kiedys wywala i pilota :-)

    > Owszem, są rzadkie - głównie dlatego, że nigdy kokpit pusty nie był.
    > Jeśli jednak byłby, to wypadków byłoby (szacuję) wielokrotnie więcej.
    > Bierz pod uwagę, to, że autopilot może się samoczynnie wyłączyć, co
    > zdecydowanie rzadkością nie jest. Awaria jakiegoś błahego czujnika,
    > turbulencja, pułap, kłopot z ciągiem, delikatne trącenie wolantu podczas
    > jakiegoś ruchu pilota i pewnie kupa innych okoliczności.

    Nie bedzie pilota, to nie trąci wolantu przypadkiem :-)

    No i jeszcze musialoby to zdarzenie sie przytrafic w czasie, gdy pilot
    zajety gdzie indziej.

> [...]
    > może doprowadzić do katastrofy jeśli nie będzie natychmiastowej ludzkiej
    > reakcji. Przykład z blokującym się sterem kierunku, który ujawniał się w
    > bardzo specyficznych okolicznościach w całej serii samolotów (2
    > katastrofy i kilka, jeśli nie kilkanaście przypadków uratowania
    > samolotu). Chodziło o zamarzający siłownik, który blokował się podczas
    > rozmrażania w określonym tempie. Żaden autopilot nie opanuje takiej
    > sytuacji.
    >
    > Nie ma takiej opcji by kokpit był choć sekundę pusty i pewnie długo
    > jeszcze nie będzie. Daleko jest do takich technologii.

    IMO to one juz sa - rzadkie sa te awarie autopilotow.
    A jak padnie czujnik to i trzech pilotow nie pomoze.

    Ale bylby to odwazny ruch, gdyby zrezygnowali z dwoch pilotow ...
    musieli by miec jakis zapasowy tryb ladowania.
    Ktory jak piszesz - w zasadzie jest.

    > Serio od 8.03.2014 roku tak bardzo czasy się zmieniły? W linku jaki sam
    > podajesz ten system nie wniósł niczego do ustalenia zaginionych
    > samolotów - nawet wspomnianego nowoczesnego MH370 (Boeing 777).

    Ale w AF447 pomogl.
    A w MH370 zostal wylaczony.

> [...]
    > katastrofie. Okazało się, że "pozycja samolotu" w tym systemie brana
    > jest z ... satelitów. Po czasie otrzymania wiadomości na np. 2 czy 3
    > satelitach szacuje się gdzie ten samolot jest. Jeśli dokładność rzędu
    > dwóch mórz jest zadowalająca, to nie trzeba niczego zmieniać :-D

    > Ależ mamy huśtawkę w dyskusji. Raz mówisz, ze jest A, a potem, że nie A
    > tylko B. Znów: zapoznaj się z linkiem jaki mi dałeś :-) ACARS naprawdę
    > działa. Nie ma żadnych problemów z łącznością w sensie komunikatów
    > cyfrowych. Rolę masztów w przestrzeni powietrznej pełnią satelity.

    No ale pudelko za 200 pilot moze kupic, ale go nie wykorzysta, bo ono
    nie bedzie dzialac tam w gorze. I podlaczyc do ACARS pilot tez nie
    bedzie potrafil. Chyba, ze samolot ma internet dla pasazerow ... i
    pilota.

    Ale odpowiedni inzynier by to polaczyl ... i zrobil to, i pozycje
    przekazuje. Tylko to juz kosztuje 200$:-)

    > A mój komentarz dotyczący tego, żeby pilot kupił se lokalizator GPS był
    > na zasadzie przekąsu, że lepszy rydz niż nic. Jest jakaś szansa, że
    > zadziała on zanim samolot w ziemię uderzy. A tak nic. Nawet gdy pod
    > samym Strassburgiem rozbił się samolot, to szukali go kilka godzin! I to
    > tylko dlatego, że ktoś zadzwonił, że silnik z Airbusa A320 przygniótł mu
    > owcę na pastwisku i spłoszył kota. Bo gdyby nie to, to do dziś by go
    > szukali pewnie.

    A przeciez mozna bylo zobaczyc na flightradar24 :-)

    > Co nowe mają bo nie załapałem? Problem z dokonaniem poprawek o jakich
    > piszesz?

    Nowe raportuja pozycje co pewien czas.
    A dolozenie takiej funkcji do 30-letniego samolotu moze nie byc takie
    proste.

    J.

  • 82. Data: 2018-04-02 00:48:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 22:30:08 +0200, Marek S napisał(a):

    > Też nieprawda :-) Dziś nie zgadzam się z Tobą prawie non-stop :-D
    > Nie da się wyłączyć systemu z poziomu kabiny pilotów nawet jeśli
    > wszystkie bezpieczniki wydłubiesz. Każdy silnik niezależnie jest
    > monitorowany a zasilanie celowo jest tak zaprojektowane by nie podlegało
    > sabotażowi oraz uległo destrukcji gdy już samolot stanie się trumną.

    Ja tam nie wiem, ale jeden bezpiecznik i Boeing na zlom.

    > Ale będzie wiadomo gdzie szukać. Nawet przez 3 kolejne lata. A teraz aby
    > MH 370 odnaleźć, to nawet spuszczenie wody z morza może nie być
    > wystarczające - bo do końca nie wiadomo, o które morze chodzi.

    Glupie 50km niepewnosci i bedziesz mial sporo szukania.

    > Taaaa... sęk w tym, że nie "dzięki temu" pozycję znano lecz dzięki temu,
    > że pół godziny wcześniej pilot potwierdził swoją pozycję. "Dzięki temu"
    > wiadomo było jedynie jak długo samolot jeszcze leciał danym kursem.
    > Natomiast komunikaty o jakich piszesz, nie zawierają pozycji,
    > przynajmniej takiej, która pozwoli na lokalizację wraku. Jak pisałem -
    > dokładność dwóch mórz.

    http://www.bea.aero/docspa/2009/f-cp090601e1.en/pdf/
    f-cp090601e1.en.pdf

    Samolot co 10 minut wysylal swoja pozycje, ostatnia o 2:10.

    J.

  • 83. Data: 2018-04-02 01:26:40
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-04-02 o 00:48, J.F. pisze:

    > Ja tam nie wiem, ale jeden bezpiecznik i Boeing na zlom.

    Boeing ?

    http://niusy.pl/@tvn24bis.pl/a0f

    "Zdalnie przejęli kontrolę nad samolotem" :-)

  • 84. Data: 2018-04-02 02:34:02
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > Jak większość będzie autonomiczna, to może korków nie będzie lub mniejsze.

    Korki będą mniejsze, bo trasy będą lepiej optymalizowane na podstawie
    bieżących danych obciążenia dróg ruchem. Oczywiście zmniejszenie korków
    może zwiększyć popyt na przewozy, ale będą też mechanizmy
    zabezpieczające i w sumie powinno to działać tak, żeby nie przekraczać
    natężenia tuż przed zakorkowaniem.

  • 85. Data: 2018-04-02 02:52:26
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-04-01 o 22:41, RadoslawF pisze:

    > Czego Ty nie zrozumiałeś z potrzeby poniesienia jak najniższych
    > kosztów użytkowania auta?

    > Mylisz się.
    > Do ceny jaką płacisz normalnie musisz dołożyć marżę właściciela
    > pojazdu który ci ten pojazd pożycza, on w tej kwocie zmieści
    > swoje koszty i swój zysk. Jak auto kupisz sam na siebie to
    > zysku firmie wypożyczającej nie musisz ufundować.

    Najdrożej kosztuje przejechanie kilometra samochodem, który mało jeździ.
    Samochód prywatny, indywidualny mało jeździ, głównie stoi i zajmuje
    miejsce. To zajęte miejsce kosztuje i to coraz więcej i będzie drożało
    coraz szybciej. U nas w Polsce - na razie jeszcze - ten koszt miejsca
    zajmowanego przez zaparkowany samochód jest wciąż przerzucany
    najczęściej z właściciela samochodu na ogół społeczeństwa - darmowe
    parkowanie w większości miejsc w Polsce. Np. na gruncie należącym do
    miasta, gminy, skarbu państwa - wszyscy obywatele płacący podatki
    sponsorują Januszowi samochodziarzowi gratisową przestrzeń do
    składowania jego grata. W miastach są już strefy płatnego parkowania,
    ale obecne ceny parkowania i tak są tak niskie, że nie odzwierciedlają
    kosztów zajętego miejsca. Są prywatne parkingi - tam jest drożej, bo nie
    ma dotacji od podatników. Jeżeli Janusz parkuje na własnym terenie (albo
    quasi własnym - np. miejsce postojowe wykupione na "własność" od
    dewelopera, spółdzielcze własnościowe prawo do miejsca postojowego na
    gruncie użytkowanym przez spółdzielnię itp., to już wtedy ma świadomość
    ile to kosztuje - podatek od gruntu, utrzymanie miejsca postojowego. Ja
    np. płacę miesięcznie 250 zł za własne miejsce w garażu podziemnym.
    Własne, czyli spółdzielcze własnościowe prawo do miejsca postojowego,
    czy jakoś tak. Koszt kupienia takiego miejsca na "własność" to ok. 25-35
    tys. zł. Jak już się je kupi, to można zacząć płacić co miesiąc te 250,-
    W tych 250 mieści się podatek od gruntu, opłata za prawo do korzystania
    z drogi (należący do miasta kawałek drogi 200 m od wyjazdu z garażu, do
    najbliższej drogi publicznej), sprzątanie hali garażowej, ochrona, prąd
    i ogrzewanie, woda zużywana przez ekipę sprzątającą, konserwacja i
    naprawy urządzeń itd...

  • 86. Data: 2018-04-02 03:02:56
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-04-01 o 21:34, kk pisze:

    > Jak wszystkie stojące wyjadą na ulicę to korków narobią, tak będzie

    Po prostu, żeby przewieźć tyle ludzi ile się przewozi obecnie nie trzeba
    tylu samochodów ile teraz jest i wciąż przybywa - stojących 99% czasu
    rdzewiejąc i zajmując miejsce, które może być dużo ciekawiej wykorzystane.

  • 87. Data: 2018-04-02 03:05:40
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-03-31 o 14:46, RadoslawF pisze:

    > Nie jest prawda że świat odchodzi od posiadania aut na własność.
    > To tylko hasełko marketingowe firm które na razie oferują tylko
    > obietnice a nie konkretny towar.

    Pierwszy z brzegu przykład - browar.
    Nie trzeba go posiadać, żeby napić się piwa...

  • 88. Data: 2018-04-02 03:14:16
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-04-01 o 22:35, Cavallino pisze:

    > Ano nie zawsze.
    > Bo żebyś Ty mógł użytkować, to ktoś musi posiadać, ponieść tego koszty,
    > doliczyć Ci swój zarobek i VAT, żeby móc Tobie wynająć.

    Już było pisane, ale napiszę jeszcze raz - najdrożej kosztuje
    przejechanie kilometra samochodem, który głównie stoi, a jeździ tylko
    kilkadziesiąt minut na dobę. Np. u mnie typowo 2 × 20 minut na dobę = 40
    minut na dobę jazdy, 1400 minut stania. Rocznie wychodzi 14 600 minut
    jazdy, 511 000 minut stania bezużytecznie, rdzewienia i zajmowania
    miejsca. Samochód autonomiczny będzie stał o wiele mniej niż 511 000
    minut rocznie. Dlatego koszt przejechania kilometra będzie o wiele
    niższy, niż własnym.

  • 89. Data: 2018-04-02 03:22:00
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-04-01 o 22:43, RadoslawF pisze:

    > Co oznacza że system optymalizujący ruch nie dość ze nie przyśpieszył
    > mu dojazdu do domu to jeszcze bardzo mocno opóźnił.
    > Namów teraz typowego Kowalskiego żeby dopłacił przy zakupie auta
    > do takiego niepotrzebnego mu "udogodnienia".  :-)

    Janusz Kowalski już dawno to ma w swojej nawigacji, albo swoim
    smartfonie i sporo Kowalskich nawet z tego korzysta.
    Przy czym to, co jest teraz - obecne systemy monitorowania i
    przewidywania obciążenia dróg - są wciąż na wczesnym etapie rozwojowym,
    a już sporo Kowalskich chce z tego korzystać.

  • 90. Data: 2018-04-02 10:37:48
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-04-02 o 03:02, Poldek pisze:

    > Po prostu, żeby przewieźć tyle ludzi ile się przewozi obecnie nie trzeba
    > tylu samochodów ile teraz jest i wciąż przybywa - stojących 99% czasu
    > rdzewiejąc i zajmując miejsce, które może być dużo ciekawiej wykorzystane.

    Ale Ty się nie przejmuj, ci co mają samochody decydują a nie Ty