  • Data: 2011-08-01 10:30:32
    Temat: Re: Czy podrasowywać zdjęcia?
    Od: de Fresz <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-08-01 11:32:50 +0200, Marek <p...@s...com> said:

    > Ponieważ sam te zdjęcia robiłem i widziałem fotografowane pomieszczenie.
    > Zasłony np. nie były czerwone lecz są brązowe. Stół bilardowy tak samo nie
    > miał koloru niemalże RGB(0,255,0) jak wyszło po korekcji. Itd.

    Twoje założeniu są całkowicie błędne. Oko ludzkie jest dość marnym
    instrumentem pomiarowym w dziedzinie koloru, bardzo podatnym na
    przekłamania. Do tego dochodzą przekłamania aparatu, przekłamania
    Twojego monitora, obróbka, możliwy brak higieny Color Managementowej
    itd. Jeśli chcesz, wystaw gdzieś przykładową fotę i podeślij linka,
    dostaniesz niezależną opinię.

    > Sęk w tym, że nie ma czego tu zgadywać.

    Nie obraź się, ale odnoszę wrażenie, że nawet nie zdajesz sobie sprawy
    jak mało wiesz o zagadnieniu koloru w komputerze.

    > Jeśli klientowi zaproponowałbym kupno kalibratora itd, to wyśmiałby mnie.

    To akurat bez sensu. To Ty powinieneś być pewien tego co widzisz i mieć
    wiedzę przekładającą się na argumenty, aby wytłumaczyć klientowi, że
    jest w błędzie.

    > Jeśli powiedziałbym, ze sam go stosuję w swojej pracy, to i tak by to
    > niczego nie zmieniło gdyż zgodnie z argumentacją jaką usłyszałem i
    > napisałem o tym - mam dostosować zdjęcia do oglądania na laptopach -
    > cokolwiek to znaczy.

    Wierz mi, takie rzeczy daje się wytłumaczyć klientom.

    > A tak już poza tym wątkiem, to dla potrzeb WWW nie ma sensu kupowanie
    > kalibratora. W zupełności wystarczają standardowe procedury kalibracyjne
    > przy założeniu, że mamy monitor taki, który w ogóle daje się kalibrować.

    Pardą, ale to bzdura. Te "standardowe procedury" są howno warte. Nie ma
    takiej możliwości aby "na oko" ustawić monitor choć w połowie tak
    dobrze, jak to zrobi kolorymetr za ~600 zł. Możesz mi wierzyć na słowo,
    jeśli nie - są tony informacji na ten temat na forach fotograficznych
    czy detepowych. A niepodważalną zaletą pracy z obróbką zdjęć w
    środowisku z zarządzaniem barwą jest to, że Ty możesz zobaczyć
    dokładnie jak to zdjęcie powinno naprawdę wyglądać, odchyłki u
    oglądających mogą iść w dowolną stronę, nie zgadniesz w którą.

    > No więc właśnie - tego nie potrafię wytłumaczyć klientowi i stąd mój wątek.

    Zasugeruj mu wycieczkę do 5 znajomych i obejrzenie tych fot na ich
    monitorach. Niemal na bank dostanie 5 różnych wyników. Po tym niech
    wróci i zaufa temu, kto się na tym zna (w domyśle - Tobie, choć po
    Twoich odpowiedziach to nieco na wyrost - bez urazy).

    > Hmmm... jeśli większość ma w tym samym kierunku dewiacje (chyba to
    > adekwatne określenie), to może faktycznie możnaby zdefiniować coś takiego
    > jak robienie korekcji zdjęć pod laptopa?

    Nie, większość nie ma "dewiacji" w tym samym kierunku, nawet u jednego
    producenta matryce w różnych modelach laptopów czy monitorów
    potrafią świecić zupełnie inaczej. Jest teoretyczny standard sRGB,
    reprezentujący w założeniu taki "przeciętny monitor", niestety w
    praktyce producenci traktują go dość swobodnie (zresztą powstał dawnio
    temu, jeszcze w czasach CRT), tymbardziej że coraz popularniejsze stają
    się wyświetlacze szerokogamutowe, które w rozwiązaniach budżetowych
    potrafią mieć wręcz kosmicznie wykręcone kolory.

    de Fresz