    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czy ladowarka pobiera prad?
    Date: Thu, 30 Sep 2010 19:44:17 +0000 (UTC)

    Desoft napisał:

    > Są dwie szkoły robienia zasilaczy.
    > W jednej dają rezystor który zasila driver przetwornicy. Scalak potrzebuje
    > napięcie rzędu 15V aby działać. Jak przetwornica wystartuje to zasila sama
    > siebie.
    > Podobnie robi się dając kondensator przez który płynie prąd zasilania
    > drivera.
    > Monitor odłączony od prądu ma kondensator rozładowany, który po włączeniu
    > poda zasilanie.
    > Uszkodzony rezystor rozładowujący powoduje że kondensator nie rozładowuje
    > się i trzeba czekać aż prąd spłynie przez dielektryk kondensatora.

> [...]

    Tu nie ma mechanicznego wyłącznika sieciowego -- część wysokonapięciowa
    cały czas jest pod prądem. Na wejściu jest kondensator 100uF, który
    ładuje się po wetknięciu wtyczki. Po odłączeniu zasilania rozładowuje
    się z 325V do zera w kilkanaście sekund, więc rezystor robi co ma robić.

    Wyłącznikiem jest zwykły mikropstryczek, który zwiera coś w przetwornicy
    (na złączu zasilacza jest styk opisany ON/OFF). W stanie niezepsutym
    monitor reagował na jego naciśnięcie zapaleniem sie diody -- na żółto
    gdy nie było sygnału z komputera i na zielono gdy był. Teraz ani myśli
    reagować.

    Najbardziej mnie zdumiewa, że zrobiło mu się to od pioruna, i że akurat
    to a nie co innego. Gdyby go od razu całkiem szlag trafił, to rozumiem.
    Ten sam piorun spalił jeszcze dwie karty siediowe i jeden port w switchu.
    To też rozumiem -- wyindukowało się w skrętce. A monitor musiał dostać
    swoją drogą w zasilanie. Myślałem, że poszło jakieś zabezpieczenie na
    wejściu, bezpiecznik polimerowy czy co tam się teraz daje (słabo się na
    tym znam). Ale nie, stałe napięcie 325V jest, coś się zpsuło dalej.

    Za dobre rady wszystkim dziękuję (z dołu i z góry).

    --
    Jarek