    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Czy podrasowywać zdjęcia?
    Date: Mon, 1 Aug 2011 10:10:32 +0200

    On 2011-07-24 12:32:39 +0200, Marek <p...@s...com> said:

    > Otóż zrobiłem zdjęcia dla pewnego hotelu. Zdjęcia są w takiej
    > kolorystyce jaka w naturze występuje. Bez żadnych podbarwień itp. Zarówno
    > na wydrukach i na moim monitorze wyglądają naturalnie. Jednakże tak nie
    > jest na monitorze LCD laptopa używanego przez zleceniodawcę. Laptop jest
    > przekontrastowany i zdjęcia wyglądają blado. Jedno ze zdjęć zostało jako
    > wzór dla mnie "podrasowane" przez tą osobę ze wskazaniem aby tak zrobić z
    > pozostałymi. Na zdjęciu widoczne są obszary przesycenia, twarze mają
    > czerwoną dominantę ale na jego laptopie jest ok.

    Takie podchwytliwe pytanie: skąd wiesz, że u Ciebie te kolory wyglądają
    tak, jakimi naprawdę są w pliku? A może to laptop klienta pokazywał je
    poprawniej?

    A aby uniknąć w przyszłości takiej zgaduj-zgaduli: dokształcić się z
    zagadnienia pt. Color Management, kupić kalibrator i porządny monitor,
    klientowi uprzejmie wyjaśnić jakie są ograniczenia technologii i
    dlaczego lepiej jest mieć zdjęcia obrobione poprawnie w przestrzeni
    sRGB, a nie pod jakąś badziewną matrycę laptopa.

    > Czy wszystkie laptopy fabrycznie mają
    > przekontrastowany obraz?

    Z grubsza - większość. Plus wyjechaną w kosmos temp. punktu bieli, plus
    brak liniowości. Ale zdarzają się wyjątki.

    de Fresz