  • 1. Data: 2011-11-20 11:51:05
    Temat: Trafo toroidalne parametry
    Od: "Mariusz" <m...@w...pl>

    Mam transformator toroidalny, średnica zewnętrzna 14cm, wewnątrz 6cm,
    wysokość 10cm, kilkanaście zwojów drutu Cu średnicy 3,2mm. Pomierzyłem, daje
    napięcie 2x16V. I tu mam pytanie jaką on ma moc i jakie natężenie prądu
    można czerpać z niego ? Chciałbym zrobić prostownik i nie wiem jakie diody
    dać w mostku ?

  • 2. Data: 2011-11-20 12:32:17
    Temat: Re: Trafo toroidalne parametry
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 20 Nov 2011 12:51:05 +0100, "Mariusz" <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    >można czerpać z niego ? Chciałbym zrobić prostownik i nie wiem jakie diody
    1. Policz dokładnie ile zwojów masz na sec i czy to jest dla 2x16V czy
    na jedno 16V.
    2. Zasil go i pomierz jednocześnie napięcia po stronie pri i sec i je
    tu podaj - i to dokładnie. Rozumiem że po stronie pri nie masz dostępu
    do drutu, tylko są przewody?
    3. Na pewno nie ma tam żadnej tabliczki znamionowej, oznaczenia
    producenta, modelu?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 3. Data: 2011-11-20 12:53:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mariusz,

    Sunday, November 20, 2011, 12:51:05 PM, you wrote:

    > Mam transformator toroidalny, średnica zewnętrzna 14cm, wewnątrz 6cm,

    Średnica czego? Całego transformatora czy samego rdzenia?

    > wysokość 10cm, kilkanaście zwojów

    Ile dokładnie?

    > drutu Cu średnicy 3,2mm.

    Jednego drutu czy dwóch drutów?

    > Pomierzyłem, daje napięcie 2x16V. I tu mam pytanie jaką on ma moc i

    Podaj informacje o które pytam wyżej,

    > jakie natężenie prądu można czerpać z niego ? Chciałbym zrobić
    > prostownik i nie wiem jakie diody dać w mostku ?

    Duże. Nawet bardzo. Co chesz z tym proastownikiem robić? Traktować
    jako rozruchowy?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-11-20 19:25:47
    Od: "Mariusz" <m...@w...pl>

    > Mam transformator toroidalny, średnica zewnętrzna 14cm, wewnątrz 6cm,

    Średnica czego? Całego transformatora czy samego rdzenia?

    średnica rdzenia + uzwojeń pierwotnego i wtórnego

    > wysokość 10cm, kilkanaście zwojów

    Ile dokładnie?

    2 x 22 zwoje, razem 44 zwoje

    > drutu Cu średnicy 3,2mm.

    Jednego drutu czy dwóch drutów?

    jeden gruby drut Cu w emalii

    > Pomierzyłem, daje napięcie 2x16V. I tu mam pytanie jaką on ma moc i

    daje 2 x 16,9V przy napięciu sieci 226V

> [...]

    > prostownik i nie wiem jakie diody dać w mostku ?

    Duże. Nawet bardzo. Co chesz z tym proastownikiem robić? Traktować

    Jak duże te diody ? jaki prąd przewodzenia,
    do rozruchu raczej nie, do zasilania reflektorów halogenowych dużej mocy i
    ewentualnie pomocniczo do ładowania kilku akumulatorów dużej pojemności
    takich jak w ciężarówkach

    szacuneczek ;)

  • 5. Data: 2011-11-20 19:37:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mariusz,

    Sunday, November 20, 2011, 8:25:47 PM, you wrote:

    [...]

> [...]

    Jakbym nie liczył, to i tak wychodzi, że ma 500W a może nawet trochę
    więcej.

> [...]
    > jako rozruchowy?
    > Jak duże te diody ? jaki prąd przewodzenia,

    Adekwatny. Nie mam pojęcia, co będzie za diodami. Bo musisz ograniczyć
    prąd.

    Skoro jest to jeden drut, to rozumiem, że uzwojenia są na sztywno
    połączone szeregowo. Czyli musisz zastosować prostownik dwudiodowy, co
    nie jest rewelacyjnie korzystne. Pierwsze przybliżenie: wsadzić tam
    MBR6045PTG:
    http://www.tme.eu/pl/details/mbr6045ptg/diody-schott
    ky-tht/on-semiconductor/

    > do rozruchu raczej nie, do zasilania reflektorów halogenowych dużej mocy

    Reflektory możesz zasilać bezpośrednio z transformatora. Pod
    obciążeniem spadnie do jakiś 2x14V a jak dojdą kable, to już w
    ogóle...

    > i ewentualnie pomocniczo do ładowania kilku akumulatorów dużej
    > pojemności takich jak w ciężarówkach

    Ale jak zamierzasz regulować prąd ładowania?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-11-20 20:02:08
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 20 Nov 2011 20:37:36 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl> wrote:

> [...]
    >
    >[...]
    >
    >Jakbym nie liczył, to i tak wychodzi, że ma 500W a może nawet trochę
    Hmm, mi wyszła moc ciągła ~900VA na całe trafo, przy blasze 1,35W/kg.
    Ale zweryfikuję to jeszcze inszym programem ...
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 7. Data: 2011-11-20 21:53:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Sunday, November 20, 2011, 9:02:08 PM, you wrote:

    > Hmm, mi wyszła moc ciągła ~900VA na całe trafo, przy blasze 1,35W/kg.

    Ale skąd wziąłeś rozmiar blachy? Ja przyjąłem ostrożne 20cm^2 zaledwie.

    > Ale zweryfikuję to jeszcze inszym programem ...

    Ja nie programem, ja po swojemu. 500W to bardzo ostrożny szacunek, bo
    z samej średnicy drutu wychodzi 640W. I tak samo z przekroju rdzenia i
    słabego wypełnienia okna.

    A tak w ogóle, to sorry za te [W] zamiast [VA] ale od paru lat liczę
    już tylko impulsowe a tam się nikt w rozpatrywanie mocy biernej nie
    bawi :)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-11-21 07:57:12
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 20 Nov 2011 22:53:35 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl> wrote:

    >Ale skąd wziąłeś rozmiar blachy? Ja przyjąłem ostrożne 20cm^2 zaledwie.

    Z napięcia na zwój. Wedle danych dla 226V po stronie pierwotnej
    otrzymujemy 33,8V (2x16,9V) na jałowo. Po przeliczeniu tego na 230V
    otrzymujemy 34,4V. Skoro znana jest ilość zwojów uzw. pierwotnego to
    natychmiast wyliczysz sobie napięcie na zwój - 0,78V.

    I ja teraz w programie zadaję rozmiar rdzenia, rozmiar drutu i ilość
    zwojów uzw. wtórnego i robię symulacje pilnując napięć i wymiarów. A
    że program liczy termikę transformatora to mając odpowiedni zapas na
    przyrosty temperatury mam dość dużą pewność, że całe trafo mi się nie
    ugotuje.

    Co mi wyszło z liczenia:
    rdzeń 130/70*85 1,35W/kg
    transformator na gotowo: 141/61*102
    indukcja 1,488T, 0,782V/zwój
    przyrost temperatury 80 st
    PRI: 294 zw., drutem 1,18
    SEC: 44 zw., drutem 3,0 (cieńszy!)
    Moc ciągła to 900VA

    >Ja nie programem, ja po swojemu. 500W to bardzo ostrożny szacunek, bo
    >z samej średnicy drutu wychodzi 640W. I tak samo z przekroju rdzenia i
    >słabego wypełnienia okna.

    No właśnie. Jak program liczy termicznie, to wystarczy go
    ,,skalibrować'' do rzeczywistości i jest o wiele dokładniejszy niż
    liczenie ręczne.

    >A tak w ogóle, to sorry za te [W] zamiast [VA] ale od paru lat liczę
    >już tylko impulsowe a tam się nikt w rozpatrywanie mocy biernej nie
    >bawi :)
    Takie tam szczegóły.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 9. Data: 2011-11-21 08:59:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Monday, November 21, 2011, 8:57:12 AM, you wrote:

    [...]

    > że program liczy termikę transformatora to mając odpowiedni zapas na
    > przyrosty temperatury mam dość dużą pewność, że całe trafo mi się nie
> [...]

    No, faktycznie, toś przyjał zapas na przyrost temperatury. Ja nie
    miałbym odwagi przyjmować wzrostu wyższego niż 40 stopni dla
    transformatora nawijanego materiałami w klasie temperaturowej B. Przy
    klasie F odważyłbym się może na 60 stopni przyrostu. A raczej wątpię,
    żeby seryjny toroid był nawijany czymkolwiek lepszym od B.

> [...]

    > No właśnie. Jak program liczy termicznie, to wystarczy go
    > ,,skalibrować'' do rzeczywistości i jest o wiele dokładniejszy niż

    Znasz zasadę GIGO? Przyjęcie wzrostu o 80 stopni dało Ci absurdalny
    wynik.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-11-21 09:47:40
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 21 Nov 2011 09:59:27 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl> wrote:

> [...]
    >klasie F odważyłbym się może na 60 stopni przyrostu. A raczej wątpię,
    >żeby seryjny toroid był nawijany czymkolwiek lepszym od B.

    Transformator kl. B/40°C jest OK przy przyrostach temperatury rzędu
    70-80°C, 70° to jest punkt optymalny. Poniżej to jest marnotrawstwo
    materiału. Przy 40° to konkurencja zchrupie cię na śniadanie (może
    jeszcze nie w Polsce, ale w Niemczech już tak), szczególnie przy
    masowej produkcji. Life is brutal and full of zasadzkas, niestety.

    Ja dałbym temu transformatorowi 800VA-850VA, bo już jestem na granicy.
    Co do realnych możliwości to nie znamy jeszcze jaka blacha została
    użyta, a to trochę wpływa na przyrosty temperatury.

    --
    Grzegorz Krukowski