  • Data: 2010-04-21 19:45:11
    Temat: Re: Czyszczenie rtęci?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    T.M.F. napisał:

    > Ale przeciez to nie jest roztwor zelazicyjanku, bo jest jeszcze
    > tiosiarczan.

    To by też było bardzo interesujące -- roztwór związku A *i* związku B
    jest nietrwały, bo przechodzi w roztwór związku A. Ciekawe czy da się
    opracować technologię anihilacji nie tylko dla tiosiarczanu sodowego,
    ale również dla innych związków. Gdyby tak dało się zniknąć dwutlenek
    węgla, to Nagroda Nobla murowana!

    > Zreszta zelazicyjanek tez nie jest stabilny - w roztworze istnieja
    > rozne formy, tworza sie przejsciowo zwiazki przypominajace polimery
    > i formy o roznym stopniu utlenienia i ilosci kompleksowo zwiazanych
    > grup CN.

    No to przecież pisałem, że nawet niewielkie "zanieczyszczenie"
    żelizicyjanku tiosiarczanem powoduje nietrwałość osłabiacza.

    > Natomiast cos takiego jak cyjanek zelaza nie istnieje - tak przejrzalem
    > pare ksiazek z chemii i wychodzi, ze od razu tworzy sie zwiazek
    > kompleksowy. Zreszta ta teorie potwierdza empiria - zadna z firm
    > chemicznych, a przynajmniej Sigma, Fluka, Aldrich, POCh nie oferuja
    > takiego zwiazku, mimo, ze praktycznie dowolny mozna u nich zakupic.

    Może on tylko dowolny, za to mało praktyczny i psu na budę się nie zda,
    ten cyjanek żelaza?

    > W koncu znalazlem o tym spowalniaczu Farmera w najmniej oczekiwanym
    > miejscu - ksiazce o barwieniu preparatow histologicznych srebrem :)
    > Pisza, ze swiezy spowalniacz jest blado zolto-zielony, a z czasem staje
    > sie jasno niebieski, bo zachodzi reakcja redukcji zalazocyjanku przez
    > anion tiosiarczanowy:
    > 2S2O3-- + 2(Fe(CN)6)--- <-> S4O6-- + 2(Fe(CN)6)----

    A to Fe(CN)6, to jak się nazywa?

    > Takze twoj zielony kolor mogl wynikac z niewlasciwego dobrania stosunku
    > poszczegolnych skladnikow

    Co znaczy "niewłaściwego"? Miesza się w takich proporcjach, jakie są
    akurat potrzebne.

    > - zolty roztwor oslabiacza staje sie stopniowo niebieski, a z nalozenia
    > tych barw masz kolor zielony.

    Całkiem możliwe, że coś żółtego mi zwykle zostawało i razem z niebieskim
    dawało barwę zieloną. Tu piszą o cyjanku żelaza jako o niebieskim barniku
    stosowanym w kosmetyce: http://www.helifarm.pl/leksykon/11

    > Dodatkowo przy wiekszym stezeniu moze sie wytracac zredukowany
    > zelazicyjanek, bo przekraczasz jego granice rozpuszczalnosci
    > (jego rozpuszczalnosc jest 2-krotnie mniejsza) - stad osad.

    Dwukrotnie mniejsza od czego?

    > Ot i cala tajemnica...

    Teraz widzę nie jedną, a dwie tajemnice: nieistniejący związek używany
    jako barwnik i znikający tiosiarczan.

    --
    Jarek