-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
!2.eu.feeder.erje.net!feed.usenet.farm!border1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giga
news.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.n
eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
References: <q61ehc$lr2$1@node2.news.atman.pl> <q7ttln$a46$1@node2.news.atman.pl>
<2ma5hl68lqs2.1ky6qx577c5x6$.dlg@40tude.net>
<q86125$a3h$1@node1.news.atman.pl>
<5ca77ccd$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
<q88f01$t1q$1@node2.news.atman.pl>
<1j7mmtdzirb8w$.8no34kw5gsel.dlg@40tude.net>
<q8aqid$20b$1@node2.news.atman.pl>
<1dr6xmo3exr20$.u86zi6s8ztqs$.dlg@40tude.net>
<q8b37m$66d$1@node1.news.atman.pl>
<r1jpo6l5vyny$.x1b311sjleob$.dlg@40tude.net>
<q8be74$l01$1@node2.news.atman.pl>
<1hr62rlg2qp3m$.2xkq4d12iqfj.dlg@40tude.net>
<q8cvq2$v5r$1@node1.news.atman.pl>
<5cb05d5d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
<q90ag4$itl$1@node1.news.atman.pl>
<5cb4d7fa$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
<q92n4o$uor$1@node1.news.atman.pl>
<4...@4...net>
<q934m4$fhh$1@node2.news.atman.pl>
<5cb5874c$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
<q95cdt$gi0$1@node2.news.atman.pl>
<5cb7276b$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
<q989sp$4dq$1@node2.news.atman.pl>
In-Reply-To: <q989sp$4dq$1@node2.news.atman.pl>
Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
Date: Thu, 18 Apr 2019 11:45:01 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 299
Message-ID: <5cb84780$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.26.191.164
X-Trace: 1555580801 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 521 83.26.191.164:60959
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:910667
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q989sp$4dq$...@n...news.atman.pl...
W dniu 2019-04-17 o 15:15, J.F. pisze:
>>> Photoshop tak ma. Jeśli się komuś nie podoba, to może przestawić
>>> na % krycia pigmentem/tuszem.
>
>> Tak mozna ?
>> Bo to niekoniecznie jest to samo, co jasnosc.
>I masz rację. To odwrotność jasności:
>https://drive.google.com/file/d/1BDAacCfa7vISUxoMnR
AO3hIqg-FixX1T/view?usp=sharing
>Innymi słowy, czarne zamienia się miejscami z białym, czego ja nie
>lubię.
Nawet nie o to mi chodzi, tylko o to, ze konwersja wartosci piksela na
jasnosc ... wydruku, bedzie calkiem inna niz na monitorze.
No ale moze potrafi to odpowiednio skorygowac ... ale skoro jest, to
widac komus bylo to potrzebne :-)
>>> Znów nie wiem o czym mówisz. Chodzi o pierwszy z 3 wykresów jakie
>>> przytoczyłem? Tam losowo wybrałem 63.
>
>> Raczej o te prosta konwersji, ktora pokazywales pare dni wczesniej.
>... i której nigdy do niczego nie użyłem? Już kojarzę.
To bylo nie pokazywac :-)
> Gdzie bylo 0>63, 128->128, 255-> 192 i nazywales rozjasnianiem.
>Tak, bo 0->63 przeszło. Drugi koniec powinien być w górnym, prawym
>rogu. O tym też pisałem. Wtedy jest typowe rozjaśnianie.
Wypłowienie :-P
>>>> A w pliku JPG mamy najciemniejszy 6.
>
>>> Nie nadążam. W JPG mamy 6 najciemniejszy... ale w jakim JPG i jaką
>>> prostą potraktowanym i przez kogo.
>
>> W JPG, w ktorym wyprodukowales "rozjasniony obraz", czy moze
>> "skompresowana dynamike", bo ja tez sie juz gubie to jak nazywasz i
>> dlaczego akurat tak.
>> Tam, gdzie ladnie widac i parapet i okno.
>Tam wybrałem kompresję tonalną. Nie rozjaśniałem żadnego z
>prezentowanych zdjęć, nawet w celach demonstracyjnych. A różnica
>względem rozjaśnienia polega na - jak również wiele razy
>wyjaśniałem - nie ruszaniu żadnego z handlerów.
Kiedys tam napisales, ze te kwadraciki w srodku krzywej to tez
handlery.
>Natomiast Krzywa kompresji staje się dość złożona.
Jesli odpowiada takiej, jak pokazywales na jednym z widokow, to IMO
jest calkiem trywialna.
>>> Nie wiem co robiłeś z tym JPG, że takie wartości otrzymałeś.
>> To nie ja, to Ty.
>Ok, po przeczytaniu powyższego rozumiem. Ok... więc sytuację mamy
>następującą:
>1. Mocno przetworzyłem jakiś RAW i wygenerowałem JPG.
>2. Ty otrzymałeś RAW, przetworzyłeś po swojemu. Otwarcie, to też
>przetworzenie.
>3. Mierzysz jakiś punkt w obrazie jaki otrzymałeś i porównujesz z
>moim zdjęciem.
>4. Otrzymujesz różne wyniki ... i dziwisz się temu?
Nie. Patrze tylko JPG wygenerowany przez Ciebie.
Ty w jednej jego polowie umiesciles swoj obraz z ARW, a po drugiej to
co otwarles z "przetworzonego" przez mnie ARW.
Mowisz, ze oba ARW sa takie same, a na tym JPG ten sam piksel z obu
obrazow jest inny.
>> Kompresja, po ktorej minimalna jasnosc jest 6 a maksymalna pewnie
>> bliska 255 ?
>> (w 8 bit JPG)
>> Dziwna troche ta kompresja :-)
>Owszem, bardzo dziwna: mocno nieliniowa z zachowaniem krańcowych
>wartości.
No wlasnie - skoro koncowe wartosci zachowane, to czy aby na pewno
kompresja.
>>> Wcale nie! To Ty taki wariant korekcji uwielbiasz :-D Ja tylko w
>>> bardzo nielicznych przypadkach postąpiłbym w ten sposób.
>
>> I to jest jest nieliczny przypadek wlasnie ?
>Absolutnie nie!!! Po raz 18ty zaprzeczam: nie użyłem tam żadnej
>prostej konwersji.
Ja tylko o tym, czy to nie jest taki przypadek, gdzie mozna uzyc
takiej konwersji.
I przypominam cel - chcemy zobaczyc co sie kryje w tych ciemnych
partiach.
Reszta mnie w zasadzie nie interesuje.
Owszem - szara breja nam tego nie ulatwi.
>> I czemu taka krzywa nazywac kompresji, a nie ekspansji, skoro jej
>> celem jest "wzmocnienie" (ekspancja) ciemnych obszarow, a kompresja
>> jasnych tylko skutkiem ubocznym.
>
>> A jakby chcial odwrotna krzywa - kompresuje ciemne partie, zeby
>> miec wiekszy kontrast w jasnych partiach, bo tam sa ciekawe detale,
>> niestety malo rozniace sie jasnoscia,
>Tak postępuję ja. Jeśli postąpiłbyś odwrotnie, to musiałbyś
>spłaszczyć dynamikę ciemnych obszarów.
>> to jakby to sie nazywalo ?
>Tak samo: zmniejszasz liczbę tonów w obrazie.
Ja bym rzekl, ze rozpietosc tonalna jednych partii kompresuje, zeby
rozpietosc innych partii rozszerzyc.
Co do ilosci tonow - przy 8-bit cz-b (szarych) obrazkach mialbys
troche racji - oryginal zawieral powiedzmy 256 poziomow szarosci,
po takiej operacji niektore z nich znikna.
Ale kto stoi i liczy ile poziomow szarosci jest obecnych w obrazie ?
Raczej patrzy czy czernie nie są "płowe", a biele szare. A srajnych
punktow jak piszesz - nie ruszasz.
Juz przy kolorowych obrazkach 3*8 bit sprawa sie bardziej komplikuje,
ale jak masz obraz 3*14 bit i ogladasz na monitorze 8 bit, to gdzie tu
jakies zmniejszenie liczby tonow ...
>> Zarzut rozumiem, tylko ze dla demonstracji prawidlowej metody
>> przyslales mi wykres z prosta, ktora 0 zamieniala w 63.
>Po raz 19ty zaprzeczam temu.
Ze wyslales, czy ze nazwales to prawidlowa metoda ?
Bylo od razu pokazac te krzywa, to bys nie musial 19 razy zaprzeczac.
>> Poza tym ja wcale nie dodawalem 128, tylko jak sie okazuje
>> zastosowalem krzywa konwersji bardzo podobna do twojej.
>Przy oknie ta krzywa była zupełnie inna ale zasada podobna. Krzywa,
>której użyłem miała 4 węzły.
A moja 3, choc w co tu mowic o wezlach, skoro to jest krzywa
nieokreslonego rodzaju.
Przy oknie moglo byc istotnie inaczej, bo jak pisalem - tutaj
rozjasnilem te czernie.
>> Moze i swiatlomierz wykrylby 100% roznice jasnosci, ale moje oko
>> nie.
>> Przynajmniej w jasnym otoczeniu nie.
>Pełna zgoda. W końcu 1ev różnicy to dla oka prawie nic.
O, nie tak znowu nic - w ciemni pewnie bym zobaczyl roznice, jakbym
pol ekranu mial w jasnosci 0, a pol w jasnosci 1.
A kto wie, co by pokazal swiatlomierz, jakby tak zmierzyc ... tylko to
juz chyba nie fotograficzny musialby byc.
ale w normalnym otoczeniu, to niestety - gdzies ponizej jasnosci 20 to
juz "czarno widze".
>> Ale ... jesli sie tak chwalisz, ze (nie calkiem) liniowy gradient
>> jest u Ciebie na monitorze doskonale widoczny, i widac 256 paskow
>> ...
>Jak wyjaśniłem - nie analizowałem go uważnie. W wylosowanych
>fragmentach było widać równe stopniowanie.
Mi tylko chodzi o to, ze powinienes dopatrzec sie czegos na parapecie
...
no dobra - byloby dopatrywanie sie w bardzo ciemnych partiach, a na
oko to pewnie widziales go calkiem jasno.
>>>> -skrajny lewy byl nie 0, tylko troche wyzej, chcialem jasniej,
>>>> godziłem sie na płowe.
>
>>> .. i tym samym spowodowałeś, że dużo mniej detali było widać.
>
>> Smiem twierdzic, ze u mnie wiecej.
>To dlatego, że masz paradoksalnie kiepski monitor.
Ale za to typowy :-)
> Skoro technicznie (zliczając) mniej stopni szarości (skutek
> rozjaśniania) wyświetlonych jaśniej dało więcej widocznych stopni
> szarości - to znaczy, że charakterystyka świecenia pikseli jest u
> Ciebie prawie randomowa.
Nie - po prostu te o niskiej wartosci sa u mnie "czarne".
>>>> -drugi lewy podciagnalem bardzo wysoko, gdzies na 80% -
>>>> interesowaly mnie ciemne partie, a nie jasne.
>
>>> Jaki drugi lewy? Lewy handler jest tylko jeden :-D
>
>> Drugi od lewej. U Ciebie gdzies 6% -> 25%
>Akurat jak u mnie było, to nie wiem. W ACR to się działo. Tam nie
>widać handlerów i krzywej.
Rozumiem. Czyli co on zrobil to nie bardzo wiadomo ... ale domyslamy
sie, ze mniej wiecej to, co zademonstrowales na krzywej.
>> No ale dlaczego aparat z tysiacami scen nie ma kilku na sniegu i
>> nie dobiera sobie poprawnej sceny ?
>Bo nie ma detektora śniegu. Czym śnieg różniłby się od szarej ściany?
To po co mu te tysiace scen do dopasowania, skoro ich pewnie tez moze
wykryc ?
>Raz jeszcze: popatrz na śnieg przez rurkę a potem na ścianę. Spróbuj
>odróżnić. Zrb to o różnych porach dnia i nocy.
Jak sie ma tysiace scen, to mozna miec kilka ze sniegiem o roznych
godzinach :-)
No ale jasny snieg czy biala sciana ... co za roznica ?
Ma rozpoznac, ze to ma byc naprawde biale, i nas nie badzo
interesuje - osoby maja byc prawidlowo naswietlone.
Tak jak te twoje packshoty na bialym tle.
>>> Zrób sobie prosty test. Popatrz sobie na szarą ścianę przez rurkę
>>> po ręczniku papierowym. Oświetl ją z rosnącą powoli jasnością ze
>>> źródła światła. Zatrzymaj narastanie jasności, gdy uznasz, że
>>> ściana jaką widzisz jest właśnie tak jasna a inne warianty są
>>> niewłaściwe.
>
>> Nie bardzo rozumiem - mam uznac, ze jest tak jasna jak ... co ?
>Brawo! Słuszne pytanie! "Jasna jak co?". Skoro Ty tego nie wiesz, to
>urządzenie ma wiedzieć??? Jakbyś to oprogramował zatem?
>Nie da się!. Dlatego wymyślono syntetyczny parametr 18% szarości:
>https://en.wikipedia.org/wiki/Gray_card
>Aparat patrząc na śnieg obniża czułość tak, aby wyszła ok właśnie 18%
>szarości. Dlatego staje się on szary.
O ile pamietam, to te karte wymyslono, bo skora bialego czlowieka
odbija 18%, wiec do niej dobierano oswietlenie.
Ale chyba cos zle pamietam
https://en.wikipedia.org/wiki/Zone_System
lepiej opisane po szkopsku
https://de.wikipedia.org/wiki/Zonensystem
https://de.wikipedia.org/wiki/Graukarte
Jasna skora to strefa 6, odbija 25% i na zdjeciu ma byc ... jasna, ale
nie snieznobiala.
A 18% - srodek zakresu tonalnego ... srebrowej fotografii.
Co do aparatow - to chyba tylko stare "idiotenkamery" patrzyly na
calosc, no i jeszcze starsze aparaty z wbudowanym swiatlomierzem,
ktore w swoich czasach nie mogly byc "idioten" :-)
Teraz, zeby uniknac takich cudow masz wybor pomiaru - sredni,
centralny, sredni-wazony, no i te sceny.
Lustrzanki to osobny klopot, bo tam w zasadzie matryca nie widzi przed
zdjeciem, wiec trzeba kombinowac.
>>> Zatem, która ekspozycja będzie Twoim zdaniem tą właściwą? I teraz
>>> przełóż to na logikę aparatu cyfrowego i zastanów się skąd są
>>> problemy ze śniegiem.
>> A te tysiace scen to do czego sluza ?
>Np. do wykrycia, że to zdjęcie jest portretowe i dla jasnej cery
>trzeba ABW odpowiednio podrasować.
No to niech wykryje, ze to zdjecie na sniegu, na tle jasnej sciany czy
na tle jasnego nieba i niech rasuje.
Skoro zaplaciles za aparat z tysiacem scen, to wymagasz :-)
Albo po prostu jako profesjonalista znajacy swoj sprzet wiesz, ze tu
trzeba skorygowac naswietlenie, bo aparat zle to zrobi.
>> I parapet wychodzi tak czarny, ze nic nie widac :-)
>iiiii?
Tak sie domyslam, ze jak uruchomisz program i wczytasz tego ARW bez
ruszania czegokolwiek, to parapet bedzie czarny.
No chyba, ze program pamieta ostatnie parametry konwersji ... a nie ma
jakiegos przycisku "reset to default" ?
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.04.19 13:15 Starzec z Gór
- 19.04.19 11:54 J.F.
- 19.04.19 12:35 Starzec z Gór
- 19.04.19 18:05 J.F.
- 20.04.19 00:40 Starzec z Gór
- 21.04.19 19:26 Marek S
- 22.04.19 15:38 Marek S
- 22.04.19 22:57 J.F.
- 23.04.19 12:24 J.F.
- 23.04.19 21:56 Marek S
- 24.04.19 14:12 J.F.
- 24.04.19 23:09 Marek S
- 25.04.19 11:37 J.F.
- 25.04.19 19:23 Marek S
- 26.04.19 12:53 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Trochę NTG - Vegas Pro
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
Najnowsze wątki
- 2025-03-10 roaming
- 2025-03-10 wodor
- 2025-03-10 Ostrów Wielkopolski => NodeJS Developer <=
- 2025-03-10 Białystok => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-10 Częstochowa => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-10 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produkc
- 2025-03-10 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-03-10 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-10 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-10 Szczecin => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-10 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-03-10 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-10 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-10 Warszawa => Presales Engineer IT <=
- 2025-03-10 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS