  • Data: 2011-08-01 12:54:42
    Temat: Re: Czy podrasowywać zdjęcia?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    P.S.
    Już tak na marginesie - kiedyś miałem okazję pracować u jednego z
    największych a może i największego producenta serwisów WWW. Zarówno u niego
    jak i w kilku innych większych firmach w jakich gościłem nie widziałem
    monitorów klasy Barco w działach zajmulących się projektowaniem WWW.
    Praktycznie zawsze były to monitory - na oko - z przedziału cenowego 1-2
    tys. zł. Miałem też okazję pracwania dla 3 londyńskich firm zajmujących się
    produkcją multimedialną. Tam graficy nie zajmujący się DTP również
    pracowali na zwykłych monitorach, może tylko większych calowo niż nasze
    standardy przewidywały wtedy.

    Może nie powinienem uogólniać lecz wniosek sam ciśnie się na usta - w
    naszej branży nie stosuje się tak precyzyjnych mechanizmów kalibracji
    kolorów. Właśnie dzwoniłem do kupla, który działa w tej samej branży w
    znanej firmie. Ani on ani jego koledzy również nie kalibrują sprzętu nawet
    jeśli robili to kiedyś. Wspomniał też, że przy pracy nad dużym projektem,
    przy którym siedziało kilkanaście osób próbowali skalibrować sprzęt.
    Praktycznie nie ma to sensu jego zdaniem. Ten sam monitor inaczej ustawiony
    względem światła ma inne kolory. Kolorymetr mierzy w czerni - elementy
    optyczne nie uwzględniają lampki na biurku kolegi albo okna. Różnice w
    kolorystyce po i przed skalibrowaniem były też jego zdaniem niuansem
    jedynie. Nikt też nie pracuje w ciemni fotograficznej aby mieć szansę na
    uwspólnienie kolorów na wszystkich monitorach w pracowni.
    Kolega dodał jeszcze, że nawet po skalibrowaniu nie udało się doprowadzić
    drogich monitorów (7-12 tys zł) 2 różnych firm do wspólnego mianownika.