  • Data: 2010-12-12 10:55:46
    Temat: Re: DRM
    Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 12.12.2010 09:45, Jędrzej Dudkiewicz pisze:

    > Nie wiem jak Ty, ale ja ostatnio przechwytywałem obraz bezpośrednio z
    > wyprowadzeń matrycy monitora prawdopodobnie nigdy,
    Z matrycy jeszcze nie musiałem, ale zdarzało mi się czytać odszyfrowane
    strasznie obfuscowanym (~2MB disassma) algorytmem dane bezpośrednio z
    pamięci, przymierzałem się też do wyciągania obrazków ze strumienia SSL
    za pomocą MITM. Nie udostępniałem tego nikomu, po prostu sprawdziłem,
    czy się da - dało się.

    Zastanawia mnie ile te zabezpieczenia kosztowały i jak to wpłynęło na
    cenę końcowego produktu.

    > natomiast jakieś 15
    > lat temu zdarzało mi się przegrywać kasety na magnetofonie dwukasetowym.
    > Różnica w skomplikowaniu procesu jest znaczna.
    Zdarzało Ci się a jakie to miało znaczenie dla sprzedaży? Ile kopii
    zrobiłeś? A ilu osobom może udostępnić kopie jeden człowiek z kontem na
    rapidshare?

    > Zadaniem DRM, z tego co rozumiem, nie jest całkowite wyplenienie
    > piractwa, a tylko uczynienie go niełatwego dla przeciętnego użytkownika.
    Ale czemu od razu zakładasz, że:
    - znacząca większość użytkowników będzie kopiować
    - ma to negatywny wpływ na zyski

    Nie znam nikogo, kto by kupił program/film/muzykę/ebooka bo nie mógł
    znaleźć w sieci(co więcej - zazwyczaj jak nie znajdziesz w sieci to tym
    bardziej nie kupisz), znam sporo ludzi, którzy kupili dlatego, że wersja
    z sieci ich przekonała, że "chcą to mieć".

    DRM traktuje z góry wszystkich jak złodziei - wyobraź sobie, że przy
    wychodzeniu z supermarketu Cię prewencyjnie rewidują, albo w momencie
    gdy wchodzisz do jubilera na wszelki wypadek skuwają Ci ręce za plecami
    - jakbyś się czuł?

    DRM jest przy tym kompletnie bezsensowne, bo utrudnia życie milionom
    ludzi a wystarczy JEDEN taki, który podejmie wysiłek, skopiuje,
    udostępni "wolną" kopię i to od niego będą kopiować.
    Co więcej im "skuteczniejszy" DRM tym gorzej - bo legalni użytkownicy są
    narażeni na szereg trudności (w końcu musi jakoś skuteczność osiągnąć),
    a użytkownicy "pirata" mają same korzyści - nie dość, że za darmo to
    jeszcze bez problemów.

    Ja się poczułem jak kompletny kretyn (oni traktują mnie jak złodzieja a
    ja im za to płacę) gdy wiele lat temu gra na którą zbierałem 8 miesięcy
    nie chciała działać, bo mój napęd cd jej nie odpowiadał. Pomoc
    techniczna poinformowała mnie, że mam zmienić napęd cd. "Złamanie"
    super-hiper-zabezpieczenia polegało na zamianie jednego jne na jmp - coś
    co zafascynowany komputerami gimnazjalista mógł wymyślić w kilka dni.

    P.S.
    http://xkcd.com/488/
    http://jakilinux.org/felietony/dlaczego-kradne-filmy
    -nawet-te-w-ktorych-wystepuje/
    P.P.S
    Z powodu DRM nie kupuję z pierwszej ręki nic co wydaje cenega, bo
    odpalenie każdej z ich gier pod linuksem i tak trzeba zacząć od szukania
    cracka. W ten sposób płacę 3-5 razy mniej a cenega nie ma z tego ani
    grosza. Te super zabezpieczone produkcje kosztują ~20zł w markecie - kto
    by to miał u licha kopiować?

    Michoo