  • 181. Data: 2009-03-12 11:37:28
    Temat: Re: Czemu Nikon i Canon nie robią stabilizacji w korpusie?
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:0177bbab-1f2f-4f97-8928-775c1e962211@b16g2000yq
    b.googlegroups.com...
    On 10 Mrz., 14:25, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > stabilizacja daje tez uzysk dla obiektow ruchomych - poniewaz ruch
    > jako widzi matryca jest suma wektorow od wektora ruchu rzeczywistego
    > obiektu i pozornego od poruszenia aparatu a te moga sie dodac.

    Jak również mogą mieć przeciwny zwrot, lub całkiem inny kierunek.

    Canon się chwali, że jego stabilizator potrafi rozpoznać efekt "podążania
    aparatem za obiektem ruchomym", tzw. "paning".
    Ciekawe jak to się sprawdza w praktyce. Trzeba by stanąć równolegle do
    ruchliwej drogi i zrobić sesję, o ile procent zwiększa stabilizacja
    skuteczność paningu.

    Mniejsza z tym. Faktem jest, że dla czasów migawki rzędu 1/125 wg mnie też
    warto włączyć stabilizację, nawet jak robimy na ogniskowej 35mm. Gdyż robiąc
    z ręki zawsze poruszymy zdjecie. Oczywiście czym krótszy czas i/lub
    ogniskowa o szerszym kącie, tym spowodowana poruszeniem nieostrość będzie
    mniejsza. Warto rozważyć fakt, że działanie stabilizacji też ma pewne
    niezerowe opóźnienia. Więc pytanie brzmi do jakich czasów warto używać
    stabilizacji, czy przy czasie 1/4000 sek. stabilizacja jeszcze te poruszenie
    zmniejsza, czy już być może zwiększa.

  • 182. Data: 2009-03-12 15:33:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Mar 2009, l...@l...localdomain wrote:

    > W poście <c...@o...go
    oglegroups.com>,
    > slaweks nabazgrał:
    >
    > Możesz podeprzeć się cytatem co do tej teorii?

    Z przedstawionych tez wynika mi taki cytat, ok. 100 trafień z googla
    na niniejszej grupie (reszta to "nietrafienia"):
    http://groups.google.pl/groups/search?as_q=do+wszyst
    kiego+do+niczego&num=100&as_ugroup=*.cyfrowa&safe=of

    BTW: w świetle sąsiedniej dyskusji wspominającej o lepszej jakości
    18-270mm (nad 18-200) siakoś nie jestem przekonany :>

    pzdr, Gotfryd

  • 183. Data: 2009-03-12 15:55:05
    Od: m...@a...net.pl

    >Mniejsza z tym. Faktem jest, że dla czasów migawki rzędu 1/125 wg mnie też
    >warto włączyć stabilizację, nawet jak robimy na ogniskowej 35mm. Gdyż robiąc
    >z ręki zawsze poruszymy zdjecie.

    Stabilizacja TAKZE porusza zdjecie. Wcale nie jest oczywiste ze zawsze
    to poruszenie jest takie ze kompensuje Twoje poruszenie, a wlasciwie
    to nawet mozna byc pewnym ze czasami to poruszenie bedzie dzialac
    gorzej. (slynny efekt statywowy). Osobiscie uwazam ze jesli robisz
    zdjecie z czasem wielokrotnie krotszym od zasady "odwrotnosc ogniskowej"
    to nalezy wylaczyc stabilizacje.
    Niestety, to by trzeba eksperymentalnie sprawdzic gdzie jest ta granica,
    to jest czy Twoje 1/125 s na ogniskowej 35mm juz lepiej wyjdzie bez
    stabilizacji czy ze stabilizacja.

    >więc pytanie brzmi do jakich czasów warto używać
    >stabilizacji,

    O wlasnie, tu sie zgadzamy. Moze z czasem zobaczymy automatycznie
    sie wylaczajaca stabilizacje? A moze juz taka jest a my nie wiemy?

    Michal

  • 184. Data: 2009-03-12 16:41:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Mar 2009, Marcin Wasilewski wrote:

    > opóźnienia. Więc pytanie brzmi do jakich czasów warto używać stabilizacji,
    > czy przy czasie 1/4000 sek. stabilizacja jeszcze te poruszenie zmniejsza, czy
    > już być może zwiększa.

    Ale przecież ta 1/4000s odnosi się do czasu robienia zdjęcia, a nie do
    czasu *zmiany* wektora ruchu aparatu. Ten (czas) jest znacznie dłuższy.
    Dla 1/4000 mamy więc idealne warunki dla pracy stabilizacji: może
    nic nie robić, tylko utrzymywać szybkość ruchu matrycy lub soczewki
    kompensującą zastany ruch aparatu :)
    Problem jest wyłącznie z drugiej strony - ze względu na bezwładnościowy
    charakter pomieru ruchu (bo nie ma innego punktu odniesienia) dla
    długich czasów stabilizacja nie ma skąd wziąć "zera odniesienia".

    pzdr, Gotfryd

  • 185. Data: 2009-03-12 17:22:00
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Pisz konkretnie albo milcz. Jak wyobrazasz sobie elektronniczną stabilizacje
    > obrazu aparacie jedynie za pomocą "zastosowaniu większej matrycy i
    > przesówaniu obrazu"? No proszę napisz.

    Przecież to był przytyk do Dyjora... Jak mu nie idzie z argumentami, to
    zaczyna wyśmiewać oponenta i pisać coś o wieku.

  • 186. Data: 2009-03-12 18:26:39
    Od: a402 <z...@o...pl>

    m...@a...net.pl pisze:

    > Stabilizacja TAKZE porusza zdjecie.

    Dlatego przy zastosowaniu najlepszej stabilizacji jaka jest statyw,
    nalezy ta w obiektywie czy puszce wyłączyć. Bo nie dość, że nie pomoże
    to popsuje to co daje statyw.

  • 187. Data: 2009-03-12 22:05:01
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "a402" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Dlatego przy zastosowaniu najlepszej stabilizacji jaka jest statyw, nalezy
    > ta w obiektywie czy puszce wyłączyć. Bo nie dość, że nie pomoże to popsuje
    > to co daje statyw.

    Przy mocnym wietrze też?

  • 188. Data: 2009-03-13 13:03:41
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Przecież to był przytyk do Dyjora... Jak mu nie idzie z argumentami,
    > to zaczyna wyśmiewać oponenta i pisać coś o wieku.

    Napisałeś to w odpowiedzina moj post... grrrrr...

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 189. Data: 2009-03-13 21:36:28
    Od: bakulik <i...@n...polska>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Pastisz_(stylistyka) ;)

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.pl | www.bakulik.com.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 190. Data: 2009-03-14 23:38:46
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    dominik napisał:

    > Nie wiem kto, komu i za co buli. Canon zastosował to pierwszy w swoich
    > szkłach. Czy mają patent nie wiem. Czy ktoś inny? też nie wiem.

    AFAIR stabilizacja Nikona działa na innej zasadzie niż Canona więc
    patenty dwóch firm się nie wykluczają. Nie napiszę co i jak - to tylko
    podsumowanie artykułu opisującego oba systemy jeszcze z czasów
    analogowych.

    m.

    ps. Dowodzono tam również, że sposób Nikona daje lepsze efekty.

    --
    Nie uniknie się grzechu w gadulstwie,
    kto ostrożny w języku -- jest mądry. Prz 10, 19