    From: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Dlaczego narzekają na Sony Alpha A... ?
    Date: Sun, 23 Jan 2011 11:00:20 +0100

    W dniu 2011-01-14 14:37, Przemolo pisze:

    > Jasne... niemniej taki kitowy 18-55 też ma jakieś możliwości
    > fotografowania względnie małych przedmiotów - niestety nie wiem jakie.

    Niewielkie.
    Przy wybieraniu obiektywu, który miałby opcję makro, patrz na maksymalną
    skalę powiększenia np.1:2,3 jaki daje Sigma 17-70/2.8-4.5(jest też nowa
    wersja ze światłem 2.8-4.0) i ostrzy od 1cm nawet na maksymalnej
    ogniskowej, ale przecież nie o to chodzi, żeby pszczołę przydusić
    przednią soczewką, tak więc do makro najlepszy będzie obiektyw manualny
    135mm + pierścienie pośrednie. Da ci to skalę odwzorowania nawet większą
    niż 1:1 i to z sensownej odległości kilkudziesięciu centymetrów(teraz
    mówię z pamięci, bo dawno nie zakładałem takiego zestawu). Drugą zaletą
    jest niska cena. Wadą - pełny manual, bo ostrzyć będziesz i tak ręcznie.

    Skala odwzorowania 1:1 oznacza, że jeśli pszczoła ma 2cm długości, to
    jej obraz na matrycy także będzie miał 2cm długości. Sama matryca APSC
    ma ok.24mmx16mm, więc owad będzie wypełniał praktycznie całą matrycę.