  • 1. Data: 2011-11-19 23:45:41
    Temat: Oscylator attiny2313
    Od: "Zbyszekkk" <z...@M...onet.pl>

    Mam problem z wewnętrznym generatorem RC w ATTINY2313.
    Fabrycznie układy ustawione są na 8MHz z podziałem częstotliwości przez 8.
    Wyłaczam więc podział przez 8 (bit CKDIV8) i wszystko jest OK ale
    poszczególne egzemplarze maja bardzo duży rozrzut częstotliwości
    wewnętrznego zegara RC.
    Z tego co można wyczytać na stronie Atmela w fabryce układy ustawiane są z
    dokładnością do 3%. W praktyce kupiłem 7 układów Attiny 2313 i każdy z nich
    ma inną częstotliwość wewnętrznego zegara. Zrobiłem w programie wpisanym do
    procka podział zegara przez 210 i otrzymuję na nodze częstotliwośc 38kHz.
    W praktyce poszczególne egzemplarze dają na nodze częstotliwości od 28kHz do
    46kHz więc rozrzut częstotliwości poszczególnych egzeplarzy wynosi
    kilkadziesiąt %.
    Sprawdziłem w prockach bajt kalibracji i w każdym egzemplarzu jest zapisany
    inna wartość tego bajtu.

    egzemplarz częstotliwośc uzyskiwana bajt kalibracji
    1 46kHz 0x52
    2 41kHz 0x59
    3 38kHz 0x5D
    4 36kHz 0x61
    5 35kHz 0x64
    6 30kHz 0x6D
    7 28kHz 0x70

    Widać, że częstotliwość zegara ma związek z wartością bajtu kalibracji
    wpisanego fabrycznie do układu. Skąd się biezrze taki rozrzut, czy to jest
    normalne. Jak to unormować?
    Wyczytałem, że po restarcie bajt kalibracji jest przepisywany do rejestru
    OSCCAL w układzie. Próbuję więc w programie wpisywać do tego rejestru
    wartość 0x5D ale nie zmienia to częstotliwości w żadnym egzemplarzu. Układy
    programuję przez AVR-studio. Można tam odczytać wartość bajtu kalibracyjnego
    ale nie można jej zapisać pod zmieniaoną wartością.
    Nie mam już pomyslu co robić. Może ktoś już się mordował z tym tematem?

    Zbyszek

  • 2. Data: 2011-11-20 00:34:15
    Temat: Re: Oscylator attiny2313
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 20.11.2011 00:45, Zbyszekkk pisze:
> [...]
    > wewnętrznego zegara RC.
    > Z tego co można wyczytać na stronie Atmela w fabryce układy ustawiane są
    Z tego co ja wyczytałem kiedyś w dokumentacji to ich kalibracja daje
    +-10% dokładności.

> [...]
    > nich ma inną częstotliwość wewnętrznego zegara. Zrobiłem w programie
    > wpisanym do procka podział zegara przez 210 i otrzymuję na nodze
    A jakie napięcie zasilania?

    > Układy programuję przez AVR-studio. Można tam odczytać
    > wartość bajtu kalibracyjnego ale nie można jej zapisać pod zmieniaoną
    > wartością.
    > Nie mam już pomyslu co robić.
    Ja bym pewnie przeczytał AVR053.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-11-20 11:26:31
    Od: "Zbyszekkk" <z...@M...onet.pl>

    > Z tego co ja wyczytałem kiedyś w dokumentacji to ich kalibracja daje +-10%
    > dokładności.

    Mi wychodzi rozrzut większy niż 10% (ok 25%) i im wiekszy rozrzut tym
    większa wartość korekcji wpisana fabrycznie - tylko, że nie koryguje.

    > A jakie napięcie zasilania?

    Napięcie idealnie 5V stablizowane do 0,01V

    > Ja bym pewnie przeczytał AVR053.

    Już wczoraj przeczytałem tylko, że nic z tego nie wynika.
    Może jakiś bit w fusach trzeba włączyć, aby wpisana fabrycznie korekta
    zegara działała. Może trzeba coś w kodzie programu umieścić?

    Zbyszek

  • 4. Data: 2011-11-20 23:24:19
    Od: "Zbyszekkk" <z...@M...onet.pl>

> [...]
    > Może jakiś bit w fusach trzeba włączyć, aby wpisana fabrycznie korekta
    > zegara działała. Może trzeba coś w kodzie programu umieścić?

    Doszedłem już gdzie był błąd. Mój program wpisywał do rejestru osccal
    wartość 00 więc korekty zegara wpisane fabrycznie nie były brane pod uwagę.
    Swoją drogą widać jakie rozbieżne mają poszczególne generatory RC. Dobrze,
    że robią tą korektę fabrycznie. Mam nadzieję że po zmianie kodu programu
    będzie już dobrze.
    Zbyszek

  • 5. Data: 2011-11-21 08:32:14
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbyszekkk" <z...@M...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tą korektę fabrycznie. Mam nadzieję że po zmianie kodu programu będzie już

    Witam
    My używamy produkcyjnie procesrów AVR i przez dłuzszy czas nie było żadnych
    problemów z komunikacją RS232, przy wykorzystywaniu wewnętrzengo RC, czyli
    dokładność raczej lepsza niż 2%. Problemy pojawiły się, gdy były zawirowania na
    rynku i problem z dostępnością. Wtedy wprowadziliśmy proecdurę kalibracji w
    razie potrzeby oraz przejście na rezonator kwarcowy w nowych opracowaniach.
    --
    Pozdr
    EM