  • 31. Data: 2023-12-21 14:13:37
    Temat: Re: Czy ktos z Was używa aparatu 360°?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-21, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Pełną, ale zauważyłem dziwną rzecz. Kiedy dron sam składa panoramę, jest
    > OK, kiedy składam panoramę z "wywołanych" RAW-ów, na górze jest malutkie
    > wycięcie. Tu jest przykład:
    > https://drive.google.com/drive/folders/1aR0Rupmes1e2
    SQIRq666mAGzlr4a_d-C?usp=sharing

    > DJI_0147.jpg - plik złożony w dronie, PANO0001_DxO_p1 Panorama2.jpg -
    > plik złożony w PTGui.

    Hmm. Jak moja "2" składa panoramę, to stara się uzupełnić brakujące
    fragmenty na podstawie fragmentów sąsiadujących zdjęć. Może u Ciebie też to
    występuje, a że do uzupełniania jest dużo mniej to wychodzi to zgrabniej?
    https://photos.app.goo.gl/g4fkGNX1Nv8H1tbL7

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2023-12-21 16:44:13
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > występuje, a że do uzupełniania jest dużo mniej to wychodzi to zgrabniej?

    Faktycznie, przyglądam się niebu na panoramach i wygląda, że było jakieś
    niezauważalne na pierwszy rzut oka klonowanie, ale chyba obszar jest
    zdecydowanie mniejszy niż w 2. Co ciekawe, zawsze ma kształt
    wyciągniętego prostokąta, bo raczej spodziewałbym się innego kształtu,
    zbliżającego się do koła. Muszę jeszcze sprawdzić gdzieś pod drzewem.
    Ale klonowanie, co odbierałem jak niedokładne dopasowanie, często można
    znaleźć i w innych miejscach panoramy. Nawet w jej środkowej (w pionie)
    części.

  • 33. Data: 2023-12-22 04:21:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-21, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Niekoniecznie pod wodą, po prostu w warunkach większej wilgotności. Max
    > nie ma zdejmowalnych soczewek, ale pod wodą jest bezużyteczny - obraz
    > jest nieostry, co ponoć jest związane z wypukłością przednich soczewek.
    > Są ochronne plastikowe kopułki, ale trochę przepuszczają wodę, a ponadto
    > powodują duże zniekształcenia geometryczne nie pozwalające na sklejenie
    > panoramy. Pod wodą dobrze działa tylko horrendalnie drogi third party
    > boks w postaci dużej kuli. Na razie stwierdziłem, że nie stać mnie na niego.

    Nie próbowałem tych Insta pod wodą. Może sprawdzę przy okazji X2.
    Obudowy są, ceny w sumie nie aż tak wygórowane, 100-300zł za generyka.
    Może z ciekawości jakąś kupię.

    > Mój syn ma TG6, bawiłem się nim i mam bardzo mieszane uczucia.
    > Teoretycznie jest to kamera idealna do niektórych moich zastosowań, w
    > praktyce jakość obrazu nie powala. W odróżnieniu od tamtego Panasonika
    > 14-140, który mam od lat i bardzo go lubię.

    Ani jakość MZ nie powala (w żadnym TG po prawdzie), a jescze Tg6 w
    porównaniu z TG5, który wcześniej miałem, zdecydowanie gorzej łapał
    sygnał GPS.

    > Jest to trochę zniechęcające...

    No niestety. Trochę taka ciekawostka. W sumie rolę swoją spełnia, ale za
    tę cene mogłoby być jednak odrobinę lepiej.

> [...]
    > działa, aczkolwiek czasami z zauważalnym opóźnieniem. Z drugiej strony,
    > rozdzielczość dla VR360 jest stanowczo za niska - zarówno panoram, jak i
    > w mniejszym stopniu matryc. Video VR360 może być praktycznie tylko z
    > nieruchomej kamery, z poruszającej się natychmiast powoduje chorobę
    > lokomocyjną. Próbowałem robić spacery - na goglach bardzo ciężko to się
    > ogląda. Lepiej po prostu mieć duży ekran i obracać obraz kiedy się chce.
    > Z 3D jest lepiej, ale nie ma specjalnie czym przygotowywać materiał
    > (sporo w tym grzebałem i na razie odpuściłem).

    Też mam Questa 2. Jaki materiał chciałbyś przygotować do 3D?

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2023-12-22 10:51:03
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    Jeżeli dobrze zrozumiałem - to może być 3D - nawet 360 3D, są takie
    filmiki, ale rozdzielczość jest stanowczo za mała. Na razie ta cała
    technologia VR gogli jeżeli chodzi o wideo, to są czasy VHS...

    > Też mam Questa 2. Jaki materiał chciałbyś przygotować do 3D?

    Foto, wideo, głównie z podróży.

    Z foto eksperymentowałem z dwoma Canonami S90, synchronicznie (na ile
    się da) wyzwalając migawkę przez porty USB (z wykorzystaniem SDK). Przy
    odpowiednim doborze ogniskowej i odstępu między obiektywami efekt jest
    bardzo dobry, ale jest wyraźnie lepszy na dużym ekranie (mam projektor s
    funkcją 3D), niż w goglach. Ale korzystanie z tego zestawu jest dość
    upierdliwe.

    Gorzej z wideo - trzeba mieć dwie kamery, któryś stary GoPro (2 sztuki)
    mógł być oficjalnie do tego wykorzystywany, ale są obecnie niedostępny.
    Kupiłem kamerkę Kandao QuooCam Ego, pomyślana jest fajnie, ale miała
    tyle wad, przede wszystkim obraz jak z komórki sprzed 10 lat i zły
    odstęp między obiektywami, że ją zwróciłem.

  • 35. Data: 2023-12-22 13:39:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Dec 2023 16:44:13 +0100, Uncle Pete napisał(a):

> [...]
    > Ale klonowanie, co odbierałem jak niedokładne dopasowanie, często można
    > znaleźć i w innych miejscach panoramy. Nawet w jej środkowej (w pionie)

    Pasowałoby wjechać do jakiejś siatkowej woliery, tam zrobić panowarę i ją
    później analizować.
    Tylko wcześniej trzeba ponumerować oczka w wolierze ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 36. Data: 2023-12-22 14:22:24
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Pasowałoby wjechać do jakiejś siatkowej woliery, tam zrobić panowarę i ją
    > później analizować.
    > Tylko wcześniej trzeba ponumerować oczka w wolierze ;)

    Kurcze, znam takie miejsce, ale w Lipsku, budynek po gazowni z ażurowym
    tym, co zostało po dachu. Może na wiosnę się wybiorę...

  • 37. Data: 2023-12-23 00:29:28
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 17.12.2023 23:03, ąćęłńóśźż wrote:
    > Jeśli masz jedno zdjęcie to wystarczy przeglądarka zdjęć sferycznych w
    > rodzaju firmowych apek jak Ricoh Theta czy Ricoh360, gdy masz więcej
    > zdjęć z jednej sesji to zbierzesz je do kupy programikiem Ricoh Tour
    > (darmowym).

    Poratujesz linkiem do darmowej wersji Ricoh Tour? Bo potrafię znaleźć
    tylko dwutygodniowe demo, a dalej każą płacić od 468 euro rocznie.

  • 38. Data: 2023-12-23 00:59:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-22, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Kurcze, znam takie miejsce, ale w Lipsku, budynek po gazowni z ażurowym
    > tym, co zostało po dachu. Może na wiosnę się wybiorę...

    Niebo, z rozproszonymi małymi chmurkami pewnie wystarczy. W zimie
    zjawisko dość rzadkie chyba niestety.
    Alternatywnie, jakaś sala gimnastyczna i wskaźnik laserowy z siatką
    dyfrakcyjną.

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2023-12-23 01:19:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-22, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > tyle wad, przede wszystkim obraz jak z komórki sprzed 10 lat i zły
    > odstęp między obiektywami, że ją zwróciłem.

    Mam Sony HDR-TD10 (bardzo wąski rozstaw) i Fujifilm FinePix Real 3D W3
    (fatalna MZ jakość zdjęć i jeszcze gorsza filmów, ale ok, jakiś efekt
    widać. Nb. mam wrażenie, że już dyskutowaliśmy na ten temat :)
    Co do Mety 2, to raczej traktuję jak zabawkę, bo rodzielczości to to nie
    ma imponującej. Mam dość sporą kolekcję komercyjnych bluray'ów 3D i
    trochę się tą Metą bawiłem aby się na niej dało 3D oglądać. Tyle, że bez
    jakiegoś silnego parcia, bo projektor 3D też jest w domu.

    Co do samej obróbki materiałów 3D to m.in. Vegas Movie Studio (strasznie
    zarobaczone gówno MZ praktycznie nie do użycia na procesorach AMD) takie
    filmy (MVC) akcepuje - nie, że można coś tam z aspektami 3D robić.

    Meta akceptuje jedynie SBS. Są darmowe programy do konwersji z MVC. Meta
    umozliwia też streamowanie takich filmów z zewnętrznego źródła, co przy
    tragicznie ograniczonych zasobach dyskowych tych okularów (brak slotu na
    kartę, brak funkcjonalnego usb) jest generalnie podstawową rzeczą, która
    trzeba rozwiązać chcąc używać tych okularów do oglądania filmów.

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2023-12-23 12:44:16
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 23.12.2023 01:19, Marcin Debowski wrote:
    > Mam Sony HDR-TD10 (bardzo wąski rozstaw) i Fujifilm FinePix Real 3D W3
    > (fatalna MZ jakość zdjęć i jeszcze gorsza filmów, ale ok, jakiś efekt
    > widać. Nb. mam wrażenie, że już dyskutowaliśmy na ten temat :)

    Bardzo prawdopodobne. Pamiętam, jak z kimś narzekałem na tego FinePiksa.
    Według mnie porażka - i rozdzielczość, i dynamika. Dziwię się
    "kultowości" tego aparatu.

> [...]
    > trochę się tą Metą bawiłem aby się na niej dało 3D oglądać. Tyle, że bez
    > jakiegoś silnego parcia, bo projektor 3D też jest w domu.

    To samo. Przerobiłem jeden bluray 3D na SBS i stwierdziłem, że z
    projektora jest zdecydowanie lepiej. Ale generalnie według mnie
    reżyserzy nie poradzili sobie z trójwymiarowością pod względem
    artystycznym - za dużo zachwytów nad stroną czysto techniczną. Właściwie
    tylko niektóre kreskówki 3D miały sens.

    > Co do samej obróbki materiałów 3D to m.in. Vegas Movie Studio (strasznie
    > zarobaczone gówno MZ praktycznie nie do użycia na procesorach AMD) takie
    > filmy (MVC) akcepuje - nie, że można coś tam z aspektami 3D robić.

    Mam w tej chwili Vegas Pro 19 i chyba to pierwsza wersja, która prawie
    nie wykrzacza się, a PC mam na Ryzenie. Wspomaganie GPU mogło być
    lepsze, ale nie jest źle. Mnie w Vegasie podoba się workflow, m.in.
    przejrzyste używanie filtrów (kolejność, łatwe stosowanie dla całego
    projektu itp.). Używam czasami Premiere (do VR360), funkcjonalnie
    pozwala na znacznie więcej, ale jest dla mnie nadal bardzo niewygodny.