  • 1. Data: 2011-11-20 22:51:53
    Temat: żarówka 100W vs LED
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Zastanawiam się nad oświetleniem LEDowym. Chciałbym zastąpić żarówkę 100W
    LEDami.
    Nie ma być to oświetlenie dekoracyjne.
    Prąd diody (jednej) 20-30mA.
    Ilość (jakie diody) - do dyskusji. Czy warto? do dyskusji.
    Jeżeli ktoś ma praktyczne doświadczenie (teorię znam) to proszę o
    wypowiedzi.

    --
    Desoft

  • 2. Data: 2011-11-20 22:55:20
    Temat: Re: żarówka 100W vs LED
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Sunday, November 20, 2011, 11:51:53 PM, you wrote:

> [...]
    > Ilość (jakie diody) - do dyskusji. Czy warto? do dyskusji.
    > Jeżeli ktoś ma praktyczne doświadczenie (teorię znam) to proszę o

    Zdecydowanie nie należy tego robić maleńkimi diodami. Od tego są diody
    mocy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-11-21 06:45:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Nov 2011 23:55:20 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Zdecydowanie nie należy tego robić maleńkimi diodami. Od tego są diody
    > mocy.

    A czemu nie ? Wszystko od ceny i celu zalezy :-)

    Z tym ze zamiast zarowki 100W trzeba co najmniej 10W w diodach, taki maluch
    ma ponizej 0.1W, wiec sugerowalbym co najmniej 100 sztuk, a bezpieczniej od
    razu 200.

    J.

  • 4. Data: 2011-11-21 07:15:54
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Zdecydowanie nie należy tego robić maleńkimi diodami. Od tego są diody
    > mocy.

    Jaki będę miał z tego zysk? Konstrukcji mi nie uprości. Promieniiowanie z
    większej powierzchni (większa ilość LED) wydaje mi się zaletą. Rozpraszam
    też moc cieplną w ten sposób. Nie sprawdzałem tego - sprawność też chyba
    jest gorsza.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2011-11-21 07:42:11
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > A czemu nie ? Wszystko od ceny i celu zalezy :-)

    Cena jest kluczowa. Mam zamiar szukać LEDów które dają najwięcej lumenów z
    1złotego.
    No chyba, że trwałość takich LEDów jest tragiczna. Takich danych nie uzyskam
    z datasheetów, dlatego pytanie na grupę.

> [...]
    > maluch
    > ma ponizej 0.1W, wiec sugerowalbym co najmniej 100 sztuk, a bezpieczniej

    dioda SMD5050 daje ponoć 15lm - przyjmuję że 10lm, więc potrzeba mi 135
    sztuk. Gdybym kupił 150szt...

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2011-11-21 07:48:26
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    ocy.

> [...]
    > z większej powierzchni (większa ilość LED) wydaje mi się zaletą.
    > Rozpraszam też moc cieplną w ten sposób. Nie sprawdzałem tego -

    Żarówki LED muszą mieć wielkość porównywalną z klasycznymi żarówkami.
    Jeśli zastosujesz małe diody to nie uda się ich zmieścić w założonej
    objętości. Małe diody mają zwykle małą sprawność. Więc kolejnym
    problemem będzie ilość wydzielanego ciepła i jego rozpraszanie.

    Paweł

  • 7. Data: 2011-11-21 08:54:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Monday, November 21, 2011, 8:15:54 AM, you wrote:

> [...]
    > też moc cieplną w ten sposób. Nie sprawdzałem tego - sprawność też chyba

    Duże LEDy mają efektywność powyżej 50lm/W, małe LEDy pozostały przy
    małej efektywnosci.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-11-21 11:21:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" napisał w wiadomości grup
    >Jaki będę miał z tego zysk? Konstrukcji mi nie uprości.

    Czesc uprosci, czesc utrudni

    >Promieniiowanie z większej powierzchni (większa ilość LED) wydaje mi
    >się zaletą.

    Zalezy do czego - do takiego "oswietlenia ogolnego" to faktycznie
    jakby lepiej.

    >Rozpraszam też moc cieplną w ten sposób. Nie sprawdzałem tego -
    >sprawność też chyba jest gorsza.

    sprawnosc duzych diod cierpi jak sie przegrzewaja, a trudno ich nie
    grzac przy takiej mocy :-)

    J.

  • 9. Data: 2011-11-21 11:23:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł" napisał w
    >Żarówki LED muszą mieć wielkość porównywalną z klasycznymi żarówkami.

    Nie musza - zalezy do czego mu to.

    W niektorych sytuacjach ... mozna pomyslec nad naklejeniem tej setki
    diod na sufit.

    >Małe diody mają zwykle małą sprawność.

    Naprawde ?

    J.

  • 10. Data: 2011-11-21 11:24:31
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Żarówki LED muszą mieć wielkość porównywalną z klasycznymi żarówkami.

    Napisałem że wielkość nie gra roli - idę na rozproszenie - wydaje mi się że
    pasek będzie najlepszy.

    > Małe diody mają zwykle małą sprawność.

    Tego nie sprawdzałem jeszcze, ale przyrost światła nie jest proporcjonalny
    do prądu.

    --
    Desoft