  • 41. Data: 2018-03-31 17:53:34
    Temat: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-03-30 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
    > Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
    > pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody?

    Kolej w znacznej mierze to pojazdy autonomiczne, zwłaszcza z zakresie
    kontroli prędkości. Przy niewielkich prędkościach człowiek steruje, przy
    dużych - komputer.
    Problem jest w zasadzie jeden - okres amortyzacji. Samochód 10-letni w
    zasadzie idzie na złom (norma zachodnia). Okres bytności modelu na rynku
    to ok. 5 lat, potem powstaje nowy, często na bazie poprzednika, ale co
    2-3 nowe wersje modelowe pojawia się rzeczywiście nowy, a nie
    modyfikowany. W takim układzie łatwo jest wprowadzać jakiekolwiek
    nowości w rozwiązaniach technologicznych.
    Samoloty latają po ok. 40 lat i dłużej. Boeing 747 to konstrukcja mająca
    lat ponad 60. Tu trudniej jest wprowadzać modyfikacje, ale że i tak to
    jest naszpikowane elektroniką, to samoloty de facto latają same. Właśnie
    dziś wprowadzono na Okęcie ILS kat. III - lądowanie praktycznie bez
    widoczności, na widoczności zegarów albo autopilocie.
    Na kolei wiele się robi, bo jest stosunkowo łatwo - pociąg jedzie po
    torze, maszynista nie wybiera drogi. Ograniczniki prędkości są
    stosowane, a co ok. 1 km w tradycyjnym kolejnictwie jest kontrola stanu
    maszynisty - jak nie wciśnie guzika, pociąg automatycznie hamuje.
    Przy dużych prędkościach maszynista nie ma szans zobaczenia sygnału na
    semaforze - wyświetlają się mu na wyświetlaczu w lokomotywie. I taki
    maszynista de facto nadzoruje komputer, który prowadzi pociąg (no dziś
    jeszcze człowiek odpowiada za przyspieszenie pociągu, ale w razie
    potrzeby automat już hamuje).
    Znane są w świecie automatyczne kolejki, metro i tramwaje, które jeżdżą
    bez obsługi, ale w wyizolowanym środowisku. W przypadku samochodów -
    gdyby zdecydowano się o godzinie "0" wprowadzić wszystkie auta
    autonomiczne, nie byłoby żadnego problemu już dziś. Chodzi o okres
    przejściowy i zabezpieczenie się przed właścicielami BMW, wszelkimi
    Januszami i babciami przechodzącymi gdzie popadnie przez jezdnię.
    T.

  • 42. Data: 2018-03-31 19:37:35
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-03-31 o 15:16, kk pisze:

    > A kierowca taksówki to już wyłącznie taksówką porusza się :-)

    Wężykiem.

  • 43. Data: 2018-03-31 23:04:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-30 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:

    > Dlaczego nie autonomiczne samoloty?
    > Póki co siedzi w nich aż dwóch pilotów.
    > W dodatku technologia autopilotów jest dobrze rozwinięta. Piękne pole do
    > tego, żeby na początek zastąpić jednego z pilotów pilotem autonomicznym,
    > docelowo zrezygnować z drugiego.

    Dwóch pilotów w kabinie wprowadzono niedawno ze względów bezpieczeństwa.
    Chodzi o to, że jeśli jednemu rzuci się na łeb, to drugi ma szansę
    zareagować. Mało tego, jeśli jeden idzie na "siusiu" to inny członek
    załogi musi być w kabinie.

    > Dodatkowa zaleta - więcej miejsca na
    > pokładzie i nie da się takiego samolotu porwać (przynajmniej szantażując
    > pilota).

    Mnie zastanawia w tym względzie dlaczego tak drogie samoloty nie
    posiadają lokalizatora. Co jakiś czas przepadają one bez śladu. Czy to
    jakiś problem kupić za 200zł lokalizator GPS i go tam zainstalować?

    > A zabrali się za samochody, gdzie ruch drogowy jest najbardziej dynamiczny
    > spośród wszystkich innych ośrodków ruchu i najbardziej różnorodny.
    > Infrastruktura jest różna, warunki tego ruchu bardzo różnorodne -
    > pomieszani piesi z wieloma rodzajami pojazdów.
    > Niska przewidywalność jak się zachowają inni.
    > Bardzo duża ilość interakcji.
    > Do tego transport samochodowy póki co nie wypracował skutecznych zasad
    > bezpieczeństwa i nawet tam gdzie już wszyscy się starają, a kierowcy są
    > karni - i tak dochodzi do stosunkowo wielu wypadków.

    Faktycznie jest to zaskakujące. Automatyzacja mogłaby istnieć gdyby
    pojazdy poruszały się jak pociągi - po specjalnych trasach. Poza tym, co
    napisałeś jest jeszcze jedna kwestia. Dyskutujemy tu na forum o
    przepisach, które są tak niejasne, że w razie zdarzeń sądy muszą się
    angażować i wydawać sprzeczne wyroki. Logika automatów musi być
    jednoznacznie oprogramowana, a jak oprogramować przepisy, których nie da
    się zinterpretować?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 44. Data: 2018-03-31 23:27:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Silniki odrzutowe produkowane przez rollsa maja caly czas kontakt z producentem.
    Wysylaja wspolrzedne geograficzne i podstawowe parametry pracy. W jakims programie
    tak mowili.

  • 45. Data: 2018-03-31 23:29:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 31 Mar 2018 14:46:27 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    wrote:
    > Nie jest prawda że świat odchodzi od posiadania aut na własność.

    Większość użytkowników nie potrzebuje posiadać, potrzebuje jedynie
    używać. Osobiście mam do dyspozycji kilka pojazdów, żadnego nie
    jestem właścicielem bo po co.

    > To tylko hasełko marketingowe firm które na razie oferują tylko
    > obietnice a nie konkretny towar.

    Akurat jest dokładnie odwrotnie. Potrzebę posiadania ciągle (jeszcze)
    wmawiają producenci, choć to już się trochę zmienia.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2018-04-01 00:27:40
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Nie jest prawda że świat odchodzi od posiadania aut na własność.
    > To tylko hasełko marketingowe firm które na razie oferują tylko
    > obietnice a nie konkretny towar.

    To, że Twoja okolica jest 20-lat za murzynami to tego trendu nie widzisz
    :-P

  • 47. Data: 2018-04-01 00:27:42
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    kk <k...@o...pl> wrote:

    > Nie bardzo. Ludzie zwykle chętnie prowadzą samochody.

    Wielu stoi w korkach codziennie i wcale niechętnie.

    > Samochody
    > autonomiczne pojawiły z potrzeby biznesu i moim zdaniem na tym się
    > skończy. Znaczy przeciętnego ludzika nie będzie stać na samochód
    > autonomiczny.

    Pojawily sie bo jazda rutynowa jest nudna, zwlaszcz w gęstych korkach.
    Jak masz prawko pół roku to pewnie Cie jazda autem bawi... ale niektorzy
    maja prawko od 30 lat i już się wybawili kierownicą.

  • 48. Data: 2018-04-01 00:35:14
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-04-01 o 00:27, Pszemol pisze:

    > Wielu stoi w korkach codziennie i wcale niechętnie.

    I jak ich samochód będzie woził to będą stać w tych korkach chętnie ?

    > Pojawily sie bo jazda rutynowa jest nudna, zwlaszcz w gęstych korkach.

    Co Ty nie powiesz.

    > Jak masz prawko pół roku to pewnie Cie jazda autem bawi... ale niektorzy
    > maja prawko od 30 lat i już się wybawili kierownicą.

    Kup se wreszcie tę Teslę i skończ pierdoły opowiadać.

  • 49. Data: 2018-04-01 00:39:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 31 Mar 2018 23:04:10 +0200, Marek S napisał(a):

    > Dwóch pilotów w kabinie wprowadzono niedawno ze względów bezpieczeństwa.

    Bardzo dawno temu.

    > Chodzi o to, że jeśli jednemu rzuci się na łeb, to drugi ma szansę
    > zareagować. Mało tego, jeśli jeden idzie na "siusiu" to inny członek
    > załogi musi być w kabinie.

    Teraz mamy autopiloty.

    > Mnie zastanawia w tym względzie dlaczego tak drogie samoloty nie
    > posiadają lokalizatora. Co jakiś czas przepadają one bez śladu. Czy to
    > jakiś problem kupić za 200zł lokalizator GPS i go tam zainstalować?

    GPS od dawna maja i do za znacznie wieksze pieniadze.
    Klopot jest w lacznosci.

    J.

  • 50. Data: 2018-04-01 00:54:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]
    > posiadają lokalizatora. Co jakiś czas przepadają one bez śladu. Czy to
    > jakiś problem kupić za 200zł lokalizator GPS i go tam zainstalować?

    Wszystko to w nich jest.
    Współcześnie tak naprawdę zagadkowo zniknął tylko jeden, lot MH-380.
    I wygląda na to, że ktoś na pokładzie celowo doprowadził do tego
    zniknięcia, wyłączając kolejno transpondery i systemy łączności.

    > Faktycznie jest to zaskakujące. Automatyzacja mogłaby istnieć gdyby
    > pojazdy poruszały się jak pociągi - po specjalnych trasach.

    Tzn. nie ma jakiś szczególnych przyczyn dla których miałoby się nie dać
    opracować wystarczająco dobrych samochodów autonomicznych.
    Mi raczej chodzi o to, że ponieważ łatwiej zrobić to w innych rodzajach
    pojazdów, to te inne pojazdy mogłyby pewnie być zautomatyzowane przed
    samochodami.

> [...]
    > angażować i wydawać sprzeczne wyroki. Logika automatów musi być
    > jednoznacznie oprogramowana, a jak oprogramować przepisy, których nie da

    Nie do końca musi.
    Samochód będzie miał zaimplementowaną ostrożną jazdę - a nie egzekwowanie
    przepisów. Po prostu nie będzie się pakował na kurs kolizyjny z
    czymkolwiek, bez względu na to czy ma czy nie ma pierwszeństwa.

    Tak jak pokazują te prototypy to w ruchu miejskim poruszają się przez to
    dość "dupowato" ;)