    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <q8be74$l01$1@node2.news.atman.pl>
    <1hr62rlg2qp3m$.2xkq4d12iqfj.dlg@40tude.net>
    <q8cvq2$v5r$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb05d5d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <q90ag4$itl$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb4d7fa$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <q92n4o$uor$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@4...net>
    <q934m4$fhh$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb5874c$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q95cdt$gi0$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb7276b$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q989sp$4dq$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Thu, 18 Apr 2019 11:45:01 +0200

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-04-17 o 15:15, J.F. pisze:

    >I masz rację. To odwrotność jasności:
    >https://drive.google.com/file/d/1BDAacCfa7vISUxoMnR
    AO3hIqg-FixX1T/view?usp=sharing

    >Innymi słowy, czarne zamienia się miejscami z białym, czego ja nie
    >lubię.

    Nawet nie o to mi chodzi, tylko o to, ze konwersja wartosci piksela na
    jasnosc ... wydruku, bedzie calkiem inna niz na monitorze.

    No ale moze potrafi to odpowiednio skorygowac ... ale skoro jest, to
    widac komus bylo to potrzebne :-)

    >... i której nigdy do niczego nie użyłem? Już kojarzę.

    To bylo nie pokazywac :-)

    > Gdzie bylo 0>63, 128->128, 255-> 192 i nazywales rozjasnianiem.

    >Tak, bo 0->63 przeszło. Drugi koniec powinien być w górnym, prawym
    >rogu. O tym też pisałem. Wtedy jest typowe rozjaśnianie.

    Wypłowienie :-P

    >Tam wybrałem kompresję tonalną. Nie rozjaśniałem żadnego z
    >prezentowanych zdjęć, nawet w celach demonstracyjnych. A różnica
    >względem rozjaśnienia polega na - jak również wiele razy
    >wyjaśniałem - nie ruszaniu żadnego z handlerów.

    Kiedys tam napisales, ze te kwadraciki w srodku krzywej to tez
    handlery.

    >Natomiast Krzywa kompresji staje się dość złożona.

    Jesli odpowiada takiej, jak pokazywales na jednym z widokow, to IMO
    jest calkiem trywialna.

    >Ok, po przeczytaniu powyższego rozumiem. Ok... więc sytuację mamy
    >następującą:

    >1. Mocno przetworzyłem jakiś RAW i wygenerowałem JPG.
    >2. Ty otrzymałeś RAW, przetworzyłeś po swojemu. Otwarcie, to też
    >przetworzenie.
    >3. Mierzysz jakiś punkt w obrazie jaki otrzymałeś i porównujesz z
    >moim zdjęciem.
    >4. Otrzymujesz różne wyniki ... i dziwisz się temu?

    Nie. Patrze tylko JPG wygenerowany przez Ciebie.

    Ty w jednej jego polowie umiesciles swoj obraz z ARW, a po drugiej to
    co otwarles z "przetworzonego" przez mnie ARW.

    Mowisz, ze oba ARW sa takie same, a na tym JPG ten sam piksel z obu
    obrazow jest inny.

    >Owszem, bardzo dziwna: mocno nieliniowa z zachowaniem krańcowych
    >wartości.

    No wlasnie - skoro koncowe wartosci zachowane, to czy aby na pewno
    kompresja.

    >Absolutnie nie!!! Po raz 18ty zaprzeczam: nie użyłem tam żadnej
    >prostej konwersji.

    Ja tylko o tym, czy to nie jest taki przypadek, gdzie mozna uzyc
    takiej konwersji.
    I przypominam cel - chcemy zobaczyc co sie kryje w tych ciemnych
    partiach.
    Reszta mnie w zasadzie nie interesuje.

    Owszem - szara breja nam tego nie ulatwi.

    >Tak postępuję ja. Jeśli postąpiłbyś odwrotnie, to musiałbyś
    >spłaszczyć dynamikę ciemnych obszarów.

    >Tak samo: zmniejszasz liczbę tonów w obrazie.

    Ja bym rzekl, ze rozpietosc tonalna jednych partii kompresuje, zeby
    rozpietosc innych partii rozszerzyc.

    Co do ilosci tonow - przy 8-bit cz-b (szarych) obrazkach mialbys
    troche racji - oryginal zawieral powiedzmy 256 poziomow szarosci,
    po takiej operacji niektore z nich znikna.
    Ale kto stoi i liczy ile poziomow szarosci jest obecnych w obrazie ?
    Raczej patrzy czy czernie nie są "płowe", a biele szare. A srajnych
    punktow jak piszesz - nie ruszasz.

    Juz przy kolorowych obrazkach 3*8 bit sprawa sie bardziej komplikuje,
    ale jak masz obraz 3*14 bit i ogladasz na monitorze 8 bit, to gdzie tu
    jakies zmniejszenie liczby tonow ...

    >Po raz 19ty zaprzeczam temu.

    Ze wyslales, czy ze nazwales to prawidlowa metoda ?
    Bylo od razu pokazac te krzywa, to bys nie musial 19 razy zaprzeczac.

    >Przy oknie ta krzywa była zupełnie inna ale zasada podobna. Krzywa,
    >której użyłem miała 4 węzły.

    A moja 3, choc w co tu mowic o wezlach, skoro to jest krzywa
    nieokreslonego rodzaju.

    Przy oknie moglo byc istotnie inaczej, bo jak pisalem - tutaj
    rozjasnilem te czernie.

    >Pełna zgoda. W końcu 1ev różnicy to dla oka prawie nic.

    O, nie tak znowu nic - w ciemni pewnie bym zobaczyl roznice, jakbym
    pol ekranu mial w jasnosci 0, a pol w jasnosci 1.
    A kto wie, co by pokazal swiatlomierz, jakby tak zmierzyc ... tylko to
    juz chyba nie fotograficzny musialby byc.

    ale w normalnym otoczeniu, to niestety - gdzies ponizej jasnosci 20 to
    juz "czarno widze".

    >Jak wyjaśniłem - nie analizowałem go uważnie. W wylosowanych
    >fragmentach było widać równe stopniowanie.

    Mi tylko chodzi o to, ze powinienes dopatrzec sie czegos na parapecie
    no dobra - byloby dopatrywanie sie w bardzo ciemnych partiach, a na
    oko to pewnie widziales go calkiem jasno.

    >To dlatego, że masz paradoksalnie kiepski monitor.

    Ale za to typowy :-)

    > Skoro technicznie (zliczając) mniej stopni szarości (skutek
    > rozjaśniania) wyświetlonych jaśniej dało więcej widocznych stopni
    > szarości - to znaczy, że charakterystyka świecenia pikseli jest u
    > Ciebie prawie randomowa.

    Nie - po prostu te o niskiej wartosci sa u mnie "czarne".

    >Akurat jak u mnie było, to nie wiem. W ACR to się działo. Tam nie
    >widać handlerów i krzywej.

    Rozumiem. Czyli co on zrobil to nie bardzo wiadomo ... ale domyslamy
    sie, ze mniej wiecej to, co zademonstrowales na krzywej.

    >Bo nie ma detektora śniegu. Czym śnieg różniłby się od szarej ściany?

    To po co mu te tysiace scen do dopasowania, skoro ich pewnie tez moze
    wykryc ?

    >Raz jeszcze: popatrz na śnieg przez rurkę a potem na ścianę. Spróbuj
    >odróżnić. Zrb to o różnych porach dnia i nocy.

    Jak sie ma tysiace scen, to mozna miec kilka ze sniegiem o roznych
    godzinach :-)

    No ale jasny snieg czy biala sciana ... co za roznica ?
    Ma rozpoznac, ze to ma byc naprawde biale, i nas nie badzo
    interesuje - osoby maja byc prawidlowo naswietlone.
    Tak jak te twoje packshoty na bialym tle.

    >Brawo! Słuszne pytanie! "Jasna jak co?". Skoro Ty tego nie wiesz, to
    >urządzenie ma wiedzieć??? Jakbyś to oprogramował zatem?

    >Nie da się!. Dlatego wymyślono syntetyczny parametr 18% szarości:
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Gray_card

    >Aparat patrząc na śnieg obniża czułość tak, aby wyszła ok właśnie 18%
    >szarości. Dlatego staje się on szary.

    O ile pamietam, to te karte wymyslono, bo skora bialego czlowieka
    odbija 18%, wiec do niej dobierano oswietlenie.

    Ale chyba cos zle pamietam
    https://en.wikipedia.org/wiki/Zone_System

    lepiej opisane po szkopsku
    https://de.wikipedia.org/wiki/Zonensystem
    https://de.wikipedia.org/wiki/Graukarte

    Jasna skora to strefa 6, odbija 25% i na zdjeciu ma byc ... jasna, ale
    nie snieznobiala.
    A 18% - srodek zakresu tonalnego ... srebrowej fotografii.

    Co do aparatow - to chyba tylko stare "idiotenkamery" patrzyly na
    calosc, no i jeszcze starsze aparaty z wbudowanym swiatlomierzem,
    ktore w swoich czasach nie mogly byc "idioten" :-)

    Teraz, zeby uniknac takich cudow masz wybor pomiaru - sredni,
    centralny, sredni-wazony, no i te sceny.

    Lustrzanki to osobny klopot, bo tam w zasadzie matryca nie widzi przed
    zdjeciem, wiec trzeba kombinowac.

    >Np. do wykrycia, że to zdjęcie jest portretowe i dla jasnej cery
    >trzeba ABW odpowiednio podrasować.

    No to niech wykryje, ze to zdjecie na sniegu, na tle jasnej sciany czy
    na tle jasnego nieba i niech rasuje.
    Skoro zaplaciles za aparat z tysiacem scen, to wymagasz :-)

    Albo po prostu jako profesjonalista znajacy swoj sprzet wiesz, ze tu
    trzeba skorygowac naswietlenie, bo aparat zle to zrobi.

    >iiiii?

    Tak sie domyslam, ze jak uruchomisz program i wczytasz tego ARW bez
    ruszania czegokolwiek, to parapet bedzie czarny.

    No chyba, ze program pamieta ostatnie parametry konwersji ... a nie ma
    jakiegos przycisku "reset to default" ?

    J.