  • Data: 2011-09-02 08:58:09
    Temat: Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 01.09.2011 20:07, Atlantis pisze:

    > Hmm... Mogę zapytać o warunki? Na jakiej antenie, uziemieniu i jak
    > daleko od tego nadajnika? U mnie (pod Krakowem) nie słychać Radia
    > Gminnego nawet na odbiorniku superheterodynowym (YachtBoy zaczyna coś
    > tam niby łapać po owinięciu go kilkoma zwojami drutu sprzężonego z
    > zewnętrzną, otwartą anteną; dopiero [niektóre] odbiorniki samochodowe
    > umożliwiają odbiór, jednak nie w każdym miejscu). Być może miałbym
    > jednak możliwość przeprowadzenia paru eksperymentów w samym Krakowie,
    > choć prawdę mówiąc nie wiem nawet w którym miejscu zainstalowali oni tą
> [...]

    Witam
    Warunki antenowe... gorzej niż kiepskie. Pomieszczenie niski parter
    (podłogę mam na poziomie gruntu). Żelbet dookoła (tel. kom. ledwie zipie
    choć przekaźnik mam niecałe 300m od siebie).
    Antena - sprężyna z drutu miedzianego (na oko fi-1,5mm) rozciągnięta pod
    sufitem na długości 4m.
    http://www.control.slupsk.pl/detektor/antena1.jpg
    http://www.control.slupsk.pl/detektor/antena2.jpg
    podwieszona na nitkach nylonowych zaraz pod rurą centralnego ogrzewania
    stanowiącego uziemienie !!! Czyli tzw. horror krótkofalowca ;-)
    Radyjko z cewką namotaną przez mojego Syna na pudełku od zapałek,
    kondensator zmienny z jakiegoś starego lampiaka. Germanowa dioda
    detekcyjna i kondensator 22nF.
    http://www.control.slupsk.pl/detektor/radio.jpg
    Wszystko to podłączone do stylowego elektromagnetycznego głośnika z
    epoki :-)
    http://www.control.slupsk.pl/detektor/glosnik.jpg
    Gra aż miło :-) Oczywiście cichutko, ale siedząc w ciszy ok 0,5m od
    wylotu tuby słyszę to całkiem wyraźnie.
    Tak jak pisałem nadajnik o mocy 800W jest oddalony o ok 2km. Nie wiem
    jakie mają anteny, bo niedawno przechodziłem w tamtym rejonie i nie
    widziałem na dachach jakiejkolwiek nadawczej instalacji antenowej.
    Sygnał jest na tyle mocny, że podłączony zamiast słuchawek kondensator
    elektrolityczny ładował się w porywach do prawie 2V !!! Średnio ok 1,5V.
    http://www.control.slupsk.pl/detektor/napiecie.jpg
    Oczywiście po podłączeniu słuchawek napięcie znacznie spada ale i tak
    jest spore bo na poziomie 70mV.
    Bardzo korzystne jest autotransformatorowe sprzężenie anteny. Na cewce
    mam kilka odczepów i eksperymentalnie dobrałem podłączenie diody i
    anteny aby uzyskać maksimum czułości. Przydałaby się cewka suwakowa :-)

    Wieczorem odbieram też jakieś dwie stacje zagraniczne, ale to już
    wyłącznie na słuchawki.

    Pozdrawiam
    Grzegorz