  • Data: 2011-08-01 14:23:34
    Temat: Re: Czy podrasowywać zdjęcia?
    Od: de Fresz <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-08-01 14:54:42 +0200, Marek <p...@s...com> said:

    > P.S.
    > Już tak na marginesie - kiedyś miałem okazję pracować u jednego z
    > największych a może i największego producenta serwisów WWW. Zarówno u niego
    > jak i w kilku innych większych firmach w jakich gościłem nie widziałem
    > monitorów klasy Barco w działach zajmulących się projektowaniem WWW.

    Po pierwsze Barco (jeśli mowa o monitorach) zdechło już dawno temu. Po
    drugie trochę czym innym jest projektowanie www, a czym innym obróbka
    zdjęć do tego. Ja wiem, że teraz każdy ma Szopa i każdy "umie w nim
    zrobić cudeńka", ale są jeszcze firmy gdzie nad konkretnej częścią
    roboty pracuje specjalista od tejże dziedziny właśnie. Po trzecie aż
    taka wierność kolorystyczna przy WWW (ogólnie) nie jest potrzebna - w
    zupełności wystarczy monitor za 3-6k zł (przy powierzchni 24")
    oprofilowany kolorymetrem. A i taki za 2k zł też da radę.

    > Może nie powinienem uogólniać lecz wniosek sam ciśnie się na usta - w
    > naszej branży nie stosuje się tak precyzyjnych mechanizmów kalibracji
    > kolorów.

    Wierz mi, to o czym piszę wyżej, to nie jest jeszcze półka "aż tak
    precyzyjnych mechanizmów kalibracji", bo ta się dopiero zaczyna powyżej
    nastu k zł i faktycznie do www jest to w znakomitej większości
    przypadków overkill. Rozwiązania budżetowe, czyli oprofilowany monitor
    za 2-4k zł coraz częściej goszczą w domach co bardziej ambitnych
    amatorów fotografii, to już od dawna nie jest jakiś Everest
    technologiczny.

    > Ten sam monitor inaczej ustawiony
    > względem światła ma inne kolory.

    Jak to mówią - im dalej w las, tym więcej drzew, Color Management
    wymaga pewnej higieny, jak nie stawianie monitora tuż przy niczym
    nieprzysłoniętym oknie, ale przy tym poziomie jaki jest wystarczający
    do obróbki pod WWW, nie trzeba szaleć z pracą w ciemnicy.

    > Kolega dodał jeszcze, że nawet po skalibrowaniu nie udało się doprowadzić
    > drogich monitorów (7-12 tys zł) 2 różnych firm do wspólnego mianownika.

    Sorry, ale ostatnie zdanie zupełnie skreśla Twojego kolegę jako
    autorytet w tej materii. Przy dobrych monitorach takie zadanie jest
    naprawdę bardzo proste do zrealizowania, one względnie poprawnie świecą
    już po wyjęciu z pudełka.

    de Fresz