  • Data: 2011-09-01 18:07:19
    Temat: Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)
    Od: Atlantis <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-09-01 08:23, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Nadaje, nadaje i to w moim mieście (Słupsk) w trybie 24/7 :-) Szkoda
    > tylko, że z małą mocą (800W) :-(. Ale dzięki nim odżył we mnie sentyment
    > do detektorowców. Wczoraj podpiąłem detektorowca pod tubowy głośnik z
    > lat 20-tych. Gra całkiem, całkiem. Można tego normalnie posłuchać.
    > Eksperymentowałem też z detektorem grafitowym i mam nieodparte wrażenie,
    > że działa lepiej od diody germanowej :-)

    Hmm... Mogę zapytać o warunki? Na jakiej antenie, uziemieniu i jak
    daleko od tego nadajnika? U mnie (pod Krakowem) nie słychać Radia
    Gminnego nawet na odbiorniku superheterodynowym (YachtBoy zaczyna coś
    tam niby łapać po owinięciu go kilkoma zwojami drutu sprzężonego z
    zewnętrzną, otwartą anteną; dopiero [niektóre] odbiorniki samochodowe
    umożliwiają odbiór, jednak nie w każdym miejscu). Być może miałbym
    jednak możliwość przeprowadzenia paru eksperymentów w samym Krakowie,
    choć prawdę mówiąc nie wiem nawet w którym miejscu zainstalowali oni tą
    swoją antenę nadawczą. :)

    > P.S. Jak tam się miewa reakcyjniak Kolegi Atlantisa ?

    Reakcyjniak działa na falach krótkich odbierając naprawdę przyzwoicie na
    parę słuchawek wysokoomowych. Trochę uporządkowałem układ,
    spolaryzowałem właściwie siatkę pierwszą 2ż4 napięciem około -1,5V
    wykorzystując układ z ogólnym minusem. Będę musiał jeszcze dodać filtr
    dolnoprzepustowy na wejściu wzmacniacza m.cz. i trochę popracować nad
    cewką - zwiększenie dobroci obwodu, ułatwienie wzbudzania się,
    ustawienie właściwego sprzężenia z anteną. Później może spróbuję dorobić
    wzmacniacz po stronie w.cz. - może nawet nie tyle celem dalszego
    zwiększania czułości, co odizolowania oscylującego detektora od anteny.

    Generalnie zamysł był taki, żeby potem przebudować układ w wersji
    "oficjalnej" na chasis wykorzystując lampy żarzone 6,3V (EF22, 6k7, 6ż8,
    6v6) chyba zrobię wcześniej osobny zasilacz wykorzystując jakiś
    transformator z lampowca, AZ1 i stabilizator gazowy (coś jak zasilacz z
    "ABC Krótkofalowca" Słomczyńskiego - dwa napięcia na wyjściach - pełne
    200-kilkadziesiąt V + stabilizowane 150V).

    Teraz jednak zająłem się renowacją Mazura, więc inne projekty chwilowo
    odłożyłem. Na strychu leży jeszcze Pionier i Donatina, którymi też
    wypadałoby się zająć. :)