-
Data: 2019-03-28 19:37:59
Temat: Re: Dlaczego diesel kręci się wolniej niźli benzyna?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2019-03-28 o 16:54, nadir pisze:
> W dniu 2019-03-28 o 10:30, robot pisze:
>> Dlaczego silniki o zapłonie samoczynnym kręcą się wolniej, niż o
>> zapłonie iskrowym?
>
> Żeby doszło do samozapłonu w silniku wysokoprężnym potrzebny jest czas,
> nie pamiętam już dokładnie ale powiedzmy, że minimum 100us. Po tym jest
> jeszcze czas na spalenie całej mieszanki, który też trwa jakiś czas.
> W przypadku benzyny iskra może być wyzwolona w "dowolnym" momencie,
Ale wtrysk oleju napędowego również.
Co więcej - o ile iskrę da się odpalić w zasadzie tylko raz na suw
pracy, to ropę można (i się to robi) do cylindra wtryskiwać kilkukrotnie.
> a i
> sam czas zapłonu mieszanki jest o rząd wielkości krótszy, czyli 10us.
To wydaje się załatwiać kąt wyprzedzenia wtrysku bądź zapłonu.
> Szybsze i częstsze wtryskiwanie oleju napędowego do cylindra nic nie da,
> bo albo nie zdąży dojść co samozapłonu albo całe paliwo się nie dopali.
Ja tu widzę jeszcze jedno zjawisko.
Generalnie przy wysokich prędkościach obrotowych cylinder ma coraz
gorsze napełnianie - bo zawory krócej otwarte, a prędkość tłoka w suwie
ssania rośnie.
A to oznacza coraz mniejsze ciśnienie na początku suwu pracy - tak
bardzo potrzebne dieslowi do zapłonu (i dzięki któremu uzyskuje wysoką
sprawność).
Podczas gdy silnik o zapłonie iskrowym nie ma takiego problemu - zapłon
nastąpi niezależnie od stopnia napełnienia cylindra, byle AFR się zgadzało.
I dlatego silniki benzynowe lubią wysokie obroty, bo co prawda słabsze
napełnianie cylindra generuje mniejszy moment obrotowy, ale dzięki temu
że dzieje się to częściej - silnik daje w efekcie wysoką moc.
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 28.03.19 20:15 Adam
- 28.03.19 20:31 Zenek Kapelinder
- 28.03.19 21:26 nadir
- 28.03.19 22:20 ToMasz
- 28.03.19 22:39 J.F.
- 29.03.19 09:09 Mirek Ptak
- 29.03.19 09:11 Mirek Ptak
- 29.03.19 09:19 J.F.
- 29.03.19 09:54 robot
- 29.03.19 10:10 Mirek Ptak
- 29.03.19 10:44 yabba
- 29.03.19 11:34 robot
- 29.03.19 11:43 J.F.
- 29.03.19 11:53 robot
- 29.03.19 13:17 viktorius
Najnowsze wątki z tej grupy
- Seba strikes back
- Motoryzacyjni giganci ograniczają produkcję elektryków.
- Home defence :) czyli Remote Guns
- Ubezpieczenie OC
- Podroz elektrykiem w UK 2x drozsza od podrozy dieslem...
- Żenujące. Kupujesz elektryka żeby udawał ci spaliniaka
- Autobus sie pali.
- Pożar pod żyrardowem
- jak zmierzyć średnicę tarczy?
- kto jest winny zmarnowaniu legendy Passata?
- nowe samochody to gówno ładnie opakowane
- Cholera KUPIŁBYM MG MG3
- Ujemny wzrost elektryków
- Wolkswagen szantażuje rząd aby powróciły dotacje do elektryków
- Co z 7 miejsc w leasingu dla fizycznych?
Najnowsze wątki
- 2024-10-03 Odkurzacz mnie bije :(
- 2024-10-03 Gdańsk => Technical Lead ( (Java Background)) <=
- 2024-10-03 Warszawa => Mid IT Recruiter <=
- 2024-10-03 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-10-03 Leszczyna nie zna prawa?
- 2024-10-03 Warszawa => OpenText ECM Specialist <=
- 2024-10-03 Blokowanie informacji - test
- 2024-10-02 Warszawa => Fullstack Developer <=
- 2024-10-02 Katowice => QA Engineer <=
- 2024-10-02 Gdynia => Data Scientist <=
- 2024-10-02 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-10-02 Warszawa => SAP HANA Developer (Middle) <=
- 2024-10-02 Warszawa => SAP S/4HANA FI/CO Senior Consultant <=
- 2024-10-02 Warszawa => Senior SAP HANA Developers <=
- 2024-10-02 Warszawa => Senior PHP Laravel Developer (e-commerce) <=