  • Data: 2011-05-03 01:21:33
    Temat: Re: [DC] Masa kretyń... krytyczna, wamać!
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.05.2011 22:42, Axel pisze:

    > Ile wynosza podatki pochodzace ze sprzedazy paliw?

    A jakie ma to znaczenie dla utrzymania dróg? Podatek akcyzowy trafia
    prosto do budżetu do rozparcelowania wg. widzimisię rządzących.

    > Skoro ma byc rownosc, to licz sprzedaz w sieci odpowiedniej do
    > dystrybucji paliw/napojow.

    Musi to być sieć czynna każdego dnia, włącznie ze specświętami.

    > Tak? Napisz, gdzie mozna w PL legalnie kupic benzyne bez podatkow?

    A gdzie indziej w PL odbiorca detaliczny może legalne kupić benzynę?

    > No to jeszcze podaj, ile w takim napoju jest akcyzy i innych podatkow, a
    > ile w benzynie. I policz ile rowerzysta pije wiecej niz kierowca (bo

    Nie załapałeś, gapciu.

    Paliwa są produktami "pierwotnymi" w stosunku do produktów spożywczych.

    W ich cenie zawarta jest cena paliwa, i to wielokrotnie. I choć np.
    rolnicy są ponoć z akcyzy zwolnieni, a VAT poniekąd płaci tylko odbiorca
    końcowy, to pamiętaj że już firmy transportowe podatek akcyzowy od paliw
    płacą, a VAT płaci się także od marży wszystkich pośredników po kolei.

    Dodatkowo korzystając z roweru zamiast z samochodu obniżasz emisję CO2,
    czyli nasze kochane państwo będzie mogło odsprzedać więcej "kuponów" na
    emisję CO2 tym, którzy przekraczają limity, czyli mamy kolejny zysk do
    budżetu.

    Można też argumentować, że regularne korzystanie z roweru zamiast
    samochodu poprawia stan zdrowia populacji (w szczególności układu
    krążenia), co zmniejsza koszta leczenia czyli znowu zysk dla państwa.

    Ba! Mamy pewne nadwyżki żywności, a ropa jest importowana - więc
    zwiększając konsumpcję żywności kosztem zmniejszenia konsumpcji paliw
    poprawiłbyś bilans handlowy.

    Nie muszę chyba też wspominać, że rowery w porównaniu z samochodami
    powodują praktycznie zerowe zużycie dróg (masa, szybkość).

    Reasumując: twoja teoria o "utrzymywaniu dróg" przez kierowców jest
    idiotyczna, ponieważ podatek akcyzowy nie jest podatkiem celowym, a
    ogólna sytuacja budżetowa jest zbyt złożona, żeby dało się sensownie
    policzyć, kto tak na prawdę daje większy zysk dla ogólnokrajowego
    budżetu - równie dobrze może się okazać, że bilans zysków i strat będzie
    korzystniejszy w przypadku rowerzysty. Ale cóż - po "starych, dobrych
    czasach" podatku "drogowego" (który tak na prawdę nazywał się inaczej,
    istnieje nadal choć dotyczy tylko pojazdów "ciężkich" i nigdy nie był i
    nie jest podatkiem celowym "na drogi") ciągle różnym niedouczonym
    kretynom wydaje się, że akcyza z paliw idzie prosto na drogi. A nawet
    ten jej ułamek wracający do gmin w ramach subwencji równie dobrze może
    zostać przeznaczony na np. budowę kanalizacji.