  • Data: 2010-04-18 09:32:42
    Temat: Re: Czyszczenie rtęci?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    T.M.F. napisał:

    > Biały to nie, bo z tego się od razu robi tlenek żelaza, FeO*H2O.
    > Natomiast co do zelazicyjanku to on pod wpływem i światła i tlenu
    > zmienia strukture, np. po oświetleniu robi się z niego uwodniony
    > Fe(CN)5---, który jest żółty. Niewykluczone, że inne postacie są
    > zielone, albo zielone są jakieś wytrącające się związki żelaza.
    > A może zielony kolor pochodzil z zanieczyszczeń?

    No to jeszcze raz, po kolei, w punktach.

    1. Osłabiacz Farmera można przechowywać w postaci dwóch trwałych
    roztworów -- żelazicyjanku potasu (żółtego) i tiosiarczanu sodowego
    (bezbarwnego).
    2. Przed użyciem roztwory należy zmieszać -- im więcej żółtego, tym
    bardziej zjadliwy jest osłabiacz.
    3. Roztwór po zmieszaniu, niezależnie od proporcji, staje się po
    kilku lub kilunastu godzinach zielony. Powstały związek tworzy
    zawiesinę (jest nierozpuszczalny w wodzie). Jak wyschnie, to też
    jest zielony.

    Dawno temu w podręczniku do fotografii przeczytałem, że to cyjanek
    żelaza. Przyjąłem do wiadomości i nigdy się nad tym nie zastanawiałem.
    Ale książka wydrukowana była za komuny, a wtedy w książkach kłamali.

    Jarek

    --
    A może poszli do lasu?