  • 1. Data: 2011-11-21 07:39:39
    Temat: Czujnik koloru.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Potrzebuje przemysłowy czujnik koloru. Nie wiem jakimi parametrami to
    się posługuje w celu okreslania jakości detekcji, ale w zupełności
    wystarczy taki odrózniający kilka odcieni kolorów podstawowych. Czujnik
    nie może być samoróbką ze wzgledów, powiedzmy, biurokratycznych. Pomiar
    moze być stykowy, pole pomiaru około 1cm2.

    Magistrala komunikacyjna jakaś normalna, wskazany modbus.

    Czy ktoś może coś polecić z czym ma doświadczenia? Jak na razie słyszę
    same negatywne opinie o czujnikach, ze parametrów nie trzymają, że
    reagują zbyt silnie na oświetlenie itd.

  • 2. Data: 2011-11-21 16:28:32
    Temat: Re: Czujnik koloru.
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 21.11.2011 08:39, Sebastian Biały wrote:

    > Potrzebuje przemysłowy czujnik koloru.

    Widziałem to przypadkiem w jednej cukrowni - co prawda zastosowanie
    pewnie nie to, ale może coś podpowie:
    http://www.neltec.dk

    Mirek.

  • 3. Data: 2011-11-21 22:33:26
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >
    > Czy ktoś może coś polecić z czym ma doświadczenia? Jak na razie słyszę
    > same negatywne opinie o czujnikach, ze parametrów nie trzymają, że

    Słyszałem dobre opinie o czujnikach firmy Sick, ale osobiście nie używałem.
    Spytaj się ich, niech ci zaproponują.

    Waldek

  • 4. Data: 2011-11-22 13:13:31
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Słyszałem dobre opinie o czujnikach firmy Sick, ale osobiście nie
    > używałem.
    > Spytaj się ich, niech ci zaproponują.

    Mogę potwierdzić dobrą opinię o Sickach. Używałem encoderów Kubler, które
    potrafiły polecieć. Jeden z nich rozebrałem i okazało się, że było kiepsko z
    lutowaniem. Potem przeszedłem na Sicka i mam spokój. Ponadto używałem
    polskich czujników indukcyjnych zbliżeniowych, z którymi były problemy na
    badaniach CE. Zamieniliśmy na czujniki Sicka i w mojej obecności przeszły
    pomyślnie badania EMC. Zatem ja o Sicku mam dobre zdanie, używam, dobrze się
    sprawuje.

    Robbo

  • 5. Data: 2011-11-23 21:51:20
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    Keyence - seria CZ-V20. Tylko nie oczekuj niskiej ceny :-)

  • 6. Data: 2011-11-23 22:19:03
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >
    > Czy ktoś może coś polecić z czym ma doświadczenia? Jak na razie słyszę
    > same negatywne opinie o czujnikach, ze parametrów nie trzymają, że

    Spytałem się kolegi, który siedzi bardziej koło Sicka. Mają oni sensory dla
    max. 4 farb. Sensory są uczone na kolorach ref. można ustawić jakość
    detekcji. Jak potrzebujesz czegoś więcej, to znam systemy programowalne,
    które można zaprząc też do detekcji kolorów. Programowalne w C(++) oraz
    LabView. Ale tu trzeba by określić dodatkowe parametry brzegowe. Jako, żem
    lekko spokrewniony z dystrybutorem na Niemcy możesz się ze mną skontaktować
    bezpośrednio.
    Adres jest ok.

    Waldek

  • 7. Data: 2011-11-23 22:38:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-11-23 23:19, Waldemar Krzok wrote:
    > Spytałem się kolegi, który siedzi bardziej koło Sicka. Mają oni sensory dla
    > max. 4 farb.

    Czy to oznacza że potrafią wykryć tylko 4 kolory? Jesli tak to odpada.
    mało tego, ja potrzebuje w zasadzie przetwornik A/C bo to jakie kolory
    chce sprawdzić wiadomo będzie duuużo później i w dodatku będzie to
    konfigurowane dynamicznie. Więc wyjście to może być po prostu RGB/HSB,
    sam sobie określe kryteria byle by rozdzielczość była rozsądna i
    powtarzalność sensowna.

    > znam systemy programowalne,
    > które można zaprząc też do detekcji kolorów. Programowalne w C(++) oraz
    > LabView.

    To akurat żaden problem, pytanie tylko czy nie sa za drogie. Samorobke o
    niezlej jakości detekcji (w moich potrzebach) to ja sobie zrobie z 3
    diodek RGB i fotorezystora ... Rzecz w tym ze niestety potrzebuje
    gotowca, ale nie za absurdalne kwoty. Jak to w życiu: ma być tanie i
    dobre :/

  • 8. Data: 2011-11-24 00:55:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > konfigurowane dynamicznie. Więc wyjście to może być po prostu RGB/HSB,
    > sam sobie określe kryteria byle by rozdzielczość była rozsądna i

    Większość systemów przemysłowych służy do sprawdzania farb w procesie i
    zatrzymania go, w razie czego. No i ceny są rzędu 1-2kEUR,

    > To akurat żaden problem, pytanie tylko czy nie sa za drogie. Samorobke o
    > niezlej jakości detekcji (w moich potrzebach) to ja sobie zrobie z 3
    > diodek RGB i fotorezystora ... Rzecz w tym ze niestety potrzebuje
    Albo ze światła białego, kolimatora, przyzmatu i linii CCD.

    > gotowca, ale nie za absurdalne kwoty. Jak to w życiu: ma być tanie i
    > dobre :/

    Są za drogie. Kwestia, czy za pomocą tego systemu nie możesz zaoszczędzić
    innych urządzeń. Jak potrzebujesz wyłącznie czujnika farby "do łapy" to
    zajrzyj do Edmundoptics lub Hamamatsu. Ale nie oczekuj gotowców za grosze.
    Ręczne spektro(foto)metry kosztują 2-5k$.
    Czyli jak ci wystarczy tani, to musisz zrobić samemu. Jak to w (rz)życi(u).

    Waldek

  • 9. Data: 2011-11-24 07:04:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-11-24 01:55, Waldemar Krzok wrote:
    > Większość systemów przemysłowych służy do sprawdzania farb w procesie i
    > zatrzymania go, w razie czego. No i ceny są rzędu 1-2kEUR,

    Ba, to ja wiem. Ja potrzebuje *rejestrować* i podejmowac decyzję na
    podstawie koloru.

    > Albo ze światła białego, kolimatora, przyzmatu i linii CCD.

    3 diody + foto rezystor łatwiejsze :) Swoją drogą tak działają systemy
    dla niewidomych (takie do określania kolorów ubrań) i mniej więcej tego
    oczekuję.

    > Czyli jak ci wystarczy tani, to musisz zrobić samemu. Jak to w (rz)życi(u).

    Wyjaśnij to księgowym :)

  • 10. Data: 2011-11-24 07:04:52
    Od: Michał Smolnik <m...@f...pl>

    W dniu 21.11.2011 08:39, Sebastian Biały pisze:
> [...]
    >
    > Czy ktoś może coś polecić z czym ma doświadczenia? Jak na razie słyszę
    > same negatywne opinie o czujnikach, ze parametrów nie trzymają, że

    Ja zrobiłem projekt takiego czujnika koloru, odróżniający bardzo mało
    nasycone barwy (mocniej nasycone też potrafi), z interfejsem RS485 (czy
    to modbus, to musiałbym zapytać programisty). Zdecydowanie nie jest to
    samoróbka, bo kilkaset sztuk już pracuje, pierwsze od kilku lat.

    Problemy są dwa:
    - jest to czujnik transmisyjny (a Ty chciałbyś pewnie refleksyjny)
    - czujnik służy do pomiaru koloru cieczy i interfejsem jest rurka 1/4 cala.

    Przypuszczam, że nie jest to rozwiązanie, które może pracować u Ciebie.

    Pozdrawiam,
    Michał