-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer01.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <1kkhgbbfknzcv.1citghc80pygv$.dlg@40tude.net>
<p9ot4a$hsf$1@node1.news.atman.pl>
<10v1vdax4w3uj$.11tb1p26uw6kq.dlg@40tude.net>
<p9qnjt$8hd$1@node2.news.atman.pl>
<6np2ns940bzr$.lcd52c5h26nc$.dlg@40tude.net>
<p9qr2k$bp1$1@node2.news.atman.pl>
<17qkwa8kkoxmn.1nudyvx6jk3es$.dlg@40tude.net>
<p9rdq9$u7c$1@node1.news.atman.pl>
Date: Sun, 1 Apr 2018 22:57:52 +0200
Message-ID: <aq1cfvdhgmlu$.nflqhewev6w$.dlg@40tude.net>
Lines: 152
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
X-Trace: 1522616268 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 660 82.143.187.50:59325
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 7982
X-Received-Body-CRC: 912784193
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2628008
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sun, 1 Apr 2018 22:01:10 +0200, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-04-01 o 17:41, J.F. pisze:
>> Ale tu nie chodzi o przypadkowych gosci, tylko ze kokpit od dawna jest
>> projektowany na dwoch pilotow.
>> Dawniej to jeszcze na "mechanika" i nawigatora. Oni znikli, a dwoch
>> pilotow zostalo.
>>
>> Zasadniczo pilotuje jeden, ale widac drugi sie przydaje.
>
> Chwila, ale my nie rozmawiamy ilu pilotów zmieści się w kokpicie, ile
> jest w nim foteli dla nich lecz o tym jakie są wymogi bezpieczeństwa w
> lotnictwie pasażerskim. Z ilości zaprojektowanych miejsc w kokpicie nie
> wynika, że wszystkie one mają być zawsze obsadzone.
No to jednak dwoch pilotow w lotnictwie pasazerskim (a takze np
bombowym) bylo od bardzo dawna.
I nie dlatego, ze jeden moze zwariowac.
> Napisałem, że od niedawna (2015) istnieje wymóg obecności 2 pilotów
> (ściślej członków załogi - niekoniecznie stricte pilotów) w kabinie i
> nie można dopuścić do sytuacji kiedy jeden z pilotów wyjdzie "na siusiu"
> a drugi sam tam zostanie. Powiedziałeś, że od dawna tak jest - co jest
> nieprawdą.
Od dawna jest jednak dwoch pilotow.
Czasem jeden wychodzi na siusiu, czy zrobic dobre wrazenie wsrod
pasazerow.
A dwoch bylo pewnie najpierw z uwagi na dlugosc tras, a potem dla
bezpieczenstwa - jak jeden zejdzie na zawal, czy sie zatruje, czy np
biegunki dostanie.
>> Ja o czym innym - ze moglby byc w ogole tylko jeden pilot, i dlugim
>> locie moglby sobie spokojnie wyjsc do toalety - bo go autopilot
>> zastapi.
> Nawet przekręcając sens tego, o czym dyskutujemy to też nie jest prawdą.
> Autopilot działa tak, jak pilot go zaprogramuje. Jeśli uczyni to źle, to
> samolot również zachowa się źle. Gdy pilota w kabinie nie będzie, to
> nikt nie odkryje zawczasu, że samolot zmierza prosto w zbocze góry.
> Bezwzględnie autopilot musi być kontrolowany przez pilotów.
Jak poleca w nocy czy w chmurze, to gory nie zauwaza.
Wiec ryzyko jest IMO niewielkie.
Wywalili mechanika i nawigatora - kiedys wywala i pilota :-)
>> Ze to rzadkie przypadki. A takie maszyny zazwyczaj lataja na
>> autopilocie - zaloga tylko startuje i laduje.
>> I usterki sa rzadkie.
>
> Owszem, są rzadkie - głównie dlatego, że nigdy kokpit pusty nie był.
> Jeśli jednak byłby, to wypadków byłoby (szacuję) wielokrotnie więcej.
> Bierz pod uwagę, to, że autopilot może się samoczynnie wyłączyć, co
> zdecydowanie rzadkością nie jest. Awaria jakiegoś błahego czujnika,
> turbulencja, pułap, kłopot z ciągiem, delikatne trącenie wolantu podczas
> jakiegoś ruchu pilota i pewnie kupa innych okoliczności.
Nie bedzie pilota, to nie trąci wolantu przypadkiem :-)
No i jeszcze musialoby to zdarzenie sie przytrafic w czasie, gdy pilot
zajety gdzie indziej.
> Inne sytuacje to jakikolwiek inny problem mimo działającego autopilota
> może doprowadzić do katastrofy jeśli nie będzie natychmiastowej ludzkiej
> reakcji. Przykład z blokującym się sterem kierunku, który ujawniał się w
> bardzo specyficznych okolicznościach w całej serii samolotów (2
> katastrofy i kilka, jeśli nie kilkanaście przypadków uratowania
> samolotu). Chodziło o zamarzający siłownik, który blokował się podczas
> rozmrażania w określonym tempie. Żaden autopilot nie opanuje takiej
> sytuacji.
>
> Nie ma takiej opcji by kokpit był choć sekundę pusty i pewnie długo
> jeszcze nie będzie. Daleko jest do takich technologii.
IMO to one juz sa - rzadkie sa te awarie autopilotow.
A jak padnie czujnik to i trzech pilotow nie pomoze.
Ale bylby to odwazny ruch, gdyby zrezygnowali z dwoch pilotow ...
musieli by miec jakis zapasowy tryb ladowania.
Ktory jak piszesz - w zasadzie jest.
>>> A jak myślisz, skąd więc problem z ustaleniem choćby nazwy morza, w
>>> którym spoczywa wrak?
>>>
>>> Wyjaśnię: właśnie nie dołączono pozycji samolotu do komunikatów. Na
>>> zasadzie nie bo nie. Dane tego typu samolot "zna" ale żadna linia, żaden
>>> producent samolotów pasażerskich nie wpadł na to aby na bieżąco
>>> przesyłać lokalizację gdzieś tam. Obecnie jest tak, że jeśli samolot
>>> zniknie z zasięgu wierz kontrolnych to przestaje istnieć. W tym czasie
>>> równie dobrze w kierunku Księżyca mógłby polecieć i nikt by o tym się
>>> nie dowiedział.
>>
>> No o czasy sie zmienily i mamy
>> https://en.wikipedia.org/wiki/ACARS
>
> Serio od 8.03.2014 roku tak bardzo czasy się zmieniły? W linku jaki sam
> podajesz ten system nie wniósł niczego do ustalenia zaginionych
> samolotów - nawet wspomnianego nowoczesnego MH370 (Boeing 777).
Ale w AF447 pomogl.
A w MH370 zostal wylaczony.
> Właśnie
> wiadomości ACARS miałem na myśli mówiąc o tym, że pilot mógłby po drodze
> kupić lokalizator GPS za 200zł by dać szansę na znalezienie samolotu po
> katastrofie. Okazało się, że "pozycja samolotu" w tym systemie brana
> jest z ... satelitów. Po czasie otrzymania wiadomości na np. 2 czy 3
> satelitach szacuje się gdzie ten samolot jest. Jeśli dokładność rzędu
> dwóch mórz jest zadowalająca, to nie trzeba niczego zmieniać :-D
>> I znow zapominasz o lacznosci.
>> Pudelko dziala dzieki temu, ze zaplaciles za maszt telefonii
>> komorkowej co pare km.
>
> Ależ mamy huśtawkę w dyskusji. Raz mówisz, ze jest A, a potem, że nie A
> tylko B. Znów: zapoznaj się z linkiem jaki mi dałeś :-) ACARS naprawdę
> działa. Nie ma żadnych problemów z łącznością w sensie komunikatów
> cyfrowych. Rolę masztów w przestrzeni powietrznej pełnią satelity.
No ale pudelko za 200 pilot moze kupic, ale go nie wykorzysta, bo ono
nie bedzie dzialac tam w gorze. I podlaczyc do ACARS pilot tez nie
bedzie potrafil. Chyba, ze samolot ma internet dla pasazerow ... i
pilota.
Ale odpowiedni inzynier by to polaczyl ... i zrobil to, i pozycje
przekazuje. Tylko to juz kosztuje 200$:-)
> A mój komentarz dotyczący tego, żeby pilot kupił se lokalizator GPS był
> na zasadzie przekąsu, że lepszy rydz niż nic. Jest jakaś szansa, że
> zadziała on zanim samolot w ziemię uderzy. A tak nic. Nawet gdy pod
> samym Strassburgiem rozbił się samolot, to szukali go kilka godzin! I to
> tylko dlatego, że ktoś zadzwonił, że silnik z Airbusa A320 przygniótł mu
> owcę na pastwisku i spłoszył kota. Bo gdyby nie to, to do dziś by go
> szukali pewnie.
A przeciez mozna bylo zobaczyc na flightradar24 :-)
>>>> Ale jak samolot lata 30-40 lat, to jest pewien problem cos poprawic w
>>>> starociu.
>>> Starociu? My tu mówimy o samolotach wyprodukowanych choćby w 2018r.
>>
>> No i nowe maja ... patrz wyzej.
>>
> Co nowe mają bo nie załapałem? Problem z dokonaniem poprawek o jakich
> piszesz?
Nowe raportuja pozycje co pewien czas.
A dolozenie takiej funkcji do 30-letniego samolotu moze nie byc takie
proste.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 02.04.18 00:48 J.F.
- 02.04.18 01:26 kk
- 02.04.18 02:34 Poldek
- 02.04.18 02:52 Poldek
- 02.04.18 03:02 Poldek
- 02.04.18 03:05 Poldek
- 02.04.18 03:14 Poldek
- 02.04.18 03:22 Poldek
- 02.04.18 10:37 kk
- 02.04.18 10:45 kk
- 02.04.18 10:48 kk
- 02.04.18 10:49 kk
- 02.04.18 10:54 kk
- 02.04.18 11:02 Cavallino
- 02.04.18 11:59 Marek
Najnowsze wątki z tej grupy
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
Najnowsze wątki
- 2024-12-11 SEP 1 kV E
- 2024-12-11 DNS restrictions are on
- 2024-12-11 wielkie bu
- 2024-12-11 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-11 Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- 2024-12-11 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-11 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-11 Warszawa => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-11 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-11 Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- 2024-12-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-11 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-11 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-11 Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- 2024-12-11 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe