-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
Date: Sun, 1 Apr 2018 22:01:10 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 145
Message-ID: <p9rdq9$u7c$1@node1.news.atman.pl>
References: <1kkhgbbfknzcv.1citghc80pygv$.dlg@40tude.net>
<p9ot4a$hsf$1@node1.news.atman.pl>
<10v1vdax4w3uj$.11tb1p26uw6kq.dlg@40tude.net>
<p9qnjt$8hd$1@node2.news.atman.pl>
<6np2ns940bzr$.lcd52c5h26nc$.dlg@40tude.net>
<p9qr2k$bp1$1@node2.news.atman.pl>
<17qkwa8kkoxmn.1nudyvx6jk3es$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1522612873 30956 89.69.207.111 (1 Apr 2018 20:01:13 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 1 Apr 2018 20:01:13 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
In-Reply-To: <17qkwa8kkoxmn.1nudyvx6jk3es$.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2627989
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-04-01 o 17:41, J.F. pisze:
>
> Ale tu nie chodzi o przypadkowych gosci, tylko ze kokpit od dawna jest
> projektowany na dwoch pilotow.
> Dawniej to jeszcze na "mechanika" i nawigatora. Oni znikli, a dwoch
> pilotow zostalo.
>
> Zasadniczo pilotuje jeden, ale widac drugi sie przydaje.
Chwila, ale my nie rozmawiamy ilu pilotów zmieści się w kokpicie, ile
jest w nim foteli dla nich lecz o tym jakie są wymogi bezpieczeństwa w
lotnictwie pasażerskim. Z ilości zaprojektowanych miejsc w kokpicie nie
wynika, że wszystkie one mają być zawsze obsadzone.
Przypomnę fragment rozmowy jaki komentujemy teraz:
"> Dwóch pilotów w kabinie wprowadzono niedawno ze względów bezpieczeństwa.
Bardzo dawno temu.
> Chodzi o to, że jeśli jednemu rzuci się na łeb, to drugi ma szansę
> zareagować. Mało tego, jeśli jeden idzie na "siusiu" to inny członek
> załogi musi być w kabinie.
Teraz mamy autopiloty.
"
Napisałem, że od niedawna (2015) istnieje wymóg obecności 2 pilotów
(ściślej członków załogi - niekoniecznie stricte pilotów) w kabinie i
nie można dopuścić do sytuacji kiedy jeden z pilotów wyjdzie "na siusiu"
a drugi sam tam zostanie. Powiedziałeś, że od dawna tak jest - co jest
nieprawdą.
> Ja o czym innym - ze moglby byc w ogole tylko jeden pilot, i dlugim
> locie moglby sobie spokojnie wyjsc do toalety - bo go autopilot
> zastapi.
Nawet przekręcając sens tego, o czym dyskutujemy to też nie jest prawdą.
Autopilot działa tak, jak pilot go zaprogramuje. Jeśli uczyni to źle, to
samolot również zachowa się źle. Gdy pilota w kabinie nie będzie, to
nikt nie odkryje zawczasu, że samolot zmierza prosto w zbocze góry.
Bezwzględnie autopilot musi być kontrolowany przez pilotów.
>> Tak jak
>> napisałem - nie sposób przewidzieć czy pilotowi nie odbije palma i nie
>> doprowadzi celowo do katastrofy ingerując w elektronikę. Co najmniej 2
>> takie przypadki były we współczesnym lotnictwie.
>
> To rownie dobrze moze drugiego pilota zastrzelic, udusic, czy np
> uspic.
Owszem, ale szansa na uratowanie lotu będzie większa. Ponadto to nie ja
sobie wymyśliłem ten przepis lecz jest on skutkiem konkretnego, a raczej
konkretnych zdarzeń.
> A elektronika sie rozwija - kto wie czy wspolczesny nie potrafilby
> wyladowac.
Oczywiście, że potrafi... o ile wyda mu się taką dyspozycję. Oczywiście
wyłącznie jeśli mamy na myśli pierwsze dotknięcie pasa kołami samolotu.
Wskutek tego zdarzenia autopilot wyłącza się.
> Ze to rzadkie przypadki. A takie maszyny zazwyczaj lataja na
> autopilocie - zaloga tylko startuje i laduje.
> I usterki sa rzadkie.
Owszem, są rzadkie - głównie dlatego, że nigdy kokpit pusty nie był.
Jeśli jednak byłby, to wypadków byłoby (szacuję) wielokrotnie więcej.
Bierz pod uwagę, to, że autopilot może się samoczynnie wyłączyć, co
zdecydowanie rzadkością nie jest. Awaria jakiegoś błahego czujnika,
turbulencja, pułap, kłopot z ciągiem, delikatne trącenie wolantu podczas
jakiegoś ruchu pilota i pewnie kupa innych okoliczności. Przykład
katastrofy na Grenlandii - roku nie pamiętam. Podchodzenie na
autopilocie. Pilot sięgnął po coś, czy wyjrzał przez boczne okno.
Mimowolny minimalny ruch wolantem wpłynął jedynie na wyłączenie
autopilota i zniżanie w przypadkowym tempie. Nawet ktoś wtedy przeżył...
Inne sytuacje to jakikolwiek inny problem mimo działającego autopilota
może doprowadzić do katastrofy jeśli nie będzie natychmiastowej ludzkiej
reakcji. Przykład z blokującym się sterem kierunku, który ujawniał się w
bardzo specyficznych okolicznościach w całej serii samolotów (2
katastrofy i kilka, jeśli nie kilkanaście przypadków uratowania
samolotu). Chodziło o zamarzający siłownik, który blokował się podczas
rozmrażania w określonym tempie. Żaden autopilot nie opanuje takiej
sytuacji.
Nie ma takiej opcji by kokpit był choć sekundę pusty i pewnie długo
jeszcze nie będzie. Daleko jest do takich technologii.
>> A jak myślisz, skąd więc problem z ustaleniem choćby nazwy morza, w
>> którym spoczywa wrak?
>>
>> Wyjaśnię: właśnie nie dołączono pozycji samolotu do komunikatów. Na
>> zasadzie nie bo nie. Dane tego typu samolot "zna" ale żadna linia, żaden
>> producent samolotów pasażerskich nie wpadł na to aby na bieżąco
>> przesyłać lokalizację gdzieś tam. Obecnie jest tak, że jeśli samolot
>> zniknie z zasięgu wierz kontrolnych to przestaje istnieć. W tym czasie
>> równie dobrze w kierunku Księżyca mógłby polecieć i nikt by o tym się
>> nie dowiedział.
>
> No o czasy sie zmienily i mamy
> https://en.wikipedia.org/wiki/ACARS
Serio od 8.03.2014 roku tak bardzo czasy się zmieniły? W linku jaki sam
podajesz ten system nie wniósł niczego do ustalenia zaginionych
samolotów - nawet wspomnianego nowoczesnego MH370 (Boeing 777). Właśnie
wiadomości ACARS miałem na myśli mówiąc o tym, że pilot mógłby po drodze
kupić lokalizator GPS za 200zł by dać szansę na znalezienie samolotu po
katastrofie. Okazało się, że "pozycja samolotu" w tym systemie brana
jest z ... satelitów. Po czasie otrzymania wiadomości na np. 2 czy 3
satelitach szacuje się gdzie ten samolot jest. Jeśli dokładność rzędu
dwóch mórz jest zadowalająca, to nie trzeba niczego zmieniać :-D
> I znow zapominasz o lacznosci.
> Pudelko dziala dzieki temu, ze zaplaciles za maszt telefonii
> komorkowej co pare km.
Ależ mamy huśtawkę w dyskusji. Raz mówisz, ze jest A, a potem, że nie A
tylko B. Znów: zapoznaj się z linkiem jaki mi dałeś :-) ACARS naprawdę
działa. Nie ma żadnych problemów z łącznością w sensie komunikatów
cyfrowych. Rolę masztów w przestrzeni powietrznej pełnią satelity.
A mój komentarz dotyczący tego, żeby pilot kupił se lokalizator GPS był
na zasadzie przekąsu, że lepszy rydz niż nic. Jest jakaś szansa, że
zadziała on zanim samolot w ziemię uderzy. A tak nic. Nawet gdy pod
samym Strassburgiem rozbił się samolot, to szukali go kilka godzin! I to
tylko dlatego, że ktoś zadzwonił, że silnik z Airbusa A320 przygniótł mu
owcę na pastwisku i spłoszył kota. Bo gdyby nie to, to do dziś by go
szukali pewnie.
>>> Ale jak samolot lata 30-40 lat, to jest pewien problem cos poprawic w
>>> starociu.
>> Starociu? My tu mówimy o samolotach wyprodukowanych choćby w 2018r.
>
> No i nowe maja ... patrz wyzej.
>
Co nowe mają bo nie załapałem? Problem z dokonaniem poprawek o jakich
piszesz?
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 01.04.18 22:17 Jacek Maciejewski
- 01.04.18 22:19 Marek
- 01.04.18 22:30 Marek S
- 01.04.18 22:35 Cavallino
- 01.04.18 22:41 RadoslawF
- 01.04.18 22:43 RadoslawF
- 01.04.18 22:57 J.F.
- 02.04.18 00:48 J.F.
- 02.04.18 01:26 kk
- 02.04.18 02:34 Poldek
- 02.04.18 02:52 Poldek
- 02.04.18 03:02 Poldek
- 02.04.18 03:05 Poldek
- 02.04.18 03:14 Poldek
- 02.04.18 03:22 Poldek
Najnowsze wątki z tej grupy
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
Najnowsze wątki
- 2024-12-21 Arch. Prog. Nieuprzywilejowanych w pełnej wer. na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-21 ciekawy układ magnetofonu
- 2024-12-21 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2024-12-21 Warszawa => Java Developer <=
- 2024-12-21 Zalesie Borowe => Medical Equipment Service Engineer <=
- 2024-12-21 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi